Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

får ikke innstallert Ubuntu.. kommer til den partisjon systmet under install.

skjønner ikke bæret, den m¨ha noe "mount Root" eller noe.

jeg har en HD med 2 stk partisjoner, men får tydligvis ikke lagt inn på den ene partisjonen som tom NTFS...

 

har lest gjennom installl guiden, men har ikke blitt noe klokere hvordan jeg får innstalert på D:

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens windows har bokstaver som a: og b: for disketter, og c: etc for harddisker, har linux et annet filsystem, der alle devices er montert under rota. tenk på det som om stasjon d er ei undermappe til c:\ osv.

 

Du vil finne at diskene dine heter

/dev/sda, /dev/sdb osv, mens partisjonene heter /dev/sda1, /dev/sda2, /dev/sdb1, /dev/sdb2 osv. For å få tilgang til partisjonene må de monteres under rota (som tilsvarer en framoverskråstrek, altså "/"), men for at dette skal gå må du først montere en disk under root, noe du fikk feilmelding om at ikke var gjort.

 

Dersom disk d: i windows finnes på første disk, partisjon 2, vil den sannsynlig være det samme som /dev/sda2 og det er denne du skal sette som "/" (root) i "mount point"

 

Mulig det var mer til forvirring enn til forklaring, men da er det bare å spørre. Husk at du kan ikke installere operativsystemet på ntfs-partisjonen, partisjonen må omgjøres til et støtta format, feks ext3. Lykke til :)

 

(PS! det er nå mulig å skrive og lese til ntfs fra linux, men du kan ikke installere OSet på ntfs forde)

Endret av dabear
Lenke til kommentar
He he, siden du fortsatt blir glad når du har fått til rett oppløsning skal jeg til nød la deg være med under "noob-tittelen" Govasa, men du begynner å vite for mye :!:

 

9138121[/snapback]

Å nei du, jeg kan nok ikke så mye om Linux, det er vel heller (svært)lite - så noob tittlen får du ikke ta fra meg :-) Men lærer nå litt etter litt; målet er å kunne nok til å klare meg like godt som med windows. Siden windows er mer brukervennlig(ev. Linux mer krevende) så fordrer det mer egeninnsats, samt at jeg har jo tross alt brukt (mer eller mindre) Windows siden dos dagene - så er det mye å ta igjen.

 

Når det gjelder filsystemet til Linux så har jeg funnet det best å lage min egen oversikt over det og printe det ut. Da blir det litt lettere å orientere seg(de få gangene man må det). Du kan jo se en video guide her(på engelsk), som forklarer litt. Tekstbaserte guider finnes det også mange av, som disse; Link1, Link2, Link3, Link4.

 

Men jeg tror at hvis man først ønsker å lære seg dette så må man bruke det så mye som mulig. Tror mange som kjører dualboot bruker windows for mye av hensyn til enkelhet, og da tror jeg veien til å gå bort fra Linux er kort.

 

Er ellers enig med deg at når man vet hva forkortelsene står for så blir det hele langt mer logisk og enklere. F.eks. virker det jo litt skummelt at diskene omtales som /dev/sda og ikke som f.eks. C: Men når man vet at "dev" står for device og sd for SATA-disk(mens en IDE-disk får benevnelsen hd) så blir det litt mer logisk(og ikke minst forstår hvilken begrensning det tidligere var med windows sin metode).

Lenke til kommentar

Noen som vet om git.kernel.org er nede? Tenkte jeg skulle laste ned en ny kernel til min ubuntu for å teste om jeg klarer det, men får bare feilmelding når jeg forsøker å hente ned en kernel via git.

 

Unable to connect.

 

Om det er noen som har god peiling på å bygge custom-kernels i Linux/Ubuntu så tar jeg gjerne imot hjelp med et stort smil.

Lenke til kommentar
har lest første, men skjønte ikke alt siden det er ganske mange forkortelser og andre ting jeg ikke skjønner, siden det er første gang jeg ser på ubuntu.

9163006[/snapback]

 

Hvilke forkortelser er det du ikke skjønte? Fortell meg, så skal jeg utdype. Viktig at førsteposten er nybegynnervennlig, men ikke alltid like lett å få det til når man ikke er nybegynner selv lenger.

 

Bra med kritikk! :)

 

Ellers har jeg fått med meg at en forklaring på Linux-filsystemet og hvordan man brenner en iso-fil kan være på sin plass i FAQ'en.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har fått innstallert ubuntu... jay... men hvordan får jeg inn Compiz fusion?

tar jeg på desktop effects i ubuntu blir skjermen bare hvit..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

takker, men nå dukket det opp et alvorlig problem.

brukte ENVY til og oppdatere skjerkort driverne,

startet datan på nytt:

 

Server X kunne ikke starte, cant find screens noe i den duren,

 

hvordan får jeg igang ubuntu igjen?

 

har nVidia skjermkort

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Hehe, er en grunn til at du ikke skal bruke slike scripts :p

 

etter du har gått igjennom "vil du se xorg..blahblahblah" og kommer til en svart skjerm (minner om dos ledtekst i full skjerm), kan du logge deg sjøl inn med brukernavn og passord.

 

Skriv så "sudo -s" og skriv inn passordet til brukeren din en gang til. Så skriver du inn "nano /etc/X11/xorg.conf" og du vil få opp en tekstbasert editor.

 

Du kan nå finne "driver"-seksjonen og endre fra driver fra "nvidia" til "nv" eller "vesa". Dette er standarddrivere som gir deg bare 2d, men når du har gjort det kan vi ta det derfra :)

 

(eventuelt bare reinstallere, men det er fyfy! :p)

Lenke til kommentar

Da får du opp et såkalt kommandoprompt, hvor du kan skrive inn følgende:

$ sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Velg en driver som funker. Prøv først nv, hvis ikke den funker bruk vesa. Når du har gått gjennom alle valgene tester du om det funker med

$ startx

Hvilket nvidia kort kan være fornuftig å si fra om, med splitter nye kort trenger du kanskje en ny driver, med et meget gammelt trenger du kanskje legacy driveren. Du kan bruke f.eks. automatix for å installere den proprietære nvidia driveren (som du trenger for compiz), eller sjekk ut faq'en som HavarN skrev (finner den rett ved tråden her). Automatix med installeringsinstruksjoner finner du her:

www.getautomatix.com

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

prøvde

nano/etc/X11/xorg.conf

men fikk no such file

 

kan prøve den over nå^

 

har nvidia GO7400

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Hallois

 

Har installert ubuntu 7.04 desktop-utgaven på min nye hjemmeserver (for dokumenter, bilder osv og fremtidig bruk til webserver og asterisk(telefonsentral)).

 

Ubuntu ligger installert på en 6.5GB IDE-disk.

 

Jeg har også 2x500GB SATAII-disker som jeg har lyst å sette opp i Raid-1 for å bedre sikre hjemmets dokumenter, bilder, videoer osv.

 

Kan noen fortelle meg beste måten å sette opp software raid-1 på disse 2 diskene?

Har funnet en del howto-guider for fakeraid(dmraid) og noen gamle guider for software raid (men da for også å ha OS på..). Men ikke funnet noen oppdaterte guider for å sette opp SW raid-1 i ubuntu og jeg er helt grønn på linux, så litt hjelp på veien her hadde vært glimrende :D

Lenke til kommentar

Prøver å legge inn 64-bit versjonen. Men sliter veldig med partisjonering av disken.

Kommer så langt at jeg kan dra på en scrollbar hvor stor jeg vil ha partisjonen operativsystemet skal ligge på skal være. Alikevel får jeg i noen tilfeller error, i andre tilfeller lager den helt andre størelser på partisjonen enn hva jeg har valgt. Andre som har hatt dette problemet?

Mitt første møte med linux har vært bra på mange omeråder. Men grunnen til at jeg ville bytte var å slippe litt av feilmeldingsstyret i windows. Er dette en trøblete versjon?

Lenke til kommentar

>Burde jeg heller velge en eldre versjon av ubuntu?

Eldre som i 6.10 eller 6.06 i stedet for 7.04? Nei, det ser jeg ingen grunn til. Var ikke problemet ditt at du ikke klarte å partisjonere en harddisk? Versjon 7.04 er vel snarere en mindre trøblete versjon enn forgjengerne for nybegynnere, vil jeg tro.

 

Angående 32-bits vs 64-bits så finnes det nok egne tråder for det her på forumet som du kan sjekke ut. Jeg vil tro at dersom du benytter eller er avhengig av proprietær (ikke-fri) programvare vil 64-bits GNU/Linux kreve litt mer arbeid/ikke-trivialiteter/lesing av dokumentasjon. En eventuell ytelsesgevinst får andre uttale seg om (jeg lever bare med <= 32-bits HW).

 

Du kan jo f.eks. bruke Gparted (finnes i menyen på Live-CDen til Ubuntu som du kanskje allerede har brent ut, eller du kan lage&bruke en egen Gparted Live-CD, om du vil ha noe mer generelt) før du går igang med selve installasjonen (OBS: resizing av f.eks. NTFS-partisjoner krever ofte litt ekstra arbeid, oppsøk info).

 

Får du feilmeldinger og står fast, vær så snill å gjengi innholdet i dem om du ønsker hjelp. Det holder ikke å si at du får en "error" -- de færreste her er tankelesere ;-)

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...