Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 bredbånds linjer til samme kåk..Mulig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør som jeg gjorde så er du sikker.

 

Bestill deg en telefonlinje fra Telenor (Dette koster rundt tusenlappen). Når du har fått den i hus bestiller du ADSL på det telefonnummeret du får utdelt. Når du har fått installert bredbånd, sier du opp fast telefonen om du ikke trenger den. Grunnen til at jeg gjorde det på denne måten er at jeg vet at telenor har leveringsplikt på fasttelefon, men ikke på bredbånd.

Lenke til kommentar

Takker for godt innspill!

Jeg har fått svar fra nextgentel:

 

'Det skal gå bra å koble på flere linjer i leiligheten hvis det er ledige trådpar inn til huset. Adsl bruker tet trådpar for å sende og motta signal.

 

Telefon kabel som er tilkoblet hus har gjerne to eller flere trådpar, så to bredbåndsforbindelser skal i utgangspunktet fungere.'

 

Trådpar er ? Også står det 'tet' trådpar..

 

Uansett det virker som dette går jo greit, så da er vel bare å melde flyttingen. Lite vits å si det opp da jeg har jo binding, men veldig greit å kunne benytte seg av linjen når jeg betaler for den.

Lenke til kommentar
Gjør som jeg gjorde så er du sikker.

 

Bestill deg en telefonlinje fra Telenor (Dette koster rundt tusenlappen). Når du har fått den i hus bestiller du ADSL på det telefonnummeret du får utdelt. Når du har fått installert bredbånd, sier du opp fast telefonen om du ikke trenger den. Grunnen til at jeg gjorde det på denne måten er at jeg vet at telenor har leveringsplikt på fasttelefon, men ikke på bredbånd.

8405801[/snapback]

 

Ja går greit så lenge de da ikke legger deg på 2-kanal eller enda verre, BF... Da risikerer du å sitte med en telefonlinje du ikke ville ha, og fremdeles ikke mulighet for å få adsl.

Lenke til kommentar

du trenger ikke to adskilte telefonuttak for å ha to bredbåndslinjer inn i huset.

 

eneste kravet er at kobberen er strukket frem til huset, og for to dsl abb så trenger du to par kobber ledninger. her hvor jeg bor er det ikke mindre enn 8 kobberpar som går inn i huset (enebolig!), men ikke mer enn ett er i bruk. ofte blir det lagt opp flere par kobber en det som er strengt tatt nødvendig og mest sannsynlig viss der allerede er internett så 'ligger det og slenger' ett eller flere ubrukte par kobber inn til bygget leiligheten din er i.

 

der finnes flere spesialiserte adsl modem/routere som kan håndtere to eller flere adsl linjer og kjøre load-balancing over disse men de boksene er dyrere enn vanlig. om du har en gammel maskin liggende så kan du gjøre det selv med clarkconnect/smoothwall og andre likn dedikerte linux brannmurer/routere for en mye billigere penge og få maks ut av begge linjene samtidig.

Endret av Prelude
Lenke til kommentar

De aller Hus\leiligheter med opplagt telefonlinje har minst 2 par. Grunnen til det er rett og slett for å ha et i reserve i tilfelle noe skulle skje med det ene paret. slik at man ikke må "rive veggen" for å legge ny kabel. nyere Hus\leiligheter har idag mest sannsynlig 4 par. kabelen er en kat 5 kabel (nettverkskabel) og brukes rett og slett fordi den er utrolig billig for enteprenører\elektrikkere\teknikkere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du vil nok raskt møte på en del problemer med det du prøver på her da.

 

Det er riktig at du kan sette opp en PC til å ta seg av trafikken, eller du kan kjøpe en Router som har dual WAN.

Selv har jeg konfigurert en del Linksys RV 082 Routere med dual WAN.

Disse kan enten settes opp med load balance eller redundance.

 

Du vil dog ikke få raskere hastighet ned eller opp, men du vil kunne kjøre flere applikasjoner/overføringer ned og opp.

Hvis du for eksempel skal laste ned en fil fra en side vil den kun utnytte den ene linjen.

Hvis du så starter en video eller annen nedlasting vil den starte på den andre linjen.

Det samme gjelder selvfølgelig opplasting...

 

Men å tro at du ved å legge sammen 2 stk 1mbit linjer å ende opp med 2mbit på en connection er ikke helt riktig.

 

En annen ting er at ved online spill som benytter mange porter vil du også regne med at du vil få problemer.

 

Er dog en stund siden jeg satt opp dette sist så sjekk dette før du evt. bestiller.

Lenke til kommentar
Du vil nok raskt møte på en del problemer med det du prøver på her da.

 

Det er riktig at du kan sette opp en PC til å ta seg av trafikken, eller du kan kjøpe en Router som har dual WAN.

Selv har jeg konfigurert en del Linksys RV 082 Routere med dual WAN.

Disse kan enten settes opp med load balance eller redundance.

 

Du vil dog ikke få raskere hastighet ned eller opp, men du vil kunne kjøre flere applikasjoner/overføringer ned og opp.

Hvis du for eksempel skal laste ned en fil fra en side vil den kun utnytte den ene linjen.

Hvis du så starter en video eller annen nedlasting vil den starte på den andre linjen.

Det samme gjelder selvfølgelig opplasting...

 

Men å tro at du ved å legge sammen 2 stk 1mbit linjer å ende opp med 2mbit på en connection er ikke helt riktig.

 

En annen ting er at ved online spill som benytter mange porter vil du også regne med at du vil få problemer.

 

Er dog en stund siden jeg satt opp dette sist så sjekk dette før du evt. bestiller.

8827574[/snapback]

 

 

 

Du henger nok ikke helt med her. Jeg har allerede 2 linjer, og det fungerer allerede her hos meg. =) Dvs hjemme.

Lenke til kommentar

Hva slags løsning er det du kjører opp mot adsl linjene?

Har selv prøvd litt med dette hjemme før med litt blandet resultat.

 

Husker jeg sleit litt med å sende mail med broadpark kontoen hvis den benyttet Ventelo linjen for utsending.

Battlefield 2 slet også en del, men det kan jo ha vært nettkode for den saks skyld.

Det har jo kommet et par patcher siden da...

 

Hvis det finnes en boks som klarer å legge sammen linjene på den måten du beskriver, må jeg bare ha en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...