Gå til innhold

Selges Playstation 3 fortsatt med tap?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De selger maskinen med tap enda så vidt jeg vet, når de får ned produksjonskostnadene på komponentene i maskinen blir det omsider litt "lommerusk." De henter inn penger igjen på spill og tilbehør til maskinen, i likhet med Microsoft og Xbox 360.

Skrevet

Når de etterhvert begynner å produsere 65 nm chipper tror jeg de kommer seg under grensa, men det er det ingen som vet. Heller ingen som vet om de selger med tap nå.

Skrevet

Spørsmålet er om PS3 selger med tap, og ifølge enkelte analytikere så gjør den dessverre det.

Kilde

Sony (SNE) will lose $241.35 on every PlayStation 3 game console it sells at $599, and $306.85 on every console it sells with a smaller hard drive at $499, according to an analysis of the component costs conducted by iSuppli, a research firm.

I følge overnevnte kilde taper Sony 241,35$ per solgte PS3 enhet. Det er jo enormt mye.

Preliminary Total Console Cost Estimate $805.85 $840.35

Suggested Retail Pricing (US) $499.00 $599.00

Difference Between Cost and Retail Price $306.85 $241.35

Skrevet

De estimatene er vel gjort før launch i USA en gang, og man har gjort en del grep for å minske kostnadene. Bl.a. har man fjernet Emotion Engine chipsettet, og man har flyttet produksjon av flere komponenter inhouse. Produksjonskostnadene er nok noen dollars rimeligere i dag, men PS3 selges fremdeles med tap..

:)

Skrevet

Den analysen ble gjort 16 November, så den er litt foreldret ja. Hadde vært fint å se hvilken besparelser de hadde gjort og hva de har kuttet ut. Det er 2 komponenter som er meget dyr for enheten, og en av dem er Blu-Ray drevet. Uten tvil at hadde de ikke had det med hadde konsollen blitt en hel bråte mye billigere enn den er i dag. Men gjort er gjort.

Skrevet

Poenget Bear^ er jo om det _fortsatt_ selger med tap :) Som topic sier.

Vi vet de solgte med tap rundt launch. Spørs bare hvor mye det har hjulpet på å fjerne emo chippen pluss andre besparelser.

Skrevet

Tror nok den fremdeles selger med tap, vis den ikke hadde solgt med tap tror jeg Sony hadde satt prisen ned så lavt som mulig for å ta igjen det tapte.

Skrevet
Tror nok den fremdeles selger med tap, vis den ikke hadde solgt med tap tror jeg Sony hadde satt prisen ned så lavt som mulig for å ta igjen det tapte.

8522813[/snapback]

Tipper også det, men ser ikke bort fra at de har gått ned $100 i produksjonskostnader.

Skrevet

Nei det er sant, produksjonskostnadene kan ha gått ned, og de fjernet jo den chipen for BC, så der sparte de vel noen grunker. Så er det spørs hvor raskt de andre delene går ned i pris og hvor raskt de kan klare å få konsollen til å selge med litt grønne tall.

Skrevet

Det er vel snakk om prisreduksjon i løpet av et års tid, dette kan man vel ikke gjøre dersom man allerede taper masse penger pr enhet?

Skrevet

Det er snakk om en liten reduksjon, på langt nær så kraftig som reduksjonen i prisen av PS2 var på sin tid. Jeg tror PS3 må ned på 3500 kr lappen før den begynner å bli aktuell for andre enn de spesielt intereserte.

Om konsollen allerede selger med tap så blir vel reduksjonen i prisen mer eller mindre ubetydelig den første gangen. De må vel ta inn det de har tapt på enheten. Dog MS solgte vel med tap på X360 i vel 1 år før de begynte å få grønne tall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...