Gå til innhold

Hvilket Digitalkameramerke er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest mafister

Jeg selv ikke gått til innkjøp av et digital kamera ennå. Grunnen til det er er at jeg rett og slett syntes prisen fortsatt er for høy i forhold til kvalitet. Jeg har forøvrig lest en del om disse kameraene og det virker på meg som de samme produsentene som lager vanlige kameraer som eks. speilrefleks er de som fremhever seg best på digital siden også. Nikon blir nok etter all sannsynelighet mitt valg da det virker som en her for god software,bra billedkvalitet og et smekkert robust kamera.

 

Hilsen

Per Erikstad

Lenke til kommentar

hmmm

although I use Olympus C-2100UZ,

I think Olympus rating is overrated.

 

Their cameras have really bad quality.

Also the most PATHETIC service.

 

-It is so common to find a dead pixel on a CCD,

(I've had 3olympus digital cameras, and two

of them had a dead pixel on CCD)

-The 2040Z is being sold despite of defects

(Vertical Noise Syndrome)

-Vignetting problem with 2100UZ (at full wide angle,

it shows minor vignetting.)

-Service is PATHETIC

 

and so on. They surely do have good functions for

the money, but they are way overrated.

 

 

jAy

2100 UZI!

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Nikon! Har kjøpt et CoolPix 880 og er godt fornøyd. Det tar bra bilder og jeg kan ta close-ups fra 4 cm avstand. Kan jo selvfølgelig ønske meg CoolPix 5000, men det var de pengene da...

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke Pentax med på lista? De lager minst like bra digitale kompaktkamera (Optio-serien) som Cannon sin IXUS-serie.

 

Jeg er forøvrig enig i flere andre her at de tradisjonelle kameraprodusentene lager gode kamera og er kanskje best. Nikon er et godt eksempel på dette.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Jeg mener at canon lager de beste digitale kameraene. Det er flere grunner til dette, men de har kameraer for alle bruksområder. De har ett stort forhandlernett, så det er lett å få tak i batterier linser, annet ekstrautstyr, som det er bra med, og service.

 

Canon bruker compact flash minne som er hurtig, billig og har høy kapasitet, noe som gir raske kameraer med høy lagringskapasitet.

 

Kameraene har AF lys slik at en kan fotografere i dårlig belysning, fester, julebord, bursdager osv, det er i slike sammenhenger mange tar bildene og ikke under optimale forhold.

 

Canon har veldig bra kameraer i alle kategorier, alt fra de minste compactkameraene, G2 med regulerbar skjerm, og speilrefleksutgave, topper tester i alle kategorier.

 

Andre kameraer kan under enkelte forhold gi bedre bilder, men dersom kameraene fokuserer dårlig i lite lys, er for store til å ha med seg, eller er for trege til å få tatt de bildene en ønsker, så sitter en jo der uten det bildet som en kanskje kunne tatt med det riktige canon kameraet. I tillegg kan en pga. høy kapasitet på minnekortene i praksis nesten ta så mange bilder en ønsker. (kanskje ved hjelp av noen ekstra batterier som jo er lett tilgjengelige pga. stort forhandlernett)

 

Sist men ikke minst viktig, så kommer kameraene ut i toppen i bildekvalitet og har enkle menyer og er derfor enkle å bruke, og flusst med manuelle muligheter på de dyrere kameraene.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Etter min mening er Canon G2 ett bedre kamera på de fleste punkter enn disse kameraene. Jeg har selv en Canon S40 og dette kameraet tar veldig bra bilder, men linsene, batterikapasiteten og skjermen er selvfølgelig bedre på G2. Når det gjelder bildekvaliteten, så vil de aller færreste klare å se noen forskjell på ett 4 og 5 megapixel kamera så lenge linsene er i samme klasse. Jeg har sett bilder tatt med Nikon 5000 og de var veldig bra i høy forstørrelse, men hvis du ikke har tenkt å ta bilder i veldig stor størrelse, så får du mange ufordeler med på kjøpet, personlig kommer jeg ikke til å kjøpe mitt neste kamera før bildechipen blir i fullt 35mm format og på 11 megapixler, og da kommer jeg til å kjøpe ett ekte speilreflekskamera med løse linser. Når bildechipen øker i flate, så synker støyen på bildet også, og sammen med den økte oppløsningen vil dette gi bilder som sikkert er fantastiske, men i praksis, så er lysfølsomhet og mindre støy på bildet like viktig, slik at en også kan presse isoen på kameraet mer under bruk, for å kunne ta bedre bilder under dårlige lysforhold og ved hurtige bevegelser av objektet som fotograferes. Men, som sagt, til sitt bruk, vil selvfølgelig kameraene du nevner gi bedre bilder, men jeg tar aldri bilder der dette kommer til nytte. Jeg har også ett annet kamera på 3,3 megapixler, og bildene blir helt topp, klarer ikke å se noe serlig bedre bilder på 4megapixel kameraet mitt, men kameraet har lavere minnekapasitet og er større og tregere i bruk. Hvis en skal blåse opp bildet, eller bare bruke deler av bildet, så er det selvfølgelig nyttig med høyere oppløsning, men jeg kommer i alle fall til å vente ett år og kjøpe ett kamera med 35mm chip og blutouth teknologi, og usb 2 for å takle de store bildefilene. Det vil i såfall bli mitt sjette digitale kamera. En mellomting ville vere å kjøpe ett av de kameraene du nevner kanskje spesielt sony sitt kamera ettersom det tegner opp rammene på motivet med laserlys, slik at du ikke trenger å se på skjermen når du tar bilder, det bruker også laser for å få nøyaktig fokus i dårlig belysning. Ett annet moment kan også vere hvor bra normal zoom kameraet har hvis du tar mye telefoto bilder. På 3,3 megapiksel kameraet mitt har jeg 310 mm vanlig zoom, og det vil på telefoto gi like høy oppløsning som ett 5 megapiksel kamera med bare 205 mm vanlig zoom. Hvis du kjøper ett 5 megapiksel kamera mer 100mm zoom, vil derfor mitt 3,3 megapiksel kamera gi dobbelt så høy oppløsning på full telefoto. Husker ikke helt, men mener å huske at nikon 5000 har begrenset zoom men er veldig god på makrofotografering. Til sitt bruk vil kameraene du nevner gi noe bedre bilder enn G2, men tror det viktigste før kjøp av kamera, er å analyser skikkelig hva kameraet skal brukes til. For folk flest, så tror jeg iksus v, 300 og s40 er de beste kameraene, ettersom de er enkle å få med seg og de andre fordelene jeg nevnte om canon kameraer generelt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg vet avstemmingen er gammel men jeg kan ikke la være å kommentere den.

 

Å spørre hvilket digitalkameramerke som er best syns jeg er tåpelig. Det finnes en rekke produsenter av digitalkameraer og veldig mange av dem lager gode produkter.

 

Spørsmålet er hva du skal bruke kameraet til?

 

Jeg syns Olympus har et veldig godt sport/action kamera (Uzi'en)

 

Fujifilm har laget noen veldig gode point&shoot kameraer, fine å ha hengende rundt halsen klar til øyeblikksbilder

 

Skal jeg ta undervannsbilder så er Sony ofte det riktige valget

 

Skal jeg ta nattbilder så liker jeg Minolta D7 best

 

Jeg har venner som har HP og Casio kameraer og de er veldig fornøyde med dem slik de bruker disse.

 

Mora mi liker Coolpix'en sin

 

etc. etc.

 

Det er ikke kameraet, men fotografen.............

 

 

-flff

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selvfølgelig stemt på canon

 

jeg har selv et ixus 300 og av di kameramerke jeg har teste(og det begynner og bli et par) er canon det beste

 

når det gjellder prisen på Digitalkameraer i forhold til kvalitet kan jeg ikke skjønne at folk klager på dette. Man kjøper feks. et Canon Digital Ixus 300 til og et 128 MB mimmekort så blir det 6160 kr

 

Og da har du et kamera med max oppløsnig på 1600x1200 det tar skarpe bilder og vist man vil ha noen bilder på foto papir og ikke har skriver til det selv er di fleste foto butikkene nå begynnt å få minnekort leser i butikkene

 

så det tar ikke lang tid før kameraet er inntjent hvor mye penger bruker feks. en barne fam. på fremkalding av bilder i løpet av et år......

 

det er klart må man i tillegg kjøpe seg pc blir situasjonen en helt annen

 

Aganon :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...