Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noe galt ved giring?


Anbefalte innlegg

Hei , jeg har nettopp kjøpt med en Derbi senda x-race

 

Og nå har jeg kjørt litt med den og jeg lurer på om det er noe galt! ?

 

Det har seg sånn...(Det er effektannlegg på den !!) Når jeg starter den og setter den i gir så kjører den bortover, men når jeg tar litt hardere i med gassen, så kommer det et sånn " vrOOOOm" av sykkelen. Det høres akkuratt som når du setter den i fri og gir gass bare at mopeden går fremover. Hva kan dette være! ? Hørte noen som sa at det bare var slik et eff. annlegg er , og har hørt noen som sier at motoren er skjært .

 

Noen som har opplevd lignende? Noen som vet hva som er galt? Takker veldig mye for svar! plz

 

Noe mer angående dette, så spør !

 

Hilsen Hansenx

Endret av Hansenx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det når du gir mere gass denne lyden kommer? Det er ikke at du ikke får den skikkelig i gir så den spretter ut, og eventuelt inn igjen når du slipper gassen?

8410632[/snapback]

 

 

Lyden kommer på et visst turtall når jeg drar ut giret! Blir nesten litt skremt av lyden siden jeg ikke er så vant til mopeden..:p Nei, trur ikke d har noe med det siste du sa der... Det er flere som har prøvd den.. d skjer d samme med de! Er det trimpotta som gjør det? Eller er det noe muffens?

 

 

 

Og, nei evil duck..:p Ikke så grom.. mye lysere lyd.. .skarpere... Det høres nesten ut som man setter den rett i fri... :cry::cry:

Lenke til kommentar
Er det når du gir mere gass denne lyden kommer? Det er ikke at du ikke får den skikkelig i gir så den spretter ut, og eventuelt inn igjen når du slipper gassen?

8410632[/snapback]

 

 

Lyden kommer på et visst turtall når jeg drar ut giret! Blir nesten litt skremt av lyden siden jeg ikke er så vant til mopeden..:p Nei, trur ikke d har noe med det siste du sa der... Det er flere som har prøvd den.. d skjer d samme med de! Er det trimpotta som gjør det? Eller er det noe muffens?

 

 

 

Og, nei evil duck..:p Ikke så grom.. mye lysere lyd.. .skarpere... Det høres nesten ut som man setter den rett i fri... :cry::cry:

8410677[/snapback]

Jeg har ikke så mye greie på dette, og det gjør det ikke så mye lettere å hjelpe når man ikke har opplevd det selv.. :p Men kan det være feil innstilling noe sted, slik at det blir feil blanding? Du byttet dyse da du satte på effektanlegg?

Lenke til kommentar
Nei, jeg har ikke bytta dyse eller sylinder eller noe sånt.. jeg kjøpte den, og da var det eff. annlegg og den var dreva om...

 

Er litt nærvøs for dette? Er det sånn et eff.annlegg oppfører seg da eller`?? :(  :cry:  :cry:

8410699[/snapback]

Sitter det på en større dyse en orginaldysa da? Bytta den forrige eieren dyse når han satte på effektanlegget? Hvis ikke tror jeg det kan være en mulighet for at det er noe med det.. Men som sagt, dette vet jeg lite om.

Lenke til kommentar

Når du kjører spretter den liksom rett opp i turtall? Føles ut som den går i fri også triller du bare?

 

Når du kjører så går den mye opp i turtall og du går "litt" frammover, akkurat som du slurer på clutchen. ?

 

 

Eller gir du bare gass også blir turtallet høyere og høyere?

 

 

 

--

Hvis det er den sistnevnte så er dette normalt. Hvis den spretter ut av gir kan det være clutchen din som er slitt og du må vurdere å bytte disse

Lenke til kommentar
Nei, jeg har ikke bytta dyse eller sylinder eller noe sånt.. jeg kjøpte den, og da var det eff. annlegg og den var dreva om...

 

Er litt nærvøs for dette? Er det sånn et eff.annlegg oppfører seg da eller`?? :(  :cry:  :cry:

8410699[/snapback]

Sitter det på en større dyse en orginaldysa da? Bytta den forrige eieren dyse når han satte på effektanlegget? Hvis ikke tror jeg det kan være en mulighet for at det er noe med det.. Men som sagt, dette vet jeg lite om.

8411035[/snapback]

 

Nei, jeg vet ikke d altså ! :cry: Han sa kan at han hadde dreva om og hadde eff.anlegg på... Han sa jo ikke noe om dyse nei... :hmm:

Lenke til kommentar
Mener du at når du drar den på giret at det plutselig kommer en "vrooom" lyd og mopeden akslererer fortere?

8413651[/snapback]

 

 

Ja ! Det kan virke slik ! Samme lyd som når det blir satt i fri ! en veldig skarp lyd ...

 

 

 

 

Og til kimmen12

 

Nei, jeg triller ikke, den gkører framover... trur jeg.. :cry:

Lenke til kommentar

Er det en mørkere lyd ?

du forklarer jo som en hest også da..

 

effektanlegg har en annen kurve enn orginalpotter. En mopedsylinder er som svak på bunnen og sterk midt på og på toppen av turtallet, så er ikke rart det begynner å trekke da.

 

Det kan være så mye, kjede er løst så når du girer så slår kjede i linken, maskin er løs, gasseren høres slik ut, vroom ! :p

 

at den er varmskjært eller skjært eller har noe med blandinga er utelukket. hadde den blitt skjært hadde kompresjonen vært mye dårligere og det samme med varmskjæring. Dessuten hadde det skjedd flere ganger, som ikke er mulig, for da går den faean ikke framover til slutt.

 

Clutchen kan være slitt og når du slenger den i gir da så slår girkasse dreva mot hverandre som lager en slå lyd, naturlig nok.

Lenke til kommentar
Mener du at når du drar den på giret at det plutselig kommer en "vrooom" lyd og mopeden akslererer fortere?

8413651[/snapback]

 

 

Ja ! Det kan virke slik ! Samme lyd som når det blir satt i fri ! en veldig skarp lyd ...

8415526[/snapback]

Er nok ett toppdrags effektanlegg. Effektanlegget begynner først på høyt turtall.

Lenke til kommentar
Er det en mørkere lyd ?

du forklarer jo som en hest også da..

 

 

8415686[/snapback]

 

Javel , jeg er nok kanskje en hest da. Beklager for at jeg ikke er så jævla erfaren da ;)

 

 

 

ekwathne ! Jasså? Så du trur at det kan være det? Åja, rart det gir en litt skarpere lyd da.. Blir det en annen lyd da? høres ut som jeg ruser den :hmm:

 

 

*og ja, for alle som lurer, jeg er noob og er kanskje ikke så god til å forklare* :)

Endret av Hansenx
Lenke til kommentar
Den lager en skarpere lyd på høyt turtall. Det er da effektanlegget sparker ifra seg.

8415836[/snapback]

 

 

Åhh.. ble litt lettet nå.. nettopp kjøpt den, så å bynne å fikse ting med en gang er ikke så veldig fristende:p

Men d er jævla irriterende at det ikke er turteller på derbi x-race.. kunna sett litt på den da...

 

Skal prøve å finne ut hva slags eff.annlegg jeg har på...

 

 

Kan det også være derfor den ikke klarer å gå på tomgang da eller?

Lenke til kommentar
Jeg vil tro det er Clutchen det er noe med, siden den ikke øker særlig i fart når lyden kommer.

8416385[/snapback]

 

 

Ja, men jeg skal sjekke d skikkelig imorra, og jeg får noen merkbare forskjeller... jeg konsentrerte meg mest om lyden da den kom... :cry: svetter nesten, slik at jeg bare girer oppover slik at jeg slipper den lyden...( høres jo mongo ut for de som evnt ser på da..) Skal prøve å dra den lengere imorra da... :hrm::p

 

Men om den drar bedre da? er det potta som gjør det da elr? :hmm:

Endret av Hansenx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...