Gå til innhold

Buffalo først med DDR3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror DDR3 kommer til å bli ganske bra i forhold til DDR2 med tida, særlig for bærbare grunnet lavere effektforbruk. For desktop blir det sikkert ikke så mye å juble for utover litt bedre ytelse etterhvert og for server blir det katastrofalt dårlig kapasitet med DDR3, men de vil egne seg godt i FB-DIMM og vil sannsynlig vis kunne bidra til å redusere effektforbruket i AMB i forhold til DDR2 basert FB-DIMM.

Lenke til kommentar

Dette minner om de aller første DDR2-modulene som dukket opp og hadde hastigheten DDR2-400 (PC3200). Hastighetene og prisene vil nok bedre seg mye fra lansering og 1-2 år frem i tid. Jeg regner med at vi får se DDR3-1600 til fornuftige priser (sammenlignet med DDR2) i løpet av 2008.

Lenke til kommentar
DDR 400 cas 2 = DDR2 800 cas 4 = DDR3 1600 cas 8

 

Er det ett snev av sannhet i dette eller er jeg helt på jordet?

8484341[/snapback]

 

Sånn har jeg forstått det og. CAS oppgis i klokkesykluser det er forsinkelse, og ved dobbelt anntall sykluser pr. sekund, blir tallet dermed dobbelt så stort ved samme reelle forsinkelse.

 

Dermed har jo ikke responstiden blitt lengre med DDR2, men klokkefrekvensene har blitt langt mer forbedret.

Lenke til kommentar
DDR 400 cas 2 = DDR2 800 cas 4 = DDR3 1600 cas 8

 

Er det ett snev av sannhet i dette eller er jeg helt på jordet?

8484341[/snapback]

vel, man kan vel kanskje si at det er noe sannhet i dette. Rent fysisk. Men ikke noe direkte mattematisk mønster nei. Men latensen er jo tilgangstidene på arbeidsoppgavene til minnet, og hastigheten er jo det antallet kalkulasjoner minnet klarer å gjøre, så noe er det i det. Det har du rett i ;)

Lenke til kommentar

Minnet kjører ikke "kalkulasjoner", like lite som en CD-plate er en kalkulator.

 

Regla til wwws78 er ganske så korrekt. (selv om flisespikkere vil si at man må legge til 1 på skrivelatencyen på DDR2 og en del andre detaljer). Det er i det minste pedagogisk rett for de som ikke er klar for alle de små detaljene ennå.

Lenke til kommentar

Her er visstnok verdens første kommersielt tilgjengelige DDR3-moduler... de koster "bare" USD 350 pr GB :ohmy:

 

Regla til wwws78 er ganske så korrekt. (selv om flisespikkere vil si at man må legge til 1 på skrivelatencyen på DDR2 og en del andre detaljer). Det er i det minste pedagogisk rett for de som ikke er klar for alle de små detaljene ennå.

8489254[/snapback]

DDR2s CAS Write er en syklus lavere enn CAS Read, som jeg har vært inne på før. Men når det gjelder skriving er det temmelig uinteressant når de forskjellige operasjonene inntreffer, og hvor lange de er. Det som har betydning er hvor mye data som overføres, og hvor lang tid det tar fra A til Å. I motsetning til lese-operasjoner har det altså liten betydning hvor hver "fase" finner sted, og hvor lenge de varer. Det er mer relevant å se hele sekvensen under ett.
Lenke til kommentar

Vel, passiv og passiv.. Det blir trolig et krav om aktiv viftekjøling for at heatpipe-løsningene skal fungere skikkelig. Med andre ord at vannkjøling med vannblokk på CPU og skjermkort samt viftefri strømforsyning trolig vil gjøre at hovedkortet blir overopphetet.

 

Er det noen som har kommet over tall på TDP til brikkesettene G33, P35 eller X38?

 

Som vi husker så er jo P965 en virkelig strømsluker. Kilde

(Pentium III "tualatin" 1333MHz utviklet faktisk mindre varme enn NB+SB P965)

Lenke til kommentar
Vel, passiv og passiv.. Det blir trolig et krav om aktiv viftekjøling for at heatpipe-løsningene skal fungere skikkelig. Med andre ord at vannkjøling med  vannblokk på CPU og skjermkort samt viftefri strømforsyning trolig vil gjøre at hovedkortet blir overopphetet.

 

Er det noen som har kommet over tall på TDP til brikkesettene G33, P35 eller X38?

8510573[/snapback]

Hehe, så lenge det ikke er noen vifter på kjøleren kan den vel defineres som passiv. Men jeg vil også tro at den krever en viss luftflyt for å fungere skikkelig.

 

Fant ikke noe info om TDP, men skal man dømme etter noen av kjøleløsningene (ikke bare den til Gigabyte) blir den ganske høy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...