Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av brukt scooter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
på mopedportalen.com er de også salg=)

 

antall km kommer ann på hvor gammel scooter du skal ha=)  10 000 på 2 år ?

8520732[/snapback]

10 000 på to år? Det er ganske så mye til moped å være da.. :p

 

Kan tenke meg at mellom 2000-4000km i året er normalt. Jeg har kjørt 7 400 siden 2005..

 

Husk på at service burde være gjort ved ca hver 3000 km. Oljeskift og sånn skal utføres på disse akkurat som på moped, samt at det kan være nødvendig med vedlikehold av el-starten.

Lenke til kommentar

Ser at mange av bruktmopedenes eksosanlegg har en rustaktig farge, er dette vanlig eller er det tegn på at det snart må byttes?

 

Bremseskive foran og bak, væskekjølt motor er noe av dette absolutt anbefalt selvom det koster litt mere?

Lenke til kommentar

Skrivebremser er vell enfordel hvis du vil ha muligheten til å stoppe.. ;)

 

Rusten er vell bare overflaterust, ser at det er en del som har dette, men tror ikke det er noe farlig... Virker som om det er et problem på scootere, ser det er mange som har det, uansett merke. Det er kanskje fordi det kommer fukt mellom "lakken" og potta..

 

Jeg kjørte 2000 - 2500 på et år(fra begynnelsen på sommerferien), men scooter sjåførere har en tendens til å starte sesongen tidlig og kjøre til skolen ganske ofte, ihvertfall de jeg kjenner :tease: En km-stand mellom 5000 og 10 000 på 2 år er ikke unormalt.. Du kan være heldig å møte på en scooter som har en eier som er litt glad i å gå.. :)

Endret av G-A
Lenke til kommentar
Skrivebremser er vell enfordel hvis du vil ha muligheten til å stoppe.. ;)

 

Rusten er vell bare overflaterust, ser at det er en del som har dette, men tror ikke det er noe farlig... Virker som om det er et problem på scootere, ser det er mange som har det, uansett merke. Det er kanskje fordi det kommer fukt mellom "lakken" og potta..

 

Jeg kjørte 2000 - 2500 på et år(fra begynnelsen på sommerferien), men scooter sjåførere har en tendens til å starte sesongen tidlig og kjøre til skolen ganske ofte, ihvertfall de jeg kjenner :tease:  En km-stand mellom 5000 og 10 000 på 2 år er ikke unormalt.. Du kan være heldig å møte på en scooter som har en eier som er litt glad i å gå.. :)

8524009[/snapback]

Scootersjåfører starter vel ikke sesongen noe tidligere enn de som kjører moped? :p

 

Angående rust på eksosanlegget er dette overflaterust. Dette er noe som oppstår nesten med en gang etter at den er ny, og kommer av at eksosanlegget veksler mye mellom å være kaldt og veldig varmt, og all mulig møkk brenner fast og vannet som kommer på det varme anlegget under kjøring gjør bare at det ruster enda mer. Dette kan enkelt pusses ned med en stålbørste, og lakkes på nytt. Da vil det se ut igjen som nytt. :)

 

Det er stort sett bare de dyrere scooterne som har skivebremser bak. Trommelbremser fungerer helt fint det og, men disse må man passe på å stramme etterhvert (bare å skru noen runder på en mutter!). Det er jo frambremsen man i hovedsak skal bruke mest, siden det er her tyngden ligger når man bremser.

Lenke til kommentar
Scootersjåfører starter vel ikke sesongen noe tidligere enn de som kjører moped? :p

8524192[/snapback]

 

Tenkte hovedsaklig på litt større sykler..... 125ccm og oppover..

 

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor ingen av de som lager scootere har tenkt på å gjøre noe med lakken på potta..? det ser jo rett og slett stygt ut med rust over alt på potta..

Lenke til kommentar
Scootersjåfører starter vel ikke sesongen noe tidligere enn de som kjører moped? :p

8524192[/snapback]

 

Tenkte hovedsaklig på litt større sykler..... 125ccm og oppover..

 

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor ingen av de som lager scootere har tenkt på å gjøre noe med lakken på potta..? det ser jo rett og slett stygt ut med rust over alt på potta..

8529326[/snapback]

Samme om det er 125 ccm da. Jeg har ihvertfall den erfaringa at gutter flest kjører moped, og disse starter så fort det er litt bart på bakken, mens flesteparten av scooterkjørerne er jenter, og disse starter når det begynner å bli varmt.. :p

 

Og angående rusten så kommer den på eksosanlegget samme hva det er (ikke rustfritt vel å merke :p ). Fettern min lakkerte eksosanlegget sitt med lakk som er beregnet på det i påsken, og det er allerede begynt å bli stygt igjen, så... :roll:

Lenke til kommentar

Du bør sjekke om den starter lett, om den går jevnt etter choken er av og den har blitt varm. Hør etter ulyder. Sjekk etter slark i gaffelene foran.

Ang. km-stand kommer det ann på hvor godt den er tatt vare på.

Min 03' hadde gått 5200 sist jeg sjekket.. Kjenner også folk som har scootere som har gått 16000.

 

 

 

Fettern min lakkerte eksosanlegget sitt med lakk som er beregnet på det i påsken, og det er allerede begynt å bli stygt igjen, så...

 

meget dårlig grunnarbeid/dårlig jobb. Intet mer å si om det.

Lenke til kommentar
Fettern min lakkerte eksosanlegget sitt med lakk som er beregnet på det i påsken, og det er allerede begynt å bli stygt igjen, så...

 

meget dårlig grunnarbeid/dårlig jobb. Intet mer å si om det.

8538970[/snapback]

Hva veit du om det? Han pussa ned anlegget og fulgte guiden til lakken han brukte, som er beregnet på akkurat det. Så du sier også at når man får de nye, så er det også gjort dårlig arbeid?

Lenke til kommentar

Potter er ekstremt vanskelige å unngå rust på. Har lest at på forkromma(/fornikla?) potter så kan man smøre de godt inn med olje, kjøre til dette har trekt inn i metallet og så gjenta et par ganger. Sort lakk på eksospotter skal vistnok være noe av det værste å holde pent.

Lenke til kommentar

Har hatt sykkel med sorte potter i mange år. Hvis man børster rent, skikkelig, avfetter, og legger på noen lag, holder det et to- tre år, minst. Men man må bruke lakk som tåler 650". En del av de "eksospottelakkene" er ikke så bra. Da kommer rusten tilbake fortere. Grunnarbeid og avfetting er viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...