Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[løst]ADSL fra telenor kobler seg fra med jev...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i snart 4 år hatt ADSL fra Telenor og har nesten hele denne tiden hatt et spesifikt problem med den.

 

Med jevne mellomrom så vil internet linjen bare slutte å fungere...

 

Det som skjer er at jeg kan sitte på internet og plutselig så vil nettet slutte å fungere. for å løse det, så kan jeg ikke bare koble til igjen.

det jeg må gjøre for å koble på, er å:

1. logge på Ruteren (D-Link DI-634M) og velge disconnect der (siden den fortsatt står som connected)

2. Ta ut strømmen på modemet (Topcom Xplorer 871 ADSL, fikk fra telenor) og sette den inn igjen.

3. vente på at alle lys på modemet skal slutte å blinke.

4. Trykke connect på ruteren.

 

Det som er litt spesielt med dette problemet, er at det skjer i perioder.

Det kan være en uke eller to hvor nettet fungere uten noen problemer, og alt er i skjønneste orden. så vil det komme en periode på en uke eller to hvor nettet kobler seg fra med mellomrom på alt fra en time eller to, ned til et par minutter. (korteste intervalet jeg har opplevd var på 30 sekunder).

 

I disse frakoblings periodene så er det også veldig ofte at nettet kobler seg fra hvis telefonen ringer (av en eller annen mystisk grunn).

 

Jeg trodde selv først at det var ruteren som var problemt siden jeg måtte inn å velge disconnect på den. jeg hadde den gangen en D-Link DI-604. men jeg skaffet nye ruter (D-Link DI-634M) men problemet fortsatte.

 

Vi hadde også en Hus alarm som var koblet til telefon linjen, og når det å bytte ruter ikke funket, fryktet jeg at den var problemt (den var av en eller annen grunn koblet inn mellom første telefon uttaket og linjens utgang fra huset), men den ble for en god stund siden byttet ut med en alarm som går over GSM, så den er heller ikke problemt.

 

Jeg har flere ganger kontaktet telenor angående problemet, men alle gangene så har det endt med at de enten sier de har løst et problem på linjen (uten at det hjelper noe), eller de kontakter meg ikke tilbake i det heletatt.

 

Så det jeg egentlig lurer på er om det er noen andre som har dette problemet, eller om noe vet hva som kan være problemt, muligens en løsning?

 

takker for alle svar ^_^

Endret av fatalicus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om du har litt feilkoblinger inne hos deg også, sjekk det litt først. Enkleste måten å sjekke om det er riktig koblet, er å dra ut pluggen i splitteren som er merket med telefon, da skal alle telefonapparater være døde. Alarmen kan også fortsatt stå tilkoblet, selv om det er satt inn gsm sender.

Lenke til kommentar

s13: Alarmen er byttet ut med helt ny type som ikke koblet på telefonlinjen i det helletatt, og alle tilkoblinger den gamle hadde, har blitt fjernet.

Hvis jeg kobler ut kablen som det står i telefon uttaket på splitteren, så dør den ene telfonen som er koblet på der ja. men telefonen som er koblet i uttak 2 vil fortsatt leve i beste velgående (se tegning). Første gang jeg kontaktet telenor så ble jeg spurt om hvordan linjen var koblet, og jeg forklarte det, men de reagerte ikke noe på det, så jeg regner med at det er riktig.

post-71071-1176637819_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Til trådstarter..

Da jeg fikk bredbånd for første gang så fikk jeg bredbånd fra telenor..

Og da hadde vi også alarm i huset..Ting fungerte bra i 5-6 måneder da begynte ting og tang å krølle seg..etter mye om og men så fikk vi telenors montøren til å sjekke hele koblingen og han fant ut at vi burde få laget til en en koblings boks..etter det så ble det mye bedre..Men jeg slet fremdeles med mye nedetid..etter kontrakten gikk ut så var det fort over og ut med telenor..

Lenke til kommentar
s13: Alarmen er byttet ut med helt ny type som ikke koblet på telefonlinjen i det helletatt, og alle tilkoblinger den gamle hadde, har blitt fjernet.

Hvis jeg kobler ut kablen som det står i telefon uttaket på splitteren, så dør den ene telfonen som er koblet på der ja. men telefonen som er koblet i uttak 2 vil fortsatt leve i beste velgående (se tegning). Første gang jeg kontaktet telenor så ble jeg spurt om hvordan linjen var koblet, og jeg forklarte det, men de reagerte ikke noe på det, så jeg regner med at det er riktig.

8388641[/snapback]

 

Dette er koblet feil. Fjern telefon #2, eller koble denne gjennom splitteren.

 

 

Mvh

AndersL

Lenke til kommentar

Koblinga er litt spesiell siden den ene telefonen ikke går via splitteren og derfor er i paralell med ADSL trafikken, en enkel måte? kan være og koble telefon 2 fra linja slik at all trafikk på linja inn i huset går til splitteren og blir skilt i "data" og telefon.

Er nettet fortsatt like stabilt.... kan det være mer kluss.

Henta litt tekst fra først post i denne tråden:"I disse frakoblings periodene så er det også veldig ofte at nettet kobler seg fra hvis telefonen ringer (av en eller annen mystisk grunn)."

 

Dette bygger opp under mitt forslag om og koble bort telefon 2 som på tegningen står i paralell med splitteren (før splitteren). Telefonen og ADSL deler på to ledninger (i telefonkabelen) som bærer all trafikk inn i huset, splitteren skal skille signala som blir brukt til telefon og ADSL siden de er i to ulike frekvensområder på de samme lederene mellom huset og telfonsentralen.

Når det er forklart til Telen... at den ene telefonen fungerer selv om tlf. ut er frakobla splitteren spørs det... Eg har kun ADSL her på "telefonlinja" inn og bruker ikke splitteren.

Endret av HAG
Lenke til kommentar

Det er koblet feil. Ta vekk telefonen før splitteren. (regel: ingen utstyr før splitter)

Men det er riktig at det KAN fungere...som det gjør hos deg.

 

Har faktisk vært ute hos kunder som har hatt alle telefoner før splitter.. og de har hatt det like ustabilt som deg.

Lenke til kommentar

For å "jukse" til tlf nr 2, kan du bruke en egen splitter på den.

Ikke sikkert denne feilkoblingen er skyld i alle problemer, men det hjelper litt å få den rettet.

Hadde du hatt sambandsnr. tilgjengelig, kunne jeg ha sjekket mere for deg.

Endret av s13
Lenke til kommentar

Dette kan være en kjent feil med Topcom-modemet Telenor leverte en stund. Når man prøver å bruke unpnp (diverse msn-funksjoner osv) låser det seg. Telenor har ikke informert kundene sine om at de har fått et produkt med feil på, men overlatt til kundene å løse problemet selv.

 

Problemet kan løses helt eller delvis ved å legge inn ny firmware. Om det ikke hjelper, prøv med et annet modem, eventuelt kjøre Topcom-modemet i bridge og se om det hjelper.

 

Bug fixed : Modem freezes by use of SIP ATA (or telephone) or MSN 6.2 multimedia services utilizing uPnP.
Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Dette kan være en kjent feil med Topcom-modemet Telenor leverte en stund. Når man prøver å bruke unpnp (diverse msn-funksjoner osv) låser det seg. Telenor har ikke informert kundene sine om at de har fått et produkt med feil på, men overlatt til kundene å løse problemet selv.

 

Dette gjaldt en versjon av Topcom Xplorer 871 BT... Ikke Topcom Xplorer 871 ADSL...

Topcom Xplorer 871 ADSL er et rent bridgemodem...

Men kan likevel være modemet som er problemet her, du får ta kontakt medTelenor og høre litt, kan være modemet som henger seg...

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at det holder med å plugge ut apparatet som står koplet før splitteren... ofte så må nettet koples om slik at det ikke ligger noe kabel parallelt med linja... En del av adsl-signalet vil også gå ut til denne kontakten, og det blir dermed svakere og du risikerer at du får silke brudd.

 

Hadde du hatt sambandsnummeret (alt. telefonnummeret) kunne jeg sjekket noe mer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...