Gå til innhold

Duket for ny Centrino


Anbefalte innlegg

Du kan jo ikke bare gå tilbake noen år i tid og bortforklare problemstillingen. Årsaken til at du ikke ser tilsvarende for GSM, er og blir at bærbare PC'er kun nylig har sunket såpass bra i pris.

 

Det billigste ville vært om Intel kunne integrert det i brikkesettet sitt. Men der har de mange verdensdeler å skulle blidgjøre, og det er jo mye forskjellige standarder med hensyn på frekvenser og også nye teknologier å ta hensyn til.

Da kunne alle fått det, eller Intel kunne slått det av på budsjett PC'er bare for å melke oss en stund til.

 

Det nest billigste ville muligens vært å legge det til som en egen brikke. Da kunne de også kunnet dele opp i budsjett PC'er uten brikken og PC'er som selges med brikken. Dette ser ut til å eksistere allerede i dyrere PC'er.

 

Å få HDSPA i brikkesettet hadde vært optimalt for meg ihvertfall, nå når Netcom ser ut til å åpne "kranene" for HDSPA signalene. 3G er muligens avleggs, så er det også nevnt. I asia (Japan spesiellt) skjer jo bytte av teknologi plattform ennå hurtigere enn her hjemme. Intel må også ta høyde for hva som skjer i Asia før de velger hva de skal implementere. Uansett blir det billigst om Intel velger å implementere, hva det enn skulle bli for noe. Det ser jo lovende ut for WiMax ihvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig i at 3G integrert er waste of time, de aller fleste har en mobil de kan komunisere trådløst med.

 

Dette blir spennende.

8374207[/snapback]

Jeg kunne tenke meg å benytte mobilen min til formål som ringe folk og sende SMS med. 3G i PC'en frigjør jo telefonen din for ekstra trafikk. Jeg gikk rett for 3G kort jeg (PC-kort), og har derfor ikke hatt ork å teste ved å la PC-trafikken gå gjennom 3G telefon (har ingen 3G telefon ennå).

 

De som har 3G telefon får uttale seg om det finnes problemer med å benytte telefonen og datatrafikken over samme telefon når PC står tilknyttet samtidig, og om det utgjør en slags flaskehals..

 

Ja til integrering av 3G og/eller eventuellt HSDPA - stavet jeg dem i riktig rekkefølge nå :!:

Lenke til kommentar
Du kan jo ikke bare gå tilbake noen år i tid og bortforklare problemstillingen. Årsaken til at du ikke ser tilsvarende for GSM, er og blir at bærbare PC'er kun nylig har sunket såpass bra i pris.

 

Det billigste ville vært om Intel kunne integrert det i brikkesettet sitt. Men der har de mange verdensdeler å skulle blidgjøre, og det er jo mye forskjellige standarder med hensyn på frekvenser og også nye teknologier å ta hensyn til.

Da kunne alle fått det, eller Intel kunne slått det av på budsjett PC'er bare for å melke oss en stund til.

 

Det nest billigste ville muligens vært å legge det til som en egen brikke. Da kunne de også kunnet dele opp i budsjett PC'er uten brikken og PC'er som selges med brikken. Dette ser ut til å eksistere allerede i dyrere PC'er.

 

Å få HDSPA i brikkesettet hadde vært optimalt for meg ihvertfall, nå når Netcom ser ut til å åpne "kranene" for HDSPA signalene. 3G er muligens avleggs, så er det også nevnt. I asia (Japan spesiellt) skjer jo bytte av teknologi plattform ennå hurtigere enn her hjemme. Intel må også ta høyde for hva som skjer i Asia før de velger hva de skal implementere. Uansett blir det billigst om Intel velger å implementere, hva det enn skulle bli for noe. Det ser jo lovende ut for WiMax ihvertfall.

8450590[/snapback]

 

Bærbare pc'er har i mange år vært mulig å få til godt under 10.000,-. Å integrere GPRS eller GSM kunne ikke fordyret den så enormt.

 

Ja... det beste synes jeg er om de legger in Super3G som en egen brikke hos produsenten, så kan man velge og ikke måtte få ting man ikke vil ha.

 

Trenger jeg trådløst bruker jeg Wifi. Alt annet er for dyrt rett og slett å bruke. Det etter min mening begrenser alt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bærbare pc'er har i mange år vært mulig å få til godt under 10.000,-.

8453579[/snapback]

Joda, men da kompromisser man mye på både funksjoner, innhold og kvalitet. Men de har jo tross alt blitt billigere. De som er aktuelle for meg har sunket ca. 10.000 i pris, fra ca. 50.000 for noen år siden til nå litt under 40.000. Jeg sparer heller til en jeg blir fornøyd med enn å kjøpe noe i budsjettklassen. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Heldigvis faller ting i pris. Folk kan få seg en dugendes PC om de velger Pentium M som kjører Windows XP. Men denne CPU'en er vel snart på vei ut, og er i ferd med å bli erstattet av Core 2 Duo og Windows Vista.

 

En gang må en jo velge seg en bærbar PC om en skal ha det. Da er det kanskje ikke verdt de ekstra tusenlappene for toppmodellene, når du likevel kunne tenke deg en større harddisk, et heftigere skjermkort, de nye videoformatene på den optiske enheten, S-ATA harddisk, mye RAM, integrert trådløst bredbånd mulighet,

hvor en så kan abonnere på bredbåndsdekning fra en ISP (internet service provider = bredbåndsleverandøren). Smaken er individuell.

 

Det kan være like greit å kjøpe seg en "budsjett PC" som dekker grunnleggende behov en stund, og som en kan ha en stund, for så å heller kjøpe seg en ny budsjett PC / eventuellt få seg en litt dyrere modell "litt" senere.

 

Men skal man ha en veldig lav vekt på PC'en så må en nok belage seg på å kanskje spytte i det dobbelte eller mer (per i dag).

 

Grafikkort-utviklingen for bærbare har jo ennå noen måneder på seg for å komme ned på ett aktuellt prisnivå for de som liker å spille de nyeste spillene, og samtidig ønsker at den bærbare skal holde stand noen måneder inn i framtiden - med alle nye spill som måtte komme. De heftige GPU'ene for bærbare koster også flesk. Og skal du parre det med lavere vekt så blir det ennå dyrere.

Endret av G
Lenke til kommentar
Kjøpte faktisk en helt duganes bra Fujitsu Siemens PC med T5500 til 3800,- eks mva forrige uke. Å bruke over 20.000 på bærbart som er gårsdagens teknologi om 3mnd, da har man rett og slett mye penger.

8456414[/snapback]

Nei, jeg betrakter meg selv som relativt fattig. Det er heller et spørsmål om hva som er "helt duganes" - og det varierer fra person til person. For meg er kvalitet, service og utbyggbarhet, i tillegg til innholdet i PCen, viktigere faktorer enn pris.

Lenke til kommentar

Sant, men en bærbar pc er sjelden økonomisk å oppgradere på annet enn minne og evt. disk. Evt. batteri. Derfor får man det man kjøper der og da.

 

Med duganes på denne så ser den eks. ut til å ha en god skjerm, noe du ikke får byttet ut. CPU'en er god, batteriet er rundt middels men kan byttes ut. Vekten er høy men gjør ingenting når man ikke skal farte mye med den.

 

Kvaliteten er grei, men du får ikke en thinkpad T eller X serie, og du må tenke over bruken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...