Gå til innhold

Harddisk er flaskehals?!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har bygget meg en ny pc for litt siden, men syns ikke den går så fort som den burde. Spec'en står i signaturen min;) Nesten alle komponentene er nye bortsett fra to harddisker og cd-rom.. Kan disse to være flaskehalser i systemet? Hvilke harddisker burde jeg isåfall kjøpe med et asus p5b deluxe hk? Kanskje en hybrid-harddisk hadde vært noe.

 

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier du jo ingenting om hvilke disker du har, så da blir det jo rent gjettverk å uttale seg om dette - men vanligvis skal ikke valg av harddisk ha noe å si, så lenge du har valgt en disk med 7200 rpm.

 

Det som hadde vært interessant å se, er hvor mye minne du har. Det står jo bare at du har Geil PC6400, og ikke hvor mye ram du har.

Lenke til kommentar

Hvis det går treigt å åpne programmer, tror jeg ikke du har så mye å hente på en ny harddisk.

 

Hvis du har prøvd alt annet (defragmentering, bytte antivirusprogram og brannmur, reinstallasjon av OS osv) og du fortsatt er "plaget" av at det tar lang tid å åpne programmer, kan du kanskje (ikke sikkert) hente et par sekunder ekstra på å kjøpe 2-8 10k/15krpm-disker og kjøre dem i RAID0.

 

Hva slags operativsystem og antivirus bruker du? Har du en softwarebrannmur?

Lenke til kommentar

sata harddisk ja. Jeg har f-secure antivirus med software brannmur. Jeg har nettopp innstallert xp professional på nytt. Men jeg har en liten misstanke om at soundmax driveren ikke er helt god. Noen med erfaring om det?

 

Hver gang jeg åpner programmer hører jeg harddisken setter igang, betyr ikke det at den må spinne opp før jeg får åpnet programmet?

Lenke til kommentar

Long shot igjen.

 

Hadde treg burst på min raptor i en test (hdtach)... altså den var treg i alt ,tror det var på 16mb/s.

 

Leste litt rundt og fant noe om at man måtte disable/skru av"enable command queing"

 

Gjorde dette og kjørte testen igjen.... WOOOPA 126mb/s.

 

Vert et forsøk.

 

Enhetsbehandling/IDE ATA/ATAPI.kontrollere/NVIDIA nForce Serial ATA Controller/Egenskaper/Primary Channel.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg nforce serial ATA Controller, men jeg har 3 "primær IDE-kanal", 3 "sekundær IDE-kanal" og 3 "Standard Dual PCI Channel IDE-kontroller". Hvilken velger jeg?

 

Enten står alle på Ultra DMA Mode, eller så står det "gjelder ikke".

 

Hvordan sjekker jeg om diskene står på full hastighet i Windows?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...