Gå til innhold

Holder 500W? Trenger ultrastille PSU!


Anbefalte innlegg

La meg spørre: er du enig eller uenig i at en PSU med høyere effektivitet må kvitte seg med mer varme, enn en med lavere effektivitet?

 

En PSU med 80% effektivitet må kvitte seg med mindre varme enn en med 70% da den ved å produsere f.eks 300W trenger å 'dra' 300W +20% fra AC mens den med 70% effektivitet trenger å 'dra' 300W +30% for å produsere samme .

8490290[/snapback]

 

Så da regner jeg med at du er enig om alt annet er likt (dvs like bra kjøleribber, tempstyrt vifte og alt det der), så fører høyere effektivitet til mindre støy.

 

AtW

8490304[/snapback]

 

 

Jada

8490308[/snapback]

 

Men da er vi jo i den skjønneste enighet :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis dere ser på de Tagan PSUene som er data for dual engine 500/600/700 , ser dere at vifter er styrt av load target i et normalt ambient miljø.

Det er det samme med en mengde andre PSUer idag (ikke kun thermo kontrollert).

8489903[/snapback]

Det er standard praksis å oppgi etter load, selv med enkel temp.regulert vifte.

Lenke til kommentar

Kjøpte Seasonic'en, men den var desverre langt fra så stille som Antecen min. Faktisk så bråker den like mye som Thermaltake Silent 680W PSU'en jeg brukte.

 

Så det var en nedtur. :thumbdown: Skulle nok gått for Antec eller Mist ja. Og kjenner jeg meg selv rett, blir det vel ikke lenge før jeg går å kjøper ny PSU, for jeg takler dårlig bråk på stue pc'en min. :no:

Og bytte gidder jeg ikke, mye stress, og jeg har jo satt den inn i pc'en osv.

Lenke til kommentar
Kjøpte Seasonic'en, men den var desverre langt fra så stille som Antecen min. Faktisk så bråker den like mye som Thermaltake Silent 680W PSU'en jeg brukte.

 

Så det var en nedtur. :thumbdown: Skulle nok gått for Antec eller Mist ja. Og kjenner jeg meg selv rett, blir det vel ikke lenge før jeg går å kjøper ny PSU, for jeg takler dårlig bråk på stue pc'en min. :no:

Og bytte gidder jeg ikke, mye stress, og jeg har jo satt den inn i pc'en osv.

8503733[/snapback]

 

Underlig, sikker på at noe ikke er glat med PSUen din? Jeg har testet de mot TT, og de er langt mer stille, phantom er jo i utgangspunktet vifteløs, så når vifta ikke går, så er naturlig nok den stillere. Men på det området viften ikke går er seasonicen uhyre stille (jeg har ikek hørt oen PSUer som er stillere med vifte på).

 

AtW

Lenke til kommentar

Virker som om den bråker mer når alle diskene går, for så fort de fleste diskene gikk i strømspare modus, så ble den ganske så stille ja.

Så kanskje 6 disker får den til å gå i full load?

 

Og ja, selvsagt hører jeg diskene når de jobber, men hører klart forksjell fra diskstøy og PSU støy.

 

Antecen var stille hele tiden ja, tror ikke jeg har hørt viften gå på den noen gang, men kanskje derfor den tok kvelden også? Varmen må jo ha vært nokså høy over lang tid, for den føltes alltid varm ut når jeg kjente på den.

 

Skal gi den en ny sjanse, siden den er nokså stille uten noe load. Det var ikke Thermaltake'en. Den bråkte hele tiden. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Virker som om den bråker mer når alle diskene går, for så fort de fleste diskene gikk i strømspare modus, så ble den ganske så stille ja.

Så kanskje 6 disker får den til å gå i full load?

 

Og ja, selvsagt hører jeg diskene når de jobber, men hører klart forksjell fra diskstøy og PSU støy.

 

Antecen var stille hele tiden ja, tror ikke jeg har hørt viften gå på den noen gang, men kanskje derfor den tok kvelden også? Varmen må jo ha vært nokså høy over lang tid, for den føltes alltid varm ut når jeg kjente på den.

 

Skal gi den en ny sjanse, siden den er nokså stille uten noe load. Det var ikke Thermaltake'en. Den bråkte hele tiden. :thumbdown:

8505675[/snapback]

 

Hmm, ok, synes fortsatt det høres underlig ut, 6 disker med load er mindre enn et skjermkort bruker. Jeg har hatt både phantom 500 og seasonicen, og innefor intervallet der vifta ikke startet på antecen, så var Seasonicen veldig stille. Men det er mulig det er noen forskjeller i oppsett som får underlige utsalg.

 

AtW

Lenke til kommentar

leste en review av en corsair psu og her nevnes det at seasonic bruker en 6 cm vifte

 

Given the manufacturing source, the most obvious comparatives are the Seasonic M12-500 and M12-600 models, which have the same basic circuitry and modular cable system, and probably the same noise-conscious fan control circuitry. However, the M12s have that extra 60mm fan. Although the 60mm fan is there for good reason — to clear a hot zone that seems endemic to all 120mm fan PSUs — once they turn on, admittedly at a high power load, they do not turn off. The small degree of noise the 60mm fan adds to the M12's signature at higher loads is enough for us to favor the S12 or S12 Energy Plus series in the Seasonic line... but they lack the modular detachable cables of the M12. Which leads us back to the Corsairs: They seem just ab

 

LINK

Lenke til kommentar
leste en review av en corsair psu og her nevnes det at seasonic bruker en 6 cm vifte

 

Given the manufacturing source, the most obvious comparatives are the Seasonic M12-500 and M12-600 models, which have the same basic circuitry and modular cable system, and probably the same noise-conscious fan control circuitry. However, the M12s have that extra 60mm fan. Although the 60mm fan is there for good reason — to clear a hot zone that seems endemic to all 120mm fan PSUs — once they turn on, admittedly at a high power load, they do not turn off. The small degree of noise the 60mm fan adds to the M12's signature at higher loads is enough for us to favor the S12 or S12 Energy Plus series in the Seasonic line... but they lack the modular detachable cables of the M12. Which leads us back to the Corsairs: They seem just ab

 

LINK

8505768[/snapback]

 

For det første er det en såpass åpenbar feil, at jeg ville tro den er fikset siden da, for det andre er det her snakk om en S12, den har ingen ekstra vifte.

 

AtW

Lenke til kommentar

For å tipse trådstarter (orket ikke lese den innbyrdes diskusjonen, så sorry hvis du allerede har fått svar) :p

 

Min PSU (se spec's i signatur) er uberstille. Er riktignok en Thermaltak, ikke de beste PSU'er på markedet, men gud den er stille. Hadde det ikke vært for zalman-cpu-kjøler så ville jeg tatt pulsen på pc for å se om den var på :thumbup:

 

Den gir MER en nok til alt en trenger (å ikke trenger i en pc) og er SVÆRT støysvak.

Lenke til kommentar

Jeg har begge sidene tatt av pc'en. Siden den står på 24/7/365 så ble det nokså varmt der inne.

Har kjøpt flere 120mm PAPST vifter, men når alle sto på, ble det faktisk lyd av disse også :D

Og som andre har nevnt i tråden, Zalman CPU vifta mi er døds stille på minimum, men lager fort lyd når jeg kjører den opp litt. Så derfor står den alltid på minimum. Ergo, et åpent kabinett er det beste for meg har jeg funnet ut.

Temperaturen inne i kabinettet ligger på rundt 26 grader normalt. Kabinettet har tmp måler, og jeg plasserte den midt inne i kabinetet.

 

Det finnes sikkert andre løsninger, som andre kabinetter osv, men jeg har brukt og hatt så mye uflaks rundt denne pc'en nå at jeg ikke gidder å endre noe mer.

 

Eneste viften, utenom CPU vifta som er i bruk, er en PAPST 120mm som står og blåser rett på diskene.

Med Antec PSU'en utgjorde disse to viftene ingen merkbar lyd, utenom når det er helt stille i rommet.

Nå er lyden noe høyere, dog ikke uholdbar, men høyere enn før onsdagen da PSU'en og HK røk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...