Gå til innhold

Partisjonar og reinstallasjon


Anbefalte innlegg

Har køyrt Ubuntu på min bærbare PC og har gjort dette i eitt og eit halvt år. Er frå Windows-verdenen van med at ein må formatere og reinstallere med jamne mellomrom. Korleis er dette i Linux? Vil eit program som er installert og fjerna med Synaptics eller apt-get vere heilt borte eller ligg det att spor som seinkar systemet? Har det noko hensikt å reinstallere for å renske opp eller kan ein berre avinstallere program som ikkje er i bruk?

 

Huskar ikkje korleis eg partisjonerte då eg installerte Ubuntu, er det nokon måte eg kan få oversikt over dette på?

 

På førehand takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger ikke igjen noe som sinker systemet, men konfigurasjonsfiler ligger normalt igjen. Hvis du vil fjerne alle spor velger du opsjonen purge, eks.:

$ sudo aptitude purge kubuntu-desktop

Folk har gjerne samme linux installasjon i årevis. Jeg oppgraderte nettopp min laptop fra Edgy til Feisty, mens jeg surfet på nettet.

 

Oversikt over partisjoner får du i alle paritsjoneringsverktøy, eks. gparted eller qtparted.

 

At du installerer og avinstallerer programmer betyr lite for diskytelse, linux har ikke defragmenteringsproblemer slik som MS.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Det ligger ikke igjen noe som sinker systemet, men konfigurasjonsfiler ligger normalt igjen. Hvis du vil fjerne alle spor velger du opsjonen purge, eks.:

$ sudo aptitude purge kubuntu-desktop

 

Det var slik eg rekna med det var ja. Og konfigurasjonsfilene vert ikkje lasta på nokon måte, dei gjev berre (ubetydeleg) meir diskplassforbruk, viss eg har forstått deg rett?

 

Oversikt over partisjoner får du i alle paritsjoneringsverktøy, eks. gparted eller qtparted.

 

Sjå vedlagde skjermskot frå gparted. Ser ut som eg berre har ein stor partisjon...? dev/sda1 er ekstern harddisk / minnepenn. Altså har eg tydlegvis hverken swap-partisjon eller ein eigen partisjon til /home. Kan gjere noko med dette utan å reinstallere?

post-45029-1177533110_thumb.png

Endret av _hauken_
Lenke til kommentar
Det var slik eg rekna med det var ja. Og konfigurasjonsfilene vert ikkje lasta på nokon måte, dei gjev berre (ubetydeleg) meir diskplassforbruk, viss eg har forstått deg rett?

Jepp, pluss at konfigurasjonen ligger der dersom du skulle installere samme program igjen, noe som fort kakn være frustrerende hvis du har rotet til programmet, og egentlig vil starte med blanke ark.

 

Sjå vedlagde skjermskot frå gparted. Ser ut som eg berre har ein stor partisjon...? dev/sda1 er ekstern harddisk / minnepenn. Altså har eg tydlegvis hverken swap-partisjon eller ein eigen partisjon til /home. Kan gjere noko med dette utan å reinstallere?

8472806[/snapback]

Ingen av delene er kritisk på noen måte. Swap trenger du dersom du skulle gå tom for minne. Helt greit å ha /home på samme partisjon. Hvis du vil gjøre om dette så vil jeg tro en modifisering av fstab vil gjøre biffen, kombinert med tilsvarende opprettelse av nye partisjoner for formålet. Du finnner den her:

/etc/fstab

Du kan også ta en titt på de noe forvirrende man sidene:

$ man fstab

Endret av Del
Lenke til kommentar
Swap trenger du dersom du skulle gå tom for minne. Helt greit å ha /home på samme partisjon. Hvis du vil gjøre om dette så vil jeg tro en modifisering av fstab vil gjøre biffen, kombinert med tilsvarende opprettelse av nye partisjoner for formålet. Du finnner den her:

/etc/fstab

Du kan også ta en titt på de noe forvirrende man sidene:

$ man fstab

8472977[/snapback]

 

Takk for svar, då trur eg ikkje at eg gjer noko foreløpig.

 

Forresten, kan eg på nokon måte sjå om eg brukar store delar av det tilgjengelege minnet og difor burde ha ein swap-partisjon?

Lenke til kommentar

Tja, linux vil bruke opp alt minnet ditt over tid uansett hvor mye eller lite du måtte ha. Dette har ingen negativ innvirkning på ytelse, ettersom minnet vil bli frigitt ved behov. Det er rett og slett at programmer du har brukt siden siste boot delvis ligger igjen i minnet slik at de blir kjappe å få opp igjen. MS gjør tilsvarende for sin egen MS programvare, ellers ville nok neppe MS-office eller IE startet så raskt. Under MS har jeg derimot opplevd at dette har medført tap av ytelse.

 

Start system monitor så får du opp både CPU bruk og minnebruk.

Lenke til kommentar

Ut fra bildet ditt ser man at den store partisjonen på 74 GiB benytter LVM (Logical Volume Manager). Uten at jeg har særlig erfaring med LVM, så tillater LVM blant annet dynamisk inndeling av partisjoner (volumer). Såvidt jeg har lest så skal det være mulig å ha swap-partisjon som et logisk volum (lv) i blant annet LVM2, så det kan jo hende du har swap.

 

Vanligvis kan man sjekke swap-minnet ved å skrive i et skall (men jeg vet ikke om det fungerer med LVM):

free -m

 

Om du er interessert i mer oversikt over hvilke logiske volumer du har inni LVM-partisjonen din, så kan du jo forsøke kommandoen (som root):

lvscan

 

Tidligere [1] var det slik at /boot måtte legges på en egen partisjon utenom LVM ettersom bootloadere ikke klarer å forstå/aksessere LVM-volumer ennå (jeg ser du har boot-flagg på /dev/sda1 uten at jeg vet om det er en sammenheng her), men dette kan også kanskje ha endret seg i det siste.

Lenke til kommentar
Vanligvis kan man sjekke swap-minnet ved å skrive i et skall (men jeg vet ikke om det fungerer med LVM):

free -m

 

Dette gjev:

hauge@hauge:~$ free -m
            total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:           503        492         11          0          7        174
-/+ buffers/cache:        310        193
Swap:         1507        118       1389

 

Så då har eg nok 1,5 GiB swap.

 

Om du er interessert i mer oversikt over hvilke logiske volumer du har inni LVM-partisjonen din, så kan du jo forsøke kommandoen (som root):

lvscan

 

Denne gjev:

hauge@hauge:~$ sudo lvscan
 ACTIVE            '/dev/Ubuntu/root' [72,85 GB] inherit
 ACTIVE            '/dev/Ubuntu/swap_1' [1,47 GB] inherit

 

Så då ser det ut til at resten er ein stor partisjon. Kjekt å vite, takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...