Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er viktigst? Alder eller km?


Anbefalte innlegg

Lurer på å kjøpe en a4 turbo quattro men da det er få av disse til salgs har jeg valget mellom en 98 modell som har gått over 180 tusen eller en 96 modell som har gått nesten 80000. Hva er viktigst? Er den som har gått lite mer solid enn den som er nyere som har gått lengst? Siden prisene er ganske like så har jeg problemer med å komme med ett fornuftig svar. Håper på hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du en bil som er to år nyere, men har gått over dobbelt så langt på veien. Kun tatt i betrakning de to verdiene som du har oppgitt, så ville jeg satset på sistnevnte i vertfall.

 

Det kan være nyttig å se ellers hva mer enn årsmodell og antall km. Dessuten kan du også ta i betrakning at sistnevnte er vel såpass gammel at den har mekanisk kilometerteller, og KAN derfor (teoretisk sett) være køddet med.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Hva som er best kommer jo veldig ann på hvordan bilene er behandlet av tidligere eier. Hvis den med høy km har gått mye i langkjøring og stort sett vært varm hele tiden mens den er brukt kan gjerne den være mindre slitt enn den som er gått 80 000 km med mye småkjøring. Men hvis de ligger ganske likt i pris ville jeg nok heller gått for 96 modellen siden aldersforskjellen var veldig liten og km forskjellen veldig stor. Men 170 000 for en 96 modell, det hørtes veldig drøyt ut! Skal selv kjøpe en 2001 Volvo V40 1.9D snart som har passert 200 000 km om ikke lenge, men der vet jeg godt hva slags stand den er i siden mamma har hatt den siden den var ny.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du skal gå for 98-modellen. VAG gikk jo for noen år siden ut og innrømmet at bl. a. A4 fra 97-04 med turbomotor lider av det såkalte "oil sludge" problemet. Vet du om motoren har vært byttet? Hvis ikke er det ikke godt å si hvordan den ser ut innvendig uten å fjerne ventildekslet. 96-modellen skal ikke ha det samme problemet.

Lenke til kommentar

Tror ikke den har vært byttet nei. Han hadde visst tatt en slik komp. test eller noe for å sjekke at tripptelleren stemte så den er visst i orden. Den er importert fra japan av alle plasser.. De priseksemplene er jo A4 uten turbo og quattro da.. har de sportstoler og dobbel klimaanlegg? Har sett på mange turbo quattroer og fra 95 til 01 så finner jeg ikke mange som er tilsalgs og iallefall ikke med så lav km. Har tenkt å by 150 000 for den . tror ikke jeg vil gå høyere . Når man snakker om a4 problemer så sies det jo at fram til 98 har de dårlig ledningsnett og mye elektriske problemer. Men alle biler har vel sine feil. Turbo og firehjulstrekk er vanskelig å finne til en brukbar pris.

Takker for alle forslag

Lenke til kommentar

Vel turbo quattro er jo ganske dyr til å begynne med og da... Har tenkt på impreza men den blir for utdatert iteriørmessig pluss at den skriker jo rallybil lang vei. Vil heller ha noe mer raffinert... pluss forsikring for 211 hesters gt turbo er jo ikke så veldig liten heller da.. Han jeg skulle kjøpe 96 modell av ombestemte seg og ville beholde bilen. Ser nå på en 2001 modell for 200k . Hva synes dere om det da? Gått 75000 ..

Lenke til kommentar

Har du link til den 2001 modellen? Personlig er dette en av mine favoritter(uten å ha kjørt en selv desverre :p)

 

Impreza gt(snakker om før 2001\02) er også kjent for å ha et drivverk som ikke tåler mye, ødelagte girkasser og motor som går at skogen ved moderat trim(chip). Audi sin 1.8T kan du trimme til 300hk+ uten å bytte innmat og drivverket tåler det uten problemer(bortsett fra clutch). Da har du en bil som kjører fra impreza, ser bedre ut, og ikke minst tåler det.

Endret av trra
Lenke til kommentar
(...)

Når man snakker om a4 problemer så sies det jo at fram til 98 har de dårlig ledningsnett og mye elektriske problemer. Men alle biler har vel sine feil.

(...)

8520009[/snapback]

 

Det er sant, men jeg ville aldri ha tatt sjansen på å kjøpe en motor som er kjent for oil sludge-problemer. Skulle jeg ha kjøpt en A4 med turbo, hadde jeg heller valgt en årgang før 97 med elektriske problemer.

Lenke til kommentar

http://www.consumeraffairs.com/news04/vw_sludge.html

 

Oil sludge er rett og slett et problem som flere produsenter har støtt på: VW, Audi, SAAB, Lexus, Chrysler osv.

 

Forklaring med noen bilder av motorer som har blitt rammet: http://www.schleeter.com/oil-sludge.htm

 

Som du ser på bildene, så er det like greit å bytte motoren. Alle friksjonsflater innvendig i motoren er sannsynligvis langt mer slitt enn km. standen skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Det er sant, men jeg ville aldri ha tatt sjansen på å kjøpe en motor som er kjent for oil sludge-problemer. Skulle jeg ha kjøpt en A4 med turbo, hadde jeg heller valgt en årgang før 97 med elektriske problemer.

8547976[/snapback]

 

Men er dette noe problem i europa da?

Har inntrykk av at dette er ett problem med lavkvalitetsoljer av mineraltypen i USA.

Dette problemet har jo med oljebytting og gjøre og ikke med motoren i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...