Gå til innhold

Hvorfor alltid svart speilreflekskamerahus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TVer var jo bare svarte før, nå er det jo poppis i sølv også. Eller er det mer svart nå igjen? :p Svart er iallefall bra, er min mening.  :cool:

8477797[/snapback]

 

TV bør være svart for man skal fokusere på bildet i TVen, ikke fargen rundt TVen. Så blir vi ikke forstyrret av fargen. Det er nok en grunn til vi ikke ser en knallrød eller blå tv ;)

 

Men fotokamera derimot mener jeg er annerledes. Kanskje et kamera med sterk farge ville ha trukket for mye oppmerksomhet når man prøver å ta seriøse bilder?

Lenke til kommentar
Jeg har lest at den hvite fargen på Canon L-optikken skyldes at fluoritt-glasset som brukes i dem er mer ømfintlig for temperaturforandringer enn andre glasstyper, og at objektivene derfor er hvite for å redusere varmeopptaket fra sollys og hindre at objektivet blir for varmt. Hvor vidt det stemmer eller ikke er jeg ikke sikker på.

8468439[/snapback]

 

 

tror grunnen er mer simpel enn det...

det er rett og slett et markedsføringstriks.

 

Legg merke til tv-overførte sportsendinger, hvor det ofte er en haug med fotografer langs banen, løypen, eller ved målet (kommer an på sporten)

 

Canon innså at dette kan være en god reklameflate og laget de av zoom linsene som ble brukt i denne sammenhengen hvite... og vips... alle kan se at 8 av 10 sportsfotografer bruker Canon.... De andre merkene er fremdeles sorte og anonyme.... men bittelitegrann kaldere objektiv er sikkert en grei bieffekt, men tror ikke det betyr så mye

Lenke til kommentar
TV bør være svart for man skal fokusere på bildet i TVen, ikke fargen rundt TVen. Så blir vi ikke forstyrret av fargen. Det er nok en grunn til vi ikke ser en knallrød eller blå tv ;)

8482602[/snapback]

Du mener vel grå? Skjermer blir vel ikke TCO03-sertifisert hvis de har andre farger enn grå, om jeg ikke husker feil. De ble i hvert fall ikke det før.

Lenke til kommentar
nei takke seg til sorte og grå dslr, hadde jeg sett noen med en rubinrød el. D80 ala fargen på Olympus Mju hadde jeg  nok begynt å le:D

8484278[/snapback]

Da har jeg evnen til å få deg til å le, da. Jeg kunne godt tenkt meg en annen farge på et alternativt kamerahus.

I Roma fant jeg en gang en Minolta 7000 laget i gjennomsiktig plast. De var litt sært å se rett inn på printkortene.

Lenke til kommentar
nei takke seg til sorte og grå dslr, hadde jeg sett noen med en rubinrød el. D80 ala fargen på Olympus Mju hadde jeg  nok begynt å le:D

8484278[/snapback]

Da har jeg evnen til å få deg til å le, da. Jeg kunne godt tenkt meg en annen farge på et alternativt kamerahus.

I Roma fant jeg en gang en Minolta 7000 laget i gjennomsiktig plast. De var litt sært å se rett inn på printkortene.

8485898[/snapback]

 

Det hadde vært litt kult, men kanskje ikke i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...