Gå til innhold

Spill- vs Film-bransjen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikkje nokre tall, men eg meiner å ha lese at spelindustrien har gått forbi filmindustrien på eit eller anna økonomisk punkt. Mest solgt, brukt eller noko sånt.

Skrevet

Spelindustrien passerte filmindustrien for ei god stund sidan. Eg veit eg har lest det, for eg nemnte det i ei semesteroppgåve eg skreiv ein gong. Dessverre har eg ikkje lenger kjelda. :/

Kay

Skrevet
Leste det også en eller annen gang.

Det er spådd at spillindustrien vil ta igjen Musikk industrien om et par år.

8529383[/snapback]

Hehe, hadde vært fint med kilder hvis noen vet om noen!

Skrevet
Once a niche market and considered by some as a curiosity in the mid-1970s, the computer and video game industry took in about USD$7.1 billion in the US in 2005 (ESA annual report). However, contrary to popular belief, the video game industry is not "bigger than Hollywood"; while video game sales have exceeded the film industry's annual box office[1], Hollywood generated $31 billion in total 1999 revenue.[2

Kilde: Wikipedia

Skrevet

Glem ikke at "filmindustrien" er mer enn bare Hollywood/USA. Man må også huske på at filmindustrien tjener penger på både kinosalg, DVD-/HD DVD-/Blu-ray-salg, leie, digital nedlasting, TV-visninger, rettigheter til spillversjoner osv.

Gjennomsnittsprisen på et enkelt spill er riktignok dyrere enn en enkelt kinofilm eller DVD, men man kjøper gjerne filmen på DVD selv om man allerede har sett den på kino. Og filmselskapet får TV-pengene selv om du ikke så filmen på TV Norge forrige onsdag.

Jeg kjenner ikke til hvordan de som sier at spillindustrien er større enn Hollywood regner på dette. Men det er i hvert fall et massivt marked å sette spillbransjen opp mot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...