Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lyd begynnte å hakke etter kraftig overclock.


Anbefalte innlegg

Etter jeg prøvde en nokså kraftig overclock på CPUen og RAMen min begynnte lyd i Winamp + andre medie programmer og spill og hakke med en gang maskinen får noe småtteri og arbeide med, til og med når jeg trykker på neste sang i winamp blir det litt småhakking.. Hadde en overclock på 47%, med en Intel c2d, og RAMen, som er noe gammel 533mhz, lå på ca 780 mhz.. Nå hakker den uansett om den er på stock-clock også. Har prøvd med annen RAM, annen CPU men samme problem da også.. Windows bruker også nesten ett og et halvt- to minutter på å starte etter dette, før brukte den bare et halvminutt.

Er det noen som har noe fårslag om hva som kan være galt, og hva jeg eventuelt skal prøve og bytte å se om det blir bedre.. ? Kan det være noe så enkelt som at Windows er helt fucka av en eller annen grunn, å dette helt tilfeldigvis skjedde etter overclocken ?

 

PS: Det virker som det blir bare værre og værre for hver dag som går..

 

Hardware-specs:

 

CPU: Intel Core 2 Duo E6600

Hovedkort: MSI 975X Platinum Power Up Edition

RAM: Samsung ddr2 PC4300? 533mhz

Skjermkort: Et gammelt Asus GeForce 6600

PSU: Thermaltake på 460W

Systemdisk: Gammel Maxtor 200 giga S-ATA 7200rpm

 

Håper på noen raske svar, for jeg er lei av dette nå..

 

 

 

//Stian Togstad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du gjør er å Bekrefte at det FAKTISK er overklokkingen som er problemet. Dvs. klokk ned alt igjen (norter deg hva du hadde ting instillt på) og se om problemet da forsvinner igjen.

 

Hvis du får bekreftet at overklokkingen er kilden til problemet, så hadde jeg prøvd meg fram til du fannt hva i overklokkingen som utløste problemet. Er det oppjustering på FSB?

 

En ting jeg fort hadde undersøkt er at du har låst PCI hastighet på 33. Dersom du ikke gjør det, så vil denne også overklokkes samme prosent som din FSB, og PCI-enheter begynner veldig fort å tulle noe innigranskaugen om de kjøres på noe annet enn standard (og du har ingenting å tjene på den ekstra båndbredden). Mange harddisker vil også begynne å korruptere data om du kjører på noe annet enn 33, så sjekk det ASAP i BIOS.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Har kjørt med stock-clock en ukes tid uten og merke noe bedring. Jeg kan velge om PCI og FSB skal klokkes sammen, der valgte jeg at jeg skal klokke begge deler manuelt, hver for seg!

8522494[/snapback]

 

Ok, men da er jo det bevis for at problemet ikek er knyttet til overklokkingen likevel da, når du har like store problemer unasett om du kjører stock eller OC.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Så dette vil kanskje løse seg etter en formatering ?

 

Har btw, bare en halvgiga ledig plass på systemdisken også..

8522865[/snapback]

 

Ja om du faktisk satt tilbake alt som du justerte på når du overklokket, så står det logisk sett at det kan ikke være relatert til overklokkingen, men noe annet.

 

Kanskje lurt å prøve å fjerne lydkortet helt fra systemet ført og zavinstallere, så reinstallere alt me d lydkortet og nyeste drivere, se om det har noen effekt. Ellers så kan seff en windows reinstall sikkert løse problemet selv om det er litt overkill.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg bruker bare lydkortet på hovedkortet nå, for jeg har lånt bort det andre :p

Har tenkt å formatere uansett etter hvert, for å få OSet på et ny og raskere harddisk.

Det er ikke bare lyden som hakker heller, når det er på det værste. Muspekeren fryser også til tider. Noen ganger "lagger" den bare også.

 

Takker for alle svar hittil. Skal se om jeg får formatert i løpet av dagen eller morgendagen.

 

 

//Stian Togstad

Lenke til kommentar

Har funnet ut at det ikke lønner seg å bruke sin hoved-OS-installasjon når man tester med overklokking. Ting har det med å bli galt i OSet. Aner ikke hvorfor egentlig. Prøv en reinstallasjon, evt. bare en reparasjon av OSet, og se om det hjelper.

 

Min maskin ble i alle fall håpløst ustabil etter litt prøveoverklokking på min forrige hovedmaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...