Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 900 - et godt kjøp?


jahas

Anbefalte innlegg

http://finn.no/finn/viewimage?finnkode=982...t=7&adTypeId=20

 

Kom over denne bilen og synes det så ut som et bra kjøp. Men jeg har jo egentlig 0 peiling på bil så derfor spør jeg dere:

 

- Finnes det bedre alternativer til denne prisen?

 

- Hvor mye vil det koste alt i alt med forsikringer osv.?

 

- Er det generelt mye problemer med denne bil-typen?

 

- Familien hadde en opel corsa en gang; når du starta den om vinteren peip det så jævelig at folk trodde vi skulle sprenge ei atombombe :p er dette en sånn type bil?

 

Takker for svar og er fult klar over at det sikkert har vært 1000 sånne tråder før...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NG (New Generation) 900 er vel egentlig SAAB sitt sorte får, men det er fortsatt en veldig bra bil. Min forrige bil var en SAAB 9-3 (veldig lik NG900) og jeg var utrolig fornøyd med den. Veldig komfortabel å kjøre og kjempemasse bagasje plass.

 

Forsikrings kostnad må du nesten høre med forsikringselskap for å finne ut, men kan ikke tenkte meg at den er spesielt dyr å forsikre. Og hvis den er godt tatt vare på er det ikke en vifte-reim pipende type bil.

Lenke til kommentar

Det er ikke ordentelig saab, de er ikke i nærheten så råe som de eldre saabene.

For den prisen ville jeg kjøpt en eldre 900 turbo 16V, kulere bil finner du...aldri!

Har selv en 89 modell 900i, kjøpt for 5000, er svært fornøyd med den, og den tåler alt, har først begynt å bruke den denne uken, og har rånet ca 100 mil på 2 dager, med rally på fjellveier og høyfartskjøring over fartsdumper.

Bilen tåler alt, men er sikkert polert under nå ;)

Lenke til kommentar
NG (New Generation) 900 er vel egentlig SAAB sitt sorte får, men det er fortsatt en veldig bra bil.

8438040[/snapback]

 

 

Sorte får?

8438072[/snapback]

 

Dette var GM's første Saab, og er derfor verken fugl eller fisk, egentlig. Men, det er fortsatt en god bil. En god venn av meg har en '94-modell, og den er grei nok den. Han har hatt få problemer, og de som har vært har vel muligens vært grunnet dårlig vedlikehold :)

Lenke til kommentar

Sjønner ikke hvorfor der står MYE UTSTYR!! KUPP i den annonsa di...

Alt som blir ramset opp der er standard utstyr foruten om AC, Soltak, og motorvarmer så du ikke blir lurt her ;)

 

Ellers så er det en grei bil, prøv helst og unngå 94 modellane då dei har litt "barnefeil" med girkassa og sliter litt med rust på dørene... ;)

 

Jeg har en sånn selv og er storfornøgd :)

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar

NG900 er basert på Opels Vectra-plattform, men motor, drivverk og litt av hvert annet er SAAB. 2,5 V6-motoren er dog fra Opel, men jeg har hørt at den er en grei konstruksjon. NG900 er den eneste nyere SAABen uten hydraulisk clutch, om jeg husker rett, men den er nok grei i bruk uansett.

 

Jeg har hørt at 2-litrerne fra '95 og utover er mer utsatt for uren olje som kan tette igjen silen i bunnpanna. Regelmessig oljeskift med olje av god kvalitet er derfor et must. Et verksted vil kanskje ta 2-3 lapper for å ta ned og rense bunnpanne og sil.

 

Enkelte foretrekker å bruke navnet GM900 på modellen for å understreke at noen av delene i bilen kommer fra GM, men jeg kjenner flere som har/har hatt en NG900, og generelt sett har jeg inntrykk av at det er en driftsikker bil.

 

Det var litt artig at du skulle spørre om denne bilen har typiske Opel-trekk, med tanke på hvilken plattform den er bygd på. Slik jeg har forstått det er denne bilen mer som en SAAB. :)

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Dette var GM's første Saab, og er derfor verken fugl eller fisk, egentlig. Men, det er fortsatt en god bil. En god venn av meg har en '94-modell, og den er grei nok den. Han har hatt få problemer, og de som har vært har vel muligens vært grunnet dårlig vedlikehold

 

Ikke for å være ekkel eller noe, men det er da en 95-modell kjære deg :p

 

For å si litt om bilen så kan jeg innrømme at når de har gått 260000 km, så dukker det opp masse drittfeil som er litt kjipe. Har f.eks. slitt sunn begge drivknutene foran det siste året og sliter nå med en sprengt toppakning (pappa som ikke hadde nedpå kjølevæske før vinteren :p ) ...lurt!

 

Men ellers er dette en herlig bil å kjøre!

Endret av friction
Lenke til kommentar

Tok lappen idag, og tror naboen har en Saab 900 2.0liter turbo til salgs!

 

Den ser helt sjukt strøken ut, men frykter at den kan bli i dyreste laget :S

 

Hva tror dere den kan koste? vet ikke helt årstall, men vil tippe mellom 87-92 :hmm:

 

 

Hvis den koster si 30 store, hvor mye vil det da koste å forsikre, er det ikke 3000 i årsavgift?

 

Edit:leif

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Tok lappen idag, og tror naboen har en Saab 900 2.0liter turbo til salgs!

 

Den ser helt sjukt strøken ut, men frykter at den kan bli i dyreste laget :S

 

Hva tror dere den kan koste? vet ikke helt årstall, men vil tippe mellom 87-92 :hmm:

 

 

Hvis den koster si 30 store, hvor mye vil det da koste å forsikre, er det ikke 3000 i årsavgift?

 

Edit:leif

8450782[/snapback]

 

Akilleshælen på disse bilene er girkassa, spesielt på turboutgaver, som gjerne kjøres hardt. Pinjonglageret er kjent for å ryke, og da går kassa heden. SAAB oppgraderte kassene med større lager fra 89 og utover for å utbedre problemet, så finn ut om bilen er såpass ny. Ta en prøvetur med bilen. En ulelyd når du akselererer eller slipper opp gassen i 4/5 gir er tegn på at lageret holder på å ta kvelden. I lavere gir er det greit med litt uling.

 

Alt i alt er 1. gen. 900 en driftsikker og morsom bil, spesielt med turbo.

Lenke til kommentar

Kassene i NG900 skal tåle mye mer enn de i 1. generasjons 900, men med 260000 km på telleren kan det jo bety dårlig nytt, alt etter hvordan bilen har blitt kjørt. Men personlig tror jeg det skal mye til for å ødelegge kassa. Får du den samme lyden når du slipper opp gassen og bremser på giret i 4/5?

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Merker ikke noe til lyden når jeg slipper gassen, kanskje litt av og til hvis jeg hører godt etter, men ikke i nærheten av så mye som når jeg gasser. Bilen har vært kjørt av to voksne karer i jobbsammenheng (langkjøring), så det er vel først nå som jeg kjører den blir kjørt hardt :p

Endret av friction
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...