Gå til innhold

Hva bør vi gjøre med nedslitte Kirker i landet?


Anbefalte innlegg

Der er jeg på en måte enig, men det er ikke noe påskudd for å rive dem ned. Det blir det stikk motsatte av verdiskapning. Da river vi ned noe bare for å rive det ned, så andre skal bygge det samme opp igjen.

8515176[/snapback]

Tja, vi kan jo bygge ordentlige bygninger i ruinene av de tivoliene.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk dem til konsertscener, ungdomshus, grendehus, møterom, utested, teaterscener, kulturhus eller hva som helst. Eventuelt så kan kirkene slutte å bruke så hinsides enorme summer på glassmalerier, orgel i millionklassen, prekestoler til flere hundre tusen kroner og arkitektoniske perler av noen bygg og heller bruke de til å holde kirkene i stand.

Lenke til kommentar

Argumentasjonen om at det er feil att "mine" skattepenger går til å vedlikeholde kirken har jeg litt vondt for å svelge. Som flere påpeker er kirken en del av vår kultur / historie - og mange av byggene er av en slik arkitektonisk verdi att det i seg selv kvalifiserer dem som verneverdige. Kirken som institusjon har nok som mange påpeker utspillt sin rolle - men den har en viktig plass i vår kultur og historie.

 

Hva gjelder skattepenger ser jeg ingen grunn til at kirken fortjener pengene mindre enn alle andre bygg av kulturell og historisk verdi som får statstøtte / bygges på statens regning.

 

Individet kan gjerne mene hva det vil om hva og hvem som fortjener "skattepengene" det betaler inn. Men man trenger ikke tenke seg om mer enn ett par ganger før man skjønner at dette ikke lar seg gjøre. Til det er meningene og prioriteringene for mange. Staten har som ansvar å søke å ivareta de forskjellige samfunnsgrupper og samfunnslag på beste mulige måte. Dette innebærer at det brukes penger på områder som ikke alle drar nytte av, men som er med på å opprettholde det sosiale mangfoldet.

 

På den annen side hadde det vært festlig med en "utvidet" selvangivelse der man krysset av for hvilke bygg og organisasjoner som skulle nyte godt av "min" støtte (i form av skattepenger). For min del hadde nok det å ikke være med på Bjørvika-galskapen vært det som først ble krysset av som "ikke ønsket". Videre med landets teater og revyscener på en god 2 og 3 plass.

 

Når det er sagt så er jeg glad for at realiteten ikke er like "festlig". Vi er ett rikt land, og har råd til å prioritere kulturelle verdier. Vi har råd til å ha ett bredt mangfold av kultur o.l og sånn bør det være. Selv om enkeltindividet ikke nødvendigvis er like begeistret for hver enkelt bestand i dette mangfoldet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Argumentasjonen om at det er feil att "mine" skattepenger går til å vedlikeholde kirken har jeg litt vondt for å svelge. Som flere påpeker er kirken en del av vår kultur / historie - og mange av byggene er av en slik arkitektonisk verdi att det i seg selv kvalifiserer dem som verneverdige. Kirken som institusjon har nok som mange påpeker utspillt sin rolle - men den har en viktig plass i vår kultur og historie.

Så selg dem til private. Er man interessert i å bevare kirkebyggene, er dette den beste måten - det er jo åpenbart hvilket forhold det offentlige har til f.eks. vedlikehold.

 

Hva gjelder skattepenger ser jeg ingen grunn til at kirken fortjener pengene mindre enn alle andre bygg av kulturell og historisk verdi som får statstøtte / bygges på statens regning.

For meg er det klart at en kirke representerer et større problem, både praktisk og prinsipielt, enn f.eks. et operabygg. Et kirkebyggs er uløselig knyttet til spredningen av kristendom - og staten bør absolutt ikke ha spredning av irrasjonelle ideer om diverse fantasifostre blant sine oppgaver. For øvrig synes jeg verken operabygg, museum e.l. skal få statsstøtte, men det er en annen sak.

 

Når det er sagt så er jeg glad for at realiteten ikke er like "festlig". Vi er ett rikt land, og har råd til å prioritere kulturelle verdier. Vi har råd til å ha ett bredt mangfold av kultur o.l og sånn bør det være. Selv om enkeltindividet ikke nødvendigvis er like begeistret for hver enkelt bestand i dette mangfoldet.

8524756[/snapback]

Tror du ikke vi kunne klart å bevare "kulturen" uten statsstøtte?

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvordan det utsagnet bidrar til videre debatt.

Kan du utdype?

8525054[/snapback]

 

 

Sier jo kun det direkte motsatte av hva du sier. Dette for i fremheve at det ikke er noe poeng i denne delen av inlegget ditt, og at det (som du selv bemerker) ikke bidrar til noen videre debatt. Men er ikke noe vits i å kommentere kometarer her, vi kan heller te det vidre på PM hvis du føler en trang til det.

Lenke til kommentar

Hvis folk virkelig er så opptatt av Norges kultur, så burde dere mene at kirkene skal rives, da de er et hån for den ekte norske kulturen, åsatroen.

 

Staten bevilger forresten ca. 2 milliarder i året på restaurering og bygging av kirker (Er lenge siden jeg leste dette, så forrandringer har kanskje skjedd siden da).

Lenke til kommentar

Nå er det heller ikke få nordmenn som benytter seg av våre kjære kirker. «Mange» betegner seg ikke som kristne, men har likevel ingen betenkeligheter med å døpe barna sine i regi av en mektig og innflytelsesrik kirke (glem ikke det avskyelige dåpsvannet som vasker bort synd). Man gifter seg også i kirken, og man velger som regel ut kirken som arrangør i forbindelse med gravferder - i vår avskjed med verden. :dontgetit: Ren tradisjon for mange?

 

Ser ikke noe underlig i det at kirken får bevilget betydelige summer til forbedring og fornyelse, da mange nordmenn bruker den.

 

For meg virker det som om folk flest, har en heller nøktern innstilling til kirken og historien bak?

Endret av dot_
Lenke til kommentar
Hva synes dere at vi burde gjøre med de nedslitte kirkene i norge? de burde vel egentlig klarer og holde de i god stand med tanke på hvor mye støtte de får i både collekt og i Statstøtte...

 

Noen gode innspill på hva som burde gjøres?

 

Jeg får min del synes de Burde Pusse opp alle de Store og mindre store kirkene i norge. med så mye statsstøtte som de får burde de klarer det.

8505536[/snapback]

 

Ta vare på de fineste. Resten kan forfalle! Målet må være å avkristne landet fortest mulig, og det gjør vi IKKE ved å bevilge enorme summer til statskirka.

Lenke til kommentar

Behold statskirkene våre. Bare se på hvordan vi behandler de! Urnes? "OMG, SOPP! Hmm.. dette har vi visst om i flere år.. kansje vi burde gjøre noe? Neh! Vi drøyer dét ett par år til."

 

De andre kirkene ser jeg på som "mindre verdt". Selvsakt må man beholde en del av de. Men de kirkene vi har, som er "masseproduserte", er ikke vits å bruke til kirkelige tjenester, når de bare skal huse noen få folk. Bygg de om å bruk de til undomshus, kansje?

Lenke til kommentar
Ta vare på de fineste.

8526927[/snapback]

 

Hehe. Det finnes i alle fall mange arbeidskirker som ikke bidrar veldig til forskjønning av landet vårt...

8527195[/snapback]

 

Det kan jeg være enig i! Midt forsvar av kirkebyggene strekker seg i denne sammenheng kun til de byggene som har en iboende arkitektonisk lokal-kulturell/historisk betydning. De typiske arbeiderkirkene (som gjerne er bygget mellom 1940/50 og nå) burde absolutt stilles til disposisjon for flere tiltak enn det kirkelige. Gjerne ungdomshus / klubbhus etc. etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...