Gå til innhold

Holder 500W? Trenger ultrastille PSU!


Anbefalte innlegg

Så til trådstarter : Kvalitets PSU med mer effekt gir deg stillere system -

PSU Fan er volt regulert basert på PSU load i % av max (ikke temperatur)

som følger :.

8488437[/snapback]

Feil og atter feil. Så enkelt er det dessverre ikke. S12 380 og 430 er av de stilleste på markedet, mens 500 og 600 typisk støyer noe mer.

 

Det finnes kanskje PSUer som regulerer viften etter last, men temperaturstyrt er det vanlige. Derfor vil en PSU som trekker inn varm luft gi mer viftestøy enn hvis den får kald luft. Det er hele vitsen med å putte PSU i bunnen av kabinettet som Antec P180.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så til trådstarter : Kvalitets PSU med mer effekt gir deg stillere system -

PSU Fan er volt regulert basert på PSU load i % av max (ikke temperatur)

som følger :.

8488437[/snapback]

Feil og atter feil. Så enkelt er det dessverre ikke. S12 380 og 430 er av de stilleste på markedet, mens 500 og 600 typisk støyer noe mer.

 

Det finnes kanskje PSUer som regulerer viften etter last, men temperaturstyrt er det vanlige. Derfor vil en PSU som trekker inn varm luft gi mer viftestøy enn hvis den får kald luft. Det er hele vitsen med å putte PSU i bunnen av kabinettet som Antec P180.

8489457[/snapback]

 

korrekt. Hehe, jeg måtte bare hive meg på her igjen. Jeg har nå lest ganske mye om PSU'er og føler jeg er litt up to date. De aller fleste PSU'er i dag, er som du sier, styrt av temperaturer. Grunnen til at man da antar at last har noe å si for hvor fort viften snurer rundt, er fordi varmen da stiger i kjøleelementene til PSU'en, ikke pga lasten i seg selv. Det er jo ganske enkelt i grunn.

Lenke til kommentar
Hvis dere ser på de Tagan PSUene som er data for dual engine 500/600/700 , ser dere at vifter er styrt av load target .

Det er det samme med en mengde andre PSUer idag (ikke kun thermo kontrollert).

8489903[/snapback]

 

Ja, men det er også mange som er styrt av tempratur (som er langt mer fornuftig). Poenget er at du framstilte det som alle PSUer var styrt av load. Men det er jo tydligvis enighet om at begge deler framkommer nå.

 

AtW

Lenke til kommentar

I High End PSUer nok ikke viftestyring kun styrt av det ene eller det andre men de har vanligvis en intrikat viftestyring/microkontroller og kan benytte BÅDE load og temperatur og således kompansere for høyt ambient temperatur nivå inni PSU kassa.

Standard load target viftedata har de satt med opptil 40°C vanligvis.

 

Dette var dog en avsporing .

Hensikten med Tagan kurvene var å illustrere at en 700W som belastes med 400W lager mindre viftestøy en den med 500W belastet med samme .

Det er også helt borte vekk å trekke sammenligkninger med ulike PSUer når man diskuterer dette faktum - derfor 3 PSUers data av samme produsent/modell serie.

Lenke til kommentar
I High End PSUer nok ikke viftestyring kun styrt av det ene eller det andre men de har vanligvis en intrikat viftestyring/microkontroller og kan benytte BÅDE load og temperatur og således kompansere for høyt ambient temperatur nivå inni PSU kassa.

Standard load target viftedata har de satt med opptil 40°C vanligvis.

 

Dette var dog en avsporing .

Hensikten med Tagan kurvene var å illustrere at en 700W som belastes med 400W lager mindre viftestøy en den med 500W belastet med samme .

Det er også helt borte vekk å trekke sammenligkninger med ulike PSUer når man diskuterer dette faktum - derfor 3 PSUers data av samme produsent/modell serie.

8489955[/snapback]

 

Det er fordi de tydligvis har en dårlig viftestyring, eller anne kjøling på de forskjellige modellene.

 

Det er to faktum som gjelder: høyere effektivitet fører til mindre varme å fjerne. Det regner jeg med alle er enig i?

- de fleste PSUer har høyere effektivitet på litt høy load (selv om det er vanligere med rundt 60-70% nå enn det var før, jeg mistenker det faktumet at "alle" PSUer er for store er en medvirkende årsak). Derme har de mindre varme å transportere bort.

 

Jeg regner med du er enig i begge disse påstandene? Hvis ikke, så ihvertfall spesifiser hvilken du ikke er enig i.

 

AtW

Lenke til kommentar

Se på effektivitets tallene på Coolermater PSUen forrige side (representativt for nye PSUer - ikke jalla/noname build).

Så kan du slutte med det dere at lav belastning i % gir lav effektivitet.

Det er ca. samme effektivitet over hele linja fra 20% last og oppover.

 

En annen ting du kan forklare meg er dette :

Jeg skiftet tidligere ut én kvalitets 400W med en kvalitets 500W PSU i en maskin .

Alle komponenter ellers var samme .

Etter bytte blåser det kaldere luft ut fra PSU enn før samt at PSU kassa var kaldere å ta på.

Ergo varmetapet fra PSU gikk ned med PSU "oppgradering".

Lenke til kommentar
Se på effektivitets tallene på Coolermater PSUen forrige side (representativt for nye PSUer - ikke jalla/noname build).

Så kan du slutte med det dere at lav belastning i % gir lav effektivitet.

Det er ca. samme effektivitet over hele linja fra 20% last og oppover.

 

En annen ting du kan forklare meg er dette :

Jeg skiftet tidligere ut én kvalitets 400W med en kvalitets 500W PSU i en maskin .

Alle komponenter ellers var samme .

Etter bytte blåser det kaldere luft ut fra PSU enn før samt at PSU kassa var kaldere å ta på.

Ergo varmetapet fra PSU gikk ned med PSU "oppgradering".

8490024[/snapback]

 

Det er bare å se på effektiviteten på PSUer, nesten alle har høyere efefktivitet på rundt 60-80% load. Er du enig i det eller ikke? Jeg kan vise utallige eksempler på det om du så ønsker. Ellers burde det være selvsagt at høyere effektivitete gir høyere varmeutvikling. Det er alt for lite nyansert å påstå at PSUer med høy rating er stillere, og det er direkte feil å påstå at de har "mindre å jobbe mot".

 

Den andre PSUen hadde kjøing desginet for å holde den kaldere, det er vel ikke noe vansklig å forklare? Det er omtrent like mystisk som at min vifteløse PSU var varm, til tross for svært høy effektivitet. Og om ikek det var forklaringen, så har effektiviteten gått opp over hele fjøla i de siste årene, så nyere PSUer har genrelt bedre effektivitet. Å si at en PSU med høyere rating alltid er stillere (eller kaldere i ditt eksemepel) er like simplistisk som det motsatte- Det er langt mer en kun loadprosent eller varmeutvikling som bestemmer slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her er forresten noen effektivitetstall på lav load

 

Tagan Easyconnect: 40 Watt: 59.6%, 60 Watt: 62.9% 90 Watt: 71.6% (maks er noe i overkant av 80%)

 

Enermax Galaxy: 40 Watt: 53.6% 60 Watt: 64.5% 90 Watt: 65.4% (maks ligger noe i overkant av 80%)

 

Lian Li HPC-600: 40 Watt: 65.1% 60 Watt: 69.7% 90 Watt: 74.0% (maks ligger noe i underkant av 80%)

 

Som jeg sa så har de fleste PSUer svært dårlig effektivitet på lave loads, derfor er det bare tull å hevde at det bare ligger innefor 5% uten å spesifisere hvilket intervall det er snakk om, for over hele PSUens område er det ikke slik.

 

AtW

Lenke til kommentar

Føler denne diskusjonen sporer litt av, men det er jo greit, siden det virker som at dette er noe folk trenger å diskutere.

 

Men for min del lurer jeg fortsatt på hva jeg burde kjøpe til min stue pc:

 

To valg har kommet frem i denne posten:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=30209

eller denne

https://prisguiden.no/product.php?productId=41164

 

Hva burde jeg gå for? Husk at jeg har seks interne disker i pc'en, men som folk nevner, jeg har et svakt vifteløst skjermkort. Kun en C2D E6300 CPU som vel ikke trekker alt for mye strøm.

 

Den PSU'en jeg har nå bråker alt for mye, og jeg må nok bestille en ny neste uke. Så alle tips er gode for meg nå.

Siden pc'en står på 24/7/365 MÅ det være noe som virkelig tåler dette. Tror Antec Phantom PSU'en ikke gjorde dette etter over ett år med 24/7/365 bruk.

Lenke til kommentar
Å si at en PSU med lavere rating alltid er stillere (eller kaldere i ditt eksemepel)

 

Jeg sa det motsatte da ...

 

Uansett var disse jeg byttet ut (400W til 500W) ikke belastet med 40W men rundt 60-70% , og hadde tilnærmet samme effektivitets faktor.

Jeg kan ikke forklare det og tydligvis ikke du heller .

 

 

 

Det jeg igjen kan påpeke som eksempler på lydnivå (som du tydligvis ignorerer) er :

Tagan Dual engine 500W belastes 60% dvs. med 300W gir 23dB 1695RPM

Tagan Dual engine 600W belastes 60% dvs. med 360W gir 23dB 1695RPM

Tagan Dual engine 700W belastes 60% dvs. med 420W gir 23dB 1695RPM

 

Disse er samme modeller med samme viftestyring og vifter (samme konstruksjon)

Lenke til kommentar
Føler denne diskusjonen sporer litt av, men det er jo greit, siden det virker som at dette er noe folk trenger å diskutere.

 

Men for min del lurer jeg fortsatt på hva jeg burde kjøpe til min stue pc:

 

To valg har kommet frem i denne posten:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=30209

eller denne

https://prisguiden.no/product.php?productId=41164

 

Hva burde jeg gå for? Husk at jeg har seks interne disker i pc'en, men som folk nevner, jeg har et svakt vifteløst skjermkort. Kun en C2D E6300 CPU som vel ikke trekker alt for mye strøm.

 

Den PSU'en jeg har nå bråker alt for mye, og jeg må nok bestille en ny neste uke. Så alle tips er gode for meg nå.

Siden pc'en står på 24/7/365 MÅ det være noe som virkelig tåler dette. Tror Antec Phantom PSU'en ikke gjorde dette etter over ett år med 24/7/365 bruk.

8490136[/snapback]

 

Vel, for å prøve å koke ut hovedpoenget mitt: Det er ingen suatomatikk i at PSUer som høyere ratet er stillere enn de som er lavere ratet. Du bør se på tester og erfaringer for å se det. Da det er så mye annet som spiller inn.

 

Hovedpoeng 2: 400-500 Watt er nok til de aller meste.

 

Personlig har jeg meget gode erfaringer med seasoncien, men har desverre ikke fått testet MISTen. jeg tror ikke du vil andre uansett, da folk har vært fornøyd med MISTen også. Men av naturlige grunner anbefaler jeg det jeg har erfaring med, og sett profesjonelle tester av, på lydfronten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Her er forresten noen effektivitetstall på lav load

 

Tagan Easyconnect: 40 Watt: 59.6%, 60 Watt: 62.9% 90 Watt: 71.6% (maks er noe i overkant av 80%)

 

Enermax Galaxy: 40 Watt: 53.6% 60 Watt: 64.5%  90 Watt: 65.4% (maks ligger noe i overkant av 80%)

 

Lian Li HPC-600: 40 Watt: 65.1% 60 Watt: 69.7%  90 Watt: 74.0% (maks ligger noe i underkant av 80%)

 

Som jeg sa så har de fleste PSUer svært dårlig effektivitet på lave loads, derfor er det bare tull å hevde at det bare ligger innefor 5% uten å spesifisere hvilket intervall det er snakk om, for over hele PSUens område er det ikke slik.

 

AtW

8490126[/snapback]

 

Hvem PC trenger kun 40W LOL .

Så who cares om effektiviteten ved 40/50/60W er lav , vi snakker da om ett egentap på kun 20-30W .

Dessuten sa jeg fra 20% og oppover (ikke hele linjen) .

Og dataene er fra produsenten Coolermaster selv .

Lenke til kommentar
Vel, for å prøve å koke ut hovedpoenget mitt: Det er ingen suatomatikk i at PSUer som høyere ratet er stillere enn de som er lavere ratet. Du bør se på tester og erfaringer for å se det. Da det er så mye annet som spiller inn.

 

Hovedpoeng 2: 400-500 Watt er nok til de aller meste.

 

Personlig har jeg meget gode erfaringer med seasoncien, men har desverre ikke fått testet MISTen. jeg tror ikke du vil andre uansett, da folk har vært fornøyd med MISTen også. Men av naturlige grunner anbefaler jeg det jeg har erfaring med, og sett profesjonelle tester av, på lydfronten.

 

AtW

8490156[/snapback]

 

Og det er akkurat dette jeg er ute etter, personlig erfaring. Ikke at noen har sagt at noen har sagt, etc etc..... :D

 

Skal ta sjansen på Seasonicen for denne gangen om det ikke kommer noen utrolig gode forslag før jeg bestiller på mandag.

Følger alt av kabler med etc? Er det noe ekstra jeg må bestille med den?

Lenke til kommentar
Å si at en PSU med lavere rating alltid er stillere (eller kaldere i ditt eksemepel)

 

Jeg sa det motsatte da ...

 

Uansett var disse jeg byttet ut (400W til 500W) ikke belastet med 40W men rundt 60-70% , og hadde tilnærmet samme effektivitets faktor.

Jeg kan ikke forklare det og tydligvis ikke du heller .

 

 

 

Det jeg igjen kan påpeke som eksempler på lydnivå (som du tydligvis ignorerer) er :

Tagan Dual engine 500W belastes 60% dvs. med 300W gir 23dB 1695RPM

Tagan Dual engine 600W belastes 60% dvs. med 360W gir 23dB 1695RPM

Tagan Dual engine 700W belastes 60% dvs. med 420W gir 23dB 1695RPM

 

Disse er samme modeller med samme viftestyring og vifter (samme konstruksjon)

8490141[/snapback]

 

Jess, det er endret nå.

 

Hva var falt i mine forklaring? Det er gjerne en av de to (eller en kombinasjon) av det jeg foreslå, det er vel naturlig, du er klar over at om man skrur opp en vifte på en gitt effekt, så er luften kaldere når den kommer ut?

 

Det er jo dårlig viftestyring, den største dumper åpenbart vesentlig mer effekt, enn den minst, allikevel går vita like fort rundt. La meg spørre: er du enig eller uenig i at en PSU med høyere effektivitet må kvitte seg med mer varme, enn en med lavere effektivitet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel, for å prøve å koke ut hovedpoenget mitt: Det er ingen suatomatikk i at PSUer som høyere ratet er stillere enn de som er lavere ratet. Du bør se på tester og erfaringer for å se det. Da det er så mye annet som spiller inn.

 

Hovedpoeng 2: 400-500 Watt er nok til de aller meste.

 

Personlig har jeg meget gode erfaringer med seasoncien, men har desverre ikke fått testet MISTen. jeg tror ikke du vil andre uansett, da folk har vært fornøyd med MISTen også. Men av naturlige grunner anbefaler jeg det jeg har erfaring med, og sett profesjonelle tester av, på lydfronten.

 

AtW

8490156[/snapback]

 

Og det er akkurat dette jeg er ute etter, personlig erfaring. Ikke at noen har sagt at noen har sagt, etc etc..... :D

 

Skal ta sjansen på Seasonicen for denne gangen om det ikke kommer noen utrolig gode forslag før jeg bestiller på mandag.

Følger alt av kabler med etc? Er det noe ekstra jeg må bestille med den?

8490174[/snapback]

 

Alt følger med, også euro-kabel til støpslet om du trenger det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Her er forresten noen effektivitetstall på lav load

 

Tagan Easyconnect: 40 Watt: 59.6%, 60 Watt: 62.9% 90 Watt: 71.6% (maks er noe i overkant av 80%)

 

Enermax Galaxy: 40 Watt: 53.6% 60 Watt: 64.5%  90 Watt: 65.4% (maks ligger noe i overkant av 80%)

 

Lian Li HPC-600: 40 Watt: 65.1% 60 Watt: 69.7%  90 Watt: 74.0% (maks ligger noe i underkant av 80%)

 

Som jeg sa så har de fleste PSUer svært dårlig effektivitet på lave loads, derfor er det bare tull å hevde at det bare ligger innefor 5% uten å spesifisere hvilket intervall det er snakk om, for over hele PSUens område er det ikke slik.

 

AtW

8490126[/snapback]

 

Hvem PC trenger kun 40W LOL .

Så who cares om effektiviteten ved 40/50/60W er lav , vi snakker da om ett egentap på kun 20-30W .

Dessuten sa jeg fra 20% og oppover (ikke hele linjen) .

Og dataene er fra produsenten Coolermaster selv .

8490163[/snapback]

 

 

Du sa: "Gamle kun lineære PSUer har muligens den 'skjeve' effektiviteten du nevner.

Nyere switch mode (kombi lin+smps) PSUer har ikke det , variasjonen er mindre enn 5%"

 

Derfor spurte jeg om hvilket intervall du snakket om (som du ikke svarte på). De aller fleste PCer trekker mindre enn 100 Watt mesteparten av sin levetid. Men det er sant at støymessig har det som regel lite å si, da viften gjerne går på min et stykke opp, fordi den totale varmeeffekten allikvel ikek er så høy.

 

Men du mener sltså at alle moderne PSUer har en effektivitet som er innefor intervallet 5% fra 20% load og opp? I såfall burde det vel ikke være mye å hente på den fronten med å ha en overdimensjonert PSU? Da er vi tibake til konklusjonen, at det ikke er noen god ide å anta at høyt ratede PSUer automatisk er stillere.

 

AtW

Lenke til kommentar
La meg spørre: er du enig eller uenig i at en PSU med høyere effektivitet må kvitte seg med mer varme, enn en med lavere effektivitet?

 

En PSU med 80% effektivitet må kvitte seg med mindre varme enn en med 70% da den ved å produsere f.eks 300W trenger å 'dra' 300W +20% fra AC mens den med 70% effektivitet trenger å 'dra' 300W +30% for å produsere samme .

Lenke til kommentar
La meg spørre: er du enig eller uenig i at en PSU med høyere effektivitet må kvitte seg med mer varme, enn en med lavere effektivitet?

 

En PSU med 80% effektivitet må kvitte seg med mindre varme enn en med 70% da den ved å produsere f.eks 300W trenger å 'dra' 300W +20% fra AC mens den med 70% effektivitet trenger å 'dra' 300W +30% for å produsere samme .

8490290[/snapback]

 

Så da regner jeg med at du er enig om alt annet er likt (dvs like bra kjøleribber, tempstyrt vifte og alt det der), så fører høyere effektivitet til mindre støy.

 

AtW

Lenke til kommentar
La meg spørre: er du enig eller uenig i at en PSU med høyere effektivitet må kvitte seg med mer varme, enn en med lavere effektivitet?

 

En PSU med 80% effektivitet må kvitte seg med mindre varme enn en med 70% da den ved å produsere f.eks 300W trenger å 'dra' 300W +20% fra AC mens den med 70% effektivitet trenger å 'dra' 300W +30% for å produsere samme .

8490290[/snapback]

 

Så da regner jeg med at du er enig om alt annet er likt (dvs like bra kjøleribber, tempstyrt vifte og alt det der), så fører høyere effektivitet til mindre støy.

 

AtW

8490304[/snapback]

 

 

Jada

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...