Gå til innhold

31 drept i ny skole-massakre i USA


Anbefalte innlegg

Dere sier at det er lett å skaffe våpen... Det er forsåvidt greit, men jeg kjøper det ikke egentlig.

For å skaffe seg lovlig gunner i norge så må du være medlem av en pistolklubb, og ta noen prøver. Skal man skaffe lovlig, så tar ting litt tid, og man må gå litt bestemt til verks.

 

Disse loonisene i usa planlegger forsåvidt, men de har det elementet at de kan spasere inn i en butikk og kjøpe våpen på impulsen. Looniser i norge har en tendens til å allerede eige et våpen, viss ikke så kjøper de en øks....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere sier at det er lett å skaffe våpen... Det er forsåvidt greit, men jeg kjøper det ikke egentlig.

For å skaffe seg lovlig gunner i norge så må du være medlem av en pistolklubb, og ta noen prøver. Skal man skaffe lovlig, så tar ting litt tid, og man må gå litt bestemt til verks.

 

Disse loonisene i usa planlegger forsåvidt, men de har det elementet at de kan spasere inn i en butikk og kjøpe våpen på impulsen. Looniser i norge har en tendens til å allerede eige et våpen, viss ikke så kjøper de en øks....

8412962[/snapback]

 

Looniser har en større sjanse å bli avslørt av den ansvarlige for en eventuell pistolklubb i løpet av 6 mnd enn av en butikk-ansatt det minuttet man handler våpenet, tror du ikke ?

 

Enhver idiot klarer å oppføre seg i 1 minutt.

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Å hevde at det å anskaffe seg ulovlige skytevåpen i Norge er svært vanskelig er bullshit rett gjennom.

8411796[/snapback]

 

Det er vel ingen som har hevda at det er svært vanskelig?

 

Jeg sa at det "ikke er lett", og det er det da heller ikke - hvis man sammenligner med tilgjengelighet i f.eks. USA.

Lenke til kommentar
Å hevde at det å anskaffe seg ulovlige skytevåpen i Norge er svært vanskelig er bullshit rett gjennom.

8411796[/snapback]

 

Det er vel ingen som har hevda at det er svært vanskelig?

 

Jeg sa at det "ikke er lett", og det er det da heller ikke - hvis man sammenligner med tilgjengelighet i f.eks. USA.

8413370[/snapback]

 

 

Men er du dum nok til å gidde å gå med et uregistrert våpen på deg når du vet at du risikerer ubetinget fengsel for å bære det ?

Alt som skal til er at en som vet om våpenet kontakter politiet, og du er i baret, og får ALDRI lov å eie et våpen i lovlig norge.

 

Hva skal du med det, er du så redd for å gå ute blandt folk at du må ha våpen så er vel å gå til en psykiater det rette, er det ikke ?

Lenke til kommentar

Det hadde vært kjekt med en Glock 17 i hjemmet - til selvforsvar selvsagt. Perfekt størrelse og projektilet har for liten gjennomslagskraft til å gå gjennom tykke vegger og mennesker. Da er det godt å vite at man kan skyte tjuven i ryggen uten å risikere "collateral damage".

Lenke til kommentar
Det hadde vært kjekt med en Glock 17 i hjemmet - til selvforsvar selvsagt. Perfekt størrelse og projektilet har for liten gjennomslagskraft til å gå gjennom tykke vegger og mennesker. Da er det godt å vite at man kan skyte tjuven i ryggen uten å risikere "collateral damage".

8413566[/snapback]

 

 

Det er akkurat dette som gjør det så farlig å selge våpen uten opplæring.

Lenke til kommentar
Det hadde vært kjekt med en Glock 17 i hjemmet - til selvforsvar selvsagt. Perfekt størrelse og projektilet har for liten gjennomslagskraft til å gå gjennom tykke vegger og mennesker. Da er det godt å vite at man kan skyte tjuven i ryggen uten å risikere "collateral damage".

8413566[/snapback]

Vil ikke f.eks en Tazer som skyter prosjektiler gjøre samme nytten og mindre skade?

Lenke til kommentar
Å hevde at det å anskaffe seg ulovlige skytevåpen i Norge er svært vanskelig er bullshit rett gjennom.

8411796[/snapback]

 

Det er vel ingen som har hevda at det er svært vanskelig?

 

Jeg sa at det "ikke er lett", og det er det da heller ikke - hvis man sammenligner med tilgjengelighet i f.eks. USA.

8413370[/snapback]

 

En god del av drapene i USA skjer med ulovlige våpen, og det er få stater som har en så liberal våpenpolitikk som Virginia. Som regel er det en ventetid på x antall dager, og i samtlige stater må man ha rent rulleblad og oppholdstillatelse, samt at det eksisterer en sperrefrist. Man går ikke på Walmart og handler to pakker chips og en Beretta (selv om de faktisk selger kuler der), og er man innstilt på det så får man faktisk kjøpt håndvåpen lovlig i Norge etter lengre tids medlemskap i pistolklubb også.

 

Og jeg vil påstå at om en villkårlig person kan skaffe seg et våpen innen dagen er omme er lett. I likhet med at det er lett å skaffe seg hasj i Norge, selv om det måtte være lettere å gjøre det i et land der det er avkriminalisert - som f.eks Nederland.

Lenke til kommentar
Det hadde vært kjekt med en Glock 17 i hjemmet - til selvforsvar selvsagt. Perfekt størrelse og projektilet har for liten gjennomslagskraft til å gå gjennom tykke vegger og mennesker. Da er det godt å vite at man kan skyte tjuven i ryggen uten å risikere "collateral damage".

8413566[/snapback]

Er hjemstedet ditt mye plaget av bevæpnede tyver i hjemmet?

Lenke til kommentar
Det hadde vært kjekt med en Glock 17 i hjemmet - til selvforsvar selvsagt. Perfekt størrelse og projektilet har for liten gjennomslagskraft til å gå gjennom tykke vegger og mennesker. Da er det godt å vite at man kan skyte tjuven i ryggen uten å risikere "collateral damage".

8413566[/snapback]

Vil ikke f.eks en Tazer som skyter prosjektiler gjøre samme nytten og mindre skade?

8413722[/snapback]

Ja. Det blir kanskje mindre gris. Blod er et helvete å få vekk.

 

Det hadde vært kjekt med en Glock 17 i hjemmet - til selvforsvar selvsagt. Perfekt størrelse og projektilet har for liten gjennomslagskraft til å gå gjennom tykke vegger og mennesker. Da er det godt å vite at man kan skyte tjuven i ryggen uten å risikere "collateral damage".

8413566[/snapback]

Er hjemstedet ditt mye plaget av bevæpnede tyver i hjemmet?

8413762[/snapback]

Etter min viten, nei. Jeg tror heller ikke at huset er særlig plaget av brann selv om det her både finnes brannslukkingsapparat og brannvarslere.

Lenke til kommentar
Det hadde vært kjekt med en Glock 17 i hjemmet - til selvforsvar selvsagt. Perfekt størrelse og projektilet har for liten gjennomslagskraft til å gå gjennom tykke vegger og mennesker. Da er det godt å vite at man kan skyte tjuven i ryggen uten å risikere "collateral damage".

8413566[/snapback]

Er hjemstedet ditt mye plaget av bevæpnede tyver i hjemmet?

8413762[/snapback]

 

Det kan være greit å skyte en ubevæpnet tjuv i ryggen når han prøver å stikke av, dette blir selvfølgelig å regne som selvforsvar og er helt ufarlig, og du vil sikkert få tapperhetsmedalje av politiet.

 

Synd for deg at tjuven går fri og DU får fengsel. :thumbup:

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
Tror og håper han var ironisk. Man skyter ikke folk i ryggen i selvforsvar.

8413854[/snapback]

Bingo.

8413863[/snapback]

Ikke? Påkaller man oppmerksomhet slik at man risikerer å bli angrepet selv først, før man skyter da?

 

Hvis en innbruddstyv sniker seg rundt i hjemmet mitt, med balltre i neven, så er ryggen like bra mål som fronten. Jeg tenker neppe at 'nei fy søren, det er lite ærefyllt å skyte noen i ryggen.' Jeg tar de fordelene jeg får.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Tror og håper han var ironisk. Man skyter ikke folk i ryggen i selvforsvar.

8413854[/snapback]

Bingo.

8413863[/snapback]

Ikke? Påkaller man oppmerksomhet slik at man risikerer å bli angrepet selv først, før man skyter da?

 

Hvis en innbruddstyv sniker seg rundt i hjemmet mitt, med balltre i neven, så er ryggen like bra mål som fronten. Jeg tenker neppe at 'nei fy søren, det er lite ærefyllt å skyte noen i ryggen.' Jeg tar de fordelene jeg får.

8413913[/snapback]

 

Jeg hadde sagt, ta det du vil ha og kom deg ut. Lite sannsynlig at en ukjent bryter seg inn hos deg for å drepe deg. Vinningskrimineller er ute etter verdier som de kan omsette, tviler på at han tenker på å selge organene dine.

 

Forsikringen dekker jo alt som blir stjålet, hvorfor kave seg opp, vil du virkelig drepe en person for at forsikringsselskapet skal spare et par tusen ??

 

 

Dere som er så redde, at dere tør å kjøre bil, det er en million ganger større sjanse å bli drept i trafikken enn av en innbruddstyv.

Endret av Shittu
Lenke til kommentar
En god del av drapene i USA skjer med ulovlige våpen, og det er få stater som har en så liberal våpenpolitikk som Virginia. Som regel er det en ventetid på x antall dager, og i samtlige stater må man ha rent rulleblad og oppholdstillatelse, samt at det eksisterer en sperrefrist. Man går ikke på Walmart og handler to pakker chips og en Beretta (selv om de faktisk selger kuler der), og er man innstilt på det så får man faktisk kjøpt håndvåpen lovlig i Norge etter lengre tids medlemskap i pistolklubb også.

 

Og jeg vil påstå at om en villkårlig person kan skaffe seg et våpen innen dagen er omme er lett. I likhet med at det er lett å skaffe seg hasj i Norge, selv om det måtte være lettere å gjøre det i et land der det er avkriminalisert - som f.eks Nederland.

8413742[/snapback]

 

Om anskaffelse av våpen i Norge er lett eller vanskelig er en veldig relativ ting. For enkelte er det kanskje lett, for andre umulig. Det er iallefall viktig å ikke basere antagelser på enkelt-tilfeller.

 

Det man kan slå fast med sikkerhet er at ettersom omfanget av legale halvautomatiske våpen i Norge stort sett begrenser seg til folk som er medlemmer av våpenklubber, så begrenser det også antallet ulovlige halvautomatiske våpen i omløp.

 

Såvidt jeg kan se, så må ulovlige våpen enten stamme fra inbrudd eller smugling. Ettersom det er større omfang av halvautomatiske våpen i amerikanske hjem (og butikker) enn i norske, så er det også flere våpen som blir stjålet og følgelig flere halvautomatiske våpen i ulovlig omløp.

 

 

Kan vel legge til at jeg ikke tror at kun tilgjengelighet er en faktor. Kultur og holdninger et samfunn (eller enkelte individer for den saks skyld) har til våpen er også viktig.

 

 

 

Edit: For å sette i gang en massakre må man jo ha endel kuler/magasiner også. De er vel ikke så lette å få tak i de heller.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar
Lite sannsynlig at en ukjent bryter seg inn hos deg for å drepe deg.

Det er en risiko du skal få ta på egne vegne. Personlig ville jeg ikke nødvendigvis tatt sjangsen på at jeg (og eventuelt kone og barn) ville forbli uskadet om vedkommende oppdaget av huset ikke var tomt.

 

Jeg hadde sagt, ta det du vil ha og kom deg ut.

Det er det siste jeg ville gjort. En innbrudstyv, ganske jumpy i utgangspunktet, kanskje påvirket av dop, bevæpnet... joda... lurt å gi seg til kjenne da. Fyren er garantert rasjonell, tar det han skal ha, og går. Helt uten å skade eller true meg eller andre... :no:

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
[Vil ikke f.eks en Tazer som skyter prosjektiler gjøre samme nytten og mindre skade?

8413722[/snapback]

 

Men Tazere er heller ikke lovlig i Norge. Heller ikke Zappere. Å faktisk ikke Tåregass spray heller.

8414210[/snapback]

Det lite koselige aspektet med 'ufarlige' våpen som er smertefulle er at terskelen for missbruk er mye mindre.

 

I stedet for at man på gata blir truet med en pistol, så kan en ransmann finne det for godt å bare bruke tazeren direkte, da det er mye enklere og mindre risikofyllt for ransmannen.

 

Slike ting kan også brukes av mobbere til å plage og misshandle andre. Terskelen er mye høyere for å bruke et skytevåpen som man vet vil påføre offeret alvorlige skader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...