Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av dekk


NSXR

Anbefalte innlegg

Hei! Skal nå kjøpe meg sommerdekk og felger :)

Men jeg aner ikke hvilke dekk jeg skal velge med tanke på sporing, grep, osv.

 

Har en Ford Granada 84 mod.

 

Hadde planer om å ha på disse felgene:

(Blir det bra?)

 

http://img380.imageshack.us/img380/7787/083be9.jpg

 

Dekk: 225/45/17

 

Noen som har forslag?

Dekka bør hellst ikke være så ekstremt dyre. Hadde tengt 700-1100, eller noe i den klassen.

Er ikke negativt om de har den fete V formen :D

takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp eagle f1 fra goodyear :)

Har akkurat fått disse på mine nye 18tommere, og må si jeg er meeeeeeget fornøyd.. Trodde det skulle bli et rent h..... men bilen er faktisk behagelig å kjøre, med minimalt med sporing.. Kan anbefale disse på det varmeste!!

8455294[/snapback]

 

Har hørt at disse blir veldig fort slitt da men...

Lenke til kommentar

Hmmm, hvis man vil at bilen skal ha en smule grep på "normale" føreforhold, må man ikke satse på dekk med noe "hardere" gummi enn dette. Disse dekkene har treadwear 280, noe som tilsvarer 28000 km. Dette er i teorien 3-4 sesonger for meg, og da er gummien "gått ut på dato" uansett.

Men det er klart at det er en forholdsvis myk gummiblanding i disse, (derav det gode grepet på både vått og tørt) så hvis man skal drive med noe burning og drifting, så er vel neppe dette rette dekkene! Fungerer glimrende til mitt bruk iallfall! Skal nevnes at min bror har kjørt mange sesonger med et sett av forgjengeren til disse(gsd2) Veldig gode og holdbare dekk det også...

Lenke til kommentar
Hmmm, hvis man vil at bilen skal ha en smule grep på "normale" føreforhold, må man ikke satse på dekk med noe "hardere" gummi enn dette. Disse dekkene har treadwear 280, noe som tilsvarer 28000 km. Dette er i teorien 3-4 sesonger for meg, og da er gummien "gått ut på dato" uansett.

Men det er klart at det er en forholdsvis myk gummiblanding i disse, (derav det gode grepet på både vått og tørt) så hvis man skal drive med noe burning og drifting, så er vel neppe dette rette dekkene! Fungerer glimrende til mitt bruk iallfall! Skal nevnes at min bror har kjørt mange sesonger med et sett av forgjengeren til disse(gsd2) Veldig gode og holdbare dekk det også...

8456243[/snapback]

 

Beklager, off-topic, men hvor ofte pleier billige sommerdekk å vare? De eg kjøpte nå koster ca 800 kr pr dekk.

 

Grunnen til at eg lurer er at eg kjører ca 50-60k i året, og når du snakker om at et sett dekk kun holder i 28k. Da må eg kjøpe 2 sett pr sesong?

Lenke til kommentar

KJører du 50000- 60000 per sesong? Dette er kun på sommeren? det vil si 10000 i måneden? Driver du med langtransport nedover i europa? hehe

Nei det er bare en liten pekepinn somm fabrikanten legger ved dekkene. Hvis du kikker litt rundt så finner du jo dekk med langt høyere treadwear enn disse. Men dette er ikke noen billige dekk i utgangspunktet.. Har beste egenskaper på våt vei.. Veiledende pris for 225/45r17 er rundt 1500kr. Man finner jo dekk som holder 5 ganger lengre enn disse til halve prisen, men da går det jo utover både grep på vått og tørt føre..

Hvis det er billige dekk man er ute etter kan man jo kikke litt rundt på nett og finne noen som er produsert i asia. TNG, Hera, Nankang og Wanli er dekk som sannsynligvis holder mye lengre enn mine goodyear, nettop pga hardere og dårligere gummiblanding. Disse produsentene bruker stort sett bare syntetisk gummi i dekkene de produserer, mens topp-merkene inneholder en god del natur-gummi, som gir bedre grep egenskaper.

 

Kommer jo egentlig litt an på hva man er ute etter og hva man er villig til å betale for dette..

Billige dekk med tøfft utseende kryr det jo av for tiden. Men er man ute etter dekk som også holder seg på veien i svingene, kjøper man litt opp på prisstigen...

Lenke til kommentar

Eg kjører ca 4500-5000km i måneden. :)

Sjeldent det er snø hele vintersesongen, så eg bytter sjeldent til det før det blir nødvendig. Så om eg teoretisk sett kun bruker vinterdekk i 3 måneder så blir det 45000km for sommerdekkene.

 

Nankang hørtes jo kjent ut, kan være det eg kjøpte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Falken FK-452 225/45 ZR17 94Y får du får 900 kr. stkykket hos www.dekkonline.com

 

FK-452.jpg

 

Her finner du dekk i dimmen du søker fra 573 kr. stk. og opp til 1834 kr.

 

Bare å velge å vrake, men personlig ville jeg tatt noe kjent som:

Vredestein

Continental

Goodyear

Pirelli

Dunlop

Bridgestone

Michelin

Yokohama

 

Falken er ett greit dekke...men ikke noe mer.

Man får stort sett hva man betaler for...

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...