Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermbilde større en skjermen. hjelp!


Anbefalte innlegg

Bygde sammen ny PC for en kompis i går og når vi starta den opp viste det seg at skjermbildet går utenfor selve skjermen, ser bare bittelitt av startmenyen. Samme problem i spill, bios osv. Det mangler litt av bildet både oppe, nede og på sidene.

 

Det dreier seg om en 40" full HD skjerm fra samsung og intel PC med 8800GTX POV

Bruker HDMI-DVI kabel

 

Hadde ingen problemer med gamle PCn som kjørte AMD 3000+ og 6600 kort

Brukte VGA kabel med DVI overgang

 

Har samme problemet på alle oppløsninger, på 1920x1080 vises ikke startlinjen i det hele tatt.

 

Det er ingen innstillinger på TV som hjelper (nokk).

 

I nvidia kontrollpanel er det noe som heter "endre HDTV skjermposisjon" eller panorer HDTV posisjon (husker ikke helt) Der er det EN glidebryter som justerer størrelsen på skjermbildet, men når jeg trykker "ok" hopper den tilbake til kontrollpanel og problemet er det samme som før. (oppløsningen ble endret fra 720p til 1080i når jeg trykket "OK", men ikke de siste gangene jeg prøvde?!?)

 

Siste skjermkortdriver for 8800GTX er brukt hele veien. hvor finner jeg eldre drivere?

 

vil sette stor pris på svar, hvertfall kompisen min som har betalt for denne monsterriggen :ohmy:

 

Edit: noen k'er :whistle:

Endret av wwws78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*mine innlegg*

Har nøyaktig samme problem som det du beskriver. Når jeg bruker hdmi utgangen på skjermkortet blir skjermbildet større enn skjermen. Har løst dette midlertidig ved å bruke vga-kabel, men vil gjerne være i stand til å bruke hdmi. Jeg bruker et 42" plasma-tv fra Panasonic.

Lenke til kommentar

Kan dette hjelpe: link?

 

I det tilfellet emulerer skjermen en standard crt og forstørrer (overscanning) bildet for å fjerne de svarte linjene. Siden det ikke er svarte linjer men bilde, så forsvinner litt av det.

 

Prøv og gå inn i innstillingene til skjermkortet og forminsk (underscan) bildet slik at du kunstig lager slike svarte linjer. Disse vil da havne utenfor skjermen og selve bildet dekker skjermen slik det skal.

 

Kort forklart: Forminsk høyden på skjermbildet i grafikkortinnstillingene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...