Gå til innhold

Bygge server - hva er viktig?


torsk

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge og sette opp en server for en liten bedrift med tre ansatte. Etter å ha tittet litt rundt har jeg funnet ut at jeg trolig kan spare endel på å bygge den selv.

 

Noen som kan komme med noen tips på hva jeg bør vektlegge når jeg kjøper hardware?

 

Fakta:

  • Skal kjøre win server 2003
  • Skal fungere som database for mamut enterprise
  • Skal fungere som filserver
  • Skal fungere som epostserver
  • Blir mulig aktuelt å kjøre en webserver også
  • Pris: <4k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk UPS.

 

Seriøse servere har redundante strømforsyninger. Husk da separat UPS til hver strømforsyning (av forskjellig dato/merke), der hver er koblet til separate kurser/sikringer.

 

Kjøp 2-3 ekstra disker, formatter alle, og installer OS på minst en av dem. Når en disk ryker, vil du spare mye tid og ikke minst stress når en kald disk ligger klar. Som alle ledere vet, så hjelper det enormt å skrike inn i øret på driftsansvarlige når systemet er gått nedenom og hjem; er disker og andre reservedeler klare, kan du spare mye pes.

 

Regn med at ALT kan gå galt, og sikre deg deretter.

 

Er du avansert, kjører du en runde med FEMA: http://en.wikipedia.org/wiki/Failure_Mode_...ffects_Analysis

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

En tangent, men erfaringsmessig utrolig viktig likevel: har du tenkt på PLASSERINGEN av serveren, og hvem som får tilgang?

 

Av egen bitter erfaring vet jeg at mye kan gå galt, fra elektrikere som starter jobben med å trekke ut alle ledninger de kommer over, og i feil rom attpåtil, til rørleggere som fyller sikringsskapet med vann. Alle passer nøye på å ikke si fra at de skal begynne å røre rundt. Lås dører, minelegg gulvet, og sett på alarmer som varsler deg når folk går inn i det aller helligste.

 

Sjekk kursene. En luring koblet datakursen til lyset i datarommet! Du kan tro vi lurte lenge, for når vi gikk inn på serverrommet (og slo på lyset), så var jo maskinene igang...

 

Mindre dramatisk, men likevel viktig: sørg for at maskinene aldri står på gulvet der de fungerer som støvsugere inntil hele kabinettet er en gigantisk hybelkanin. Sørk for at det kan feies, ryddes og støvsuges uten at noen får angst.

Lenke til kommentar

Først og fremst: takk for gode råd!

 

Jeg har nå satt sammen en handlevogn med grunnkomponentene jeg tenker på å kjøpe. Kommentarer og synspunkter på dette oppsettet setter jeg stor pris på.

 

Backup: Planen er å kjøre OS og databasen fra raptor-disken, og bruke den andre disken til å ta backup av databasen ved arbeidsdagens slutt. Vurderer i tillegg å ha en liten ekstern disk som kan tas med hjem i helgene for å minimere datatap ved innbrudd eller brann.

 

OS: Planen var å legge inn server 2003, men dette koster fort 5000 kr. Firmaet har ikke lisens på dette fra før, så da vil det komme i tillegg. Vurderer rett og slett å kjøre xp istedet, da dette koster en femtedel av prisen. De fleste funksjoner som xp mangler kan vel lastes ned som gratis 3parts programvare uansett?

 

Plassering: Serveren blir plassert på et eget server-rom, for å minske problemet med støv. Rommet vil ha egen avtrekksvifte.

Lenke til kommentar

Til det bruket du beskriver der, vil Solaris 10 være midt i blinken. Det er forresten gratis å bruke. Hvorfor Solaris 10 passer godt som filserver? På grunn av filsystemet ZFS som tilbyr nye muligheter for enkel administrering av lagringsmassen. Solaris 10 kan fint kommunisere med Windows-maskiner gjennom Samba. XP bør ikke benyttes til dette formålet i bedriftssammenheng. Det er bortkastede penger.

 

Edit: 500GB disker er tross alt ganske billige i dag. Du bør også koste på deg en ekstra lagringsdisk og sette opp speiling mellom diskene. Da får du paritet. Veldig enkelt å sette opp med ZFS. Ryker en disk, kan du fint sette inn en ny en, og du har fortsatt alle dataene du har lagret. Veldig viktig når det er snakk om å kjøpe en filserver for en bedrift. Valget av hovedkort er klokt. Sørsiden er støttet i Solaris 10, og kortet har 2 nettverkskontrollere, begge går over PCI-E.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Desverre fungerer ikke mamuts programvare utenfor windows-plattformen.

 

Mulig vi må gå til innkjøp av win2003 server. Trur jeg skal teste med Vista først. siden jeg kan prøve det i 30 dager før jeg aktiverer. Da har vi god tid til å teste om det fungerer tilfredstillende.

Lenke til kommentar

Kjøp 2x500GB og kjør de i raid1. mer lagringsplass og helt grei ytelse.

Vurder også å kjøpe en ekstra 500GB som hotspare.

Seagate NL-serien er å anbefale, disse er sertifisert for 24/7 bruk

 

Raptor er ganske oppskrytt, og 36.7GB'en yter faktisk dårligere enn 74GBen...

 

Når du skal bygge en server som skal brukes i bedrift, så lønner det seg faktisk å bruke litt ekstra penger for å få noe du vet du kan stole på lenge, ikke noe som "funker der og da".

Lenke til kommentar
Jeg skal bygge og sette opp en server for en liten bedrift med tre ansatte. Etter å ha tittet litt rundt har jeg funnet ut at jeg trolig kan spare endel på å bygge den selv.

8497732[/snapback]

 

Kjøp en Dell o.l og tegn en serviceavtale for tre år, en slik enkel server koster ikke all verden og har du virkelig tenkt igjennom at du gir de en løsning som det kan ta svært lang tid og få opp og gå igjen etter ett havari...

Jeg ville aldri ha utsatt meg for noe slikt for og spare noen få kroner.

Lenke til kommentar
Jeg skal bygge og sette opp en server for en liten bedrift med tre ansatte. Etter å ha tittet litt rundt har jeg funnet ut at jeg trolig kan spare endel på å bygge den selv.

8497732[/snapback]

 

Kjøp en Dell o.l og tegn en serviceavtale for tre år, en slik enkel server koster ikke all verden og har du virkelig tenkt igjennom at du gir de en løsning som det kan ta svært lang tid og få opp og gå igjen etter ett havari...

Jeg ville aldri ha utsatt meg for noe slikt for og spare noen få kroner.

8591078[/snapback]

 

Ditto - Det er ikke verdt å spare noen ynkelige kroner når det kan resultere i "helvete på jord" om det blir en feil eller lignende du selv ikke kan løse.

Lenke til kommentar

Av bitter erfaring vet jeg at Dell har solgt "løsninger" med HW og OS som var totalt ustabilt, utrolig som det kan høres ut.

 

Derfor: når du får et tilbud så må du sjekke på nettet om andre har prøvd samme kombinasjonen, og hvilke erfaringer de hadde. Selv var jeg borti en clusterløsning som var satt opp for "high availability", men som viste seg å være like stabil som gele spikret fast i taket.

Lenke til kommentar
Av bitter erfaring vet jeg at Dell har solgt "løsninger" med HW og OS som var totalt ustabilt, utrolig som det kan høres ut.

 

Derfor: når du får et tilbud så må du sjekke på nettet om andre har prøvd samme kombinasjonen, og hvilke erfaringer de hadde. Selv var jeg borti en clusterløsning som var satt opp for "high availability", men som viste seg å være like stabil som gele spikret fast i taket.

8591780[/snapback]

 

Herregud, jeg flirer så mye at jeg rister bortover gulvet .. :D

 

Men fra spøk til revolver, jeg har nylig bestilt en Dell Server, nærmere bestemt EP2900. Den skulle da være rimelig grei håper jeg, litt kjipt å høre at du har hatt problemer med Dell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...