Gå til innhold

Xeon X3210: s775 Quad-Core for deg på budsjett!


Anbefalte innlegg

Driver å leker meg litt med min nyinnkjøpte Xeon X3210. Her får man 8MB L2, 4 kjerner og en klokkevillig CPU til 775 hovedkort for en relativt billig penge :)(3400kr.)

 

Men den lager betydelige mengder med varme, mye mer enn min gamle E4300 :ohmy: Så skikkelig kjøling anbefales.

 

Jeg klokket den opp til 3000MHz straks jeg fikk den og det før jeg har begynt å kjøre noe særlig extra Volt i den. Driver å tester for stabilitet på 1,30V på mitt badaxe2 hovedkort akkurat nå. Førsteinntrykket er uansett godt :thumbup:

post-15715-1178202695_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-26*C? eller er jeg på bærtur?:p

 

hvilken uke er det?

8528800[/snapback]

26- er selvfølgelig ikke riktig, men core tallene er rett, ligger på ca 55deg.C nå etter over 9 timer med QUAD-Prime :)

 

Det er en uke L0636A CPU, dvs uke 36 i 2006

 

CPU`en gjør glatt 2800MHz på stock volt (lett) tipper jeg. Da med moderat vannkjøling eller kraftig luftkjøler.

 

Quad core utvikler perværst med varme, så husk god kjøling om du kjøper en! Disse CPU`ene er varme allerede på orginal hastighet/volt.. Men så er det jo 4 x core solo`er under panseret også da ;)

post-15715-1178221212_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
...åååå så fett, så mye ytelse for lite penger :dribble:

 

......la oss se litt wprime så vi kan se hva de går for.....

8532000[/snapback]

Vel.. jeg testa den der wprime greia og satt antall tråder til 4.

Kjørte begge testene fremdeles på 3000MHz @ 1,30V

 

Vet ikke om dette er noe bra da jeg ikke er så vant med wprime resultater, men her er nå uansett resultatet jeg fikk på 3000MHz :hmm:

 

13,998 sek. 32M

 

433,921 sek. 1024M (litt over 7minutter)

post-15715-1178228451_thumb.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Vifta du bruker må jo støye ganske mye...

8532753[/snapback]

Den er ganske stillegående, tror den spinner på ca.1100RPM

 

Denne jeg har: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...0LSCB&mcat=c351

 

og denne radiatoren: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=BLACKICEX&mcat=c265

 

Pumpa er en standard Asetek (den som følger med settene deres)

 

Ellers så har jeg en 80mm vifte som blåser mot chipsett og RAM..

 

Så med andre ord ikke noe superfancy greier ;) Men det fungerer greit nok, eneste jeg kan klage på er den Antartica kjøleblokka på CPU, tror ikke denne saken er noe av det bedre man kan få. Har ikke god tro på kjøleblokker med plexitopp, tips taes imot ang. CPU-kjøler. Ser jeg er oppi over 60deg.C på 1,35V full 4xprime.

Lenke til kommentar

Shit. Keep up the work man! Kan vi forvente å se en 3,4- 3,5Ghz mon tro? (eller blir det rett og slett for mye varme og for høy spenning som må til?)

 

Men har lurt litt på disse socket 775 Xeon'ene. Hvordan er det med hovedkort støtten på disse? Har de like god kompatibilitet som Q6600 osv.., eller er det noe spesielt du må gjøre (BIOS oppdatering?)

Lenke til kommentar
Shit. Keep up the work man! Kan vi forvente å se en 3,4- 3,5Ghz mon tro? (eller blir det rett og slett for mye varme og for høy spenning som må til?)

 

Men har lurt litt på disse socket 775 Xeon'ene. Hvordan er det med hovedkort støtten på disse? Har de like god kompatibilitet som Q6600 osv.., eller er det noe spesielt du må gjøre (BIOS oppdatering?)

8532916[/snapback]

Et hovedkort som støtter Q6600 vil nesten 100% sikkert også passe til Xeon socket 775. Tror ikke jeg ville bekymra meg for akkurat den saken, for å si det enkelt så er det egentlig nøyaktig samme CPU`en, sånn bortsett fra orginal klokkefrekvens ;) En BIOS oppgradering er iallefall det værste man kan forvente.

 

Tror nok varme kan bli et seriøst problem med oppsettet mitt, testa ut 1,4V og tempen spretter raskt godt over 70deg.C @full load :(

 

Blir nok å oppgradere deler av vannkjølinga mi i nærmeste framtid :whistle: En annen ting jeg skal gjøre i morra er å planslipe toppen av CPU`en, 1 eller 2 grader mindre på load tempen tipper jeg iallefall jeg tjener på dette.. Hjalp på min E4300 i sin tid.

 

Men jeg tror ikke man får så veldiig mye mer for de ekstra 800kr. man må ut med for en Q6600, men dette er min mening.. Angrer ikke på mitt valg av å gå for Xeon. Kun serversaker i drift hjemme hos meg nå, har en Opteron 165 også, kun Xeon og Opteron på oss "proffene" ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Radiatoren Artic OC bruker er jo av en langt "tjukkere" type enn standardvarianten, som burde tilsvare en dual-rad.

8534940[/snapback]

Skal putte på ei større 120mm vifte som er 50mm tykk og spinner på mye høyere hastighet senere , den misten holder ikke mål.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Kan hende det hjelper med en delta 12cm, men som jeg sier, en single 12cm raddis er for lite til en quad uansett. Legge raddisen i frysern så mulig det hjelper, men størrelsen og areal har betydning her, det finnes ingen single 12 cm i verden som kan takle en quadcore overklokket. Thats life mann :)

Lenke til kommentar
Ser da ut til at Artic OC får QCore'n til å virke han...'

 

Artic, du kan kanskje bruke denne. Har SilenX vifter selv som er bra, av annen type. Men de er ikke "riktig" så støysvake som de vil ha det til.

8535273[/snapback]

En enkelt 120mm kan nok virke bra opp til 1,4V, men der tror jeg det stopper uansett hvilken vifte man putter på, normale vifter (dvs ikke de mest stillegående).

 

En alpha på 6000+ RPM er så ubehagelig for ørene + at du fort kan skade fingertupper ganske så kraftig på den råeste serien deres ;) (vet av erfaring at de kan føre til blodtap)

 

Tror tipset om trippel rad med 3 relativt stillegående vifter er beste løsningen.

 

Jeg trenger forøvrig en vifte med ganske høyt arbeidstrykk siden raddisen min er så tykk :thumbdown:

 

Konklusjonen min er uansett at et rimelig vannkjølingsett med enkel 120mm raddis/vifte ganske greit tar deg opp i 3000MHz på en Xeon X3210 :thumbup:

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Ser veldig veldig bra ut. Sitter i startgropa for å kjøpe en 3210 selv nå. Konfirmasjon imorra = utvikling av min kapital, noe som er meget meget bra :) for å droppe inn et lite sprøsmål her, bør denne CPUen funke på Bad Axe revison 304 (den som støtter Conroe og det der)? Har ikke hørt noe som skulle tale imot det, men hovedkortet mitt er på en måte i en slgs gråsone, i utgangspunktet så støtter det jo ikke Conroe, jeg er bare heldig og har en relativt ny revisjon.

 

Og forresten, støtter Windows XP Home dobbelkjerner? Eller må jeg bytte til pro/oppgradere til Linux?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...