Gå til innhold

IDE HD via kotroller, ytelsesproblemer


Anbefalte innlegg

Heisann. :)

 

Har en 300GB Maxtor disk, som jeg vil bruke i min nye PC. Det er kun plass til å koble èn IDE kabel på hovedkortet, og der kobler jeg DVD RW.

 

Når jeg kobler til Maxtor disken via kontrolleren, som står i en vanlig PCI slot, skjer det diverse rart.

Hvis jeg hører på musikk, begynner den å hakke, mens jeg for eksempel lagrer ei word fil, som ligger på Maxtor disken. (Musikken ligger på en annen disk).

Ved kopiering til Maxtor disken skjer det samme med musikken, og i tillegg begynner musepekeren å lagge, og alt går i sirup. :hmm:

 

Det er vell sånn at alle enheter som er koblet til PCI Bussen deler på båndbredden?

Kan dette være problemet?

 

Jeg har koblet til 1 stk lydkort, 1 stk kontroller og et kort med 2 USB porter(som ikke brukes for øyeblikket)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og "musikken" i dette tilfellet er MP3-filer, eller spiller du av vanlige CD-er?

 

Hvis det er feil med oppsettet, så er det to ting som vanligvis er årsaken:

* Det er feil med master/slave -oppsettet på IDE-kabelen. Master-enheten skal kobles ytterst på kabelen.

* Du har installert feil driver til enten lydkort eller ide-kontroller. Eller i værste fall at du ikke har driver installert i det hele tatt. Sistnevnte er vel gjerne verst for lydkorte da windows som oftest har innebygget støtte for de aller fleste innebygde ide-kontrollere.

Lenke til kommentar

Det er samme problemet, uanhengig om det spilles .mp3 fra harddisk eller fra original CD i DVD-rom.

 

Hardisken er koblet på ytterst på kabelen.

 

Det er installert drivere til både lydkort og kontroller. Henta drivere fra hjemmesida til produsenten, så går ut ifra at det er rett.

 

jeg kan teste med tidligere versjoner av driverne, på begge kortene, og se om det blir bedre.

Lenke til kommentar

en ide kanal kan kun kjøre en DMA modus om gangen. Så det vil si at begge enheter du kobler til ide-kabelen vil kjøre i DMA modus som den tregeste enheten støtter. For dvd er dette ofte DMA 2.. Harddisken har gjerne DMA 5.. Derfor får du problemer.

 

En løsning er å kjøpe et ekstra IDE kontrollerkort. En annen løsning er eksternt kabinett så du kan koble disken til via USB eller firewire.

 

Edit: Leste posten din på nytt og ser at du har den koblet på egen kontroller.. Da kan problemet være at den ikke kjøre i DMA modus. Sjekk dette i enhetsbehandling (egenskaper på IDE kontrolleren, her skal du kunne se hvilken modus den kjører i)

Endret av awesom-o
Lenke til kommentar

Alle Primary og secondary IDE channels står på "DMA if available"

 

Det jeg ser er at den ene Primary IDE channel - Current Transfer mode står til Ultra DMA Mode 5. Det er vell da Sata disken.

Secondary står til Ultra DMA Mode 2, er vell DVD-Romen.

 

I samme "lista" som alle de andre IDE channelene er, ligger også "Standard Dual Channel PCI IDE Controller". Der får jeg ikke opp noe "Advances settings", og kan ikke se om det er PIO, eller DMA.

 

 

Men ser nå at den 300GB Sata disken jeg har, selges for rundt 700kr.

Så dette blir nok ei ganske midlertidig løsning, med kontroller - og kabelrot i maskina. (Hvem fant opp at man skulle lage en kabel så utrolig lite brukervennlig som IDE kabelen??) :no:

 

 

Men men...Hvis det er noen som har noen tips, så er jo det bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...