Gå til innhold

Hvordan skal det kjøres her? (bilde inkl.)


Rognalf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som motorsyklist så hadde jeg sørget gitt tegn til lastebilen om at den skulle kjøre. Hadde aldri kjørt inn der på mc uten å få klarsignal fra bilen, siden de fleste er dårlige til å gi det, hadde jeg gitt tegn til lastebilsjaføren om at han kunne kjøre, og så ventet på min tur. Tar ikke sjansen med å yppe på en bil og en lastebil når jeg sitter på en liten mc!

Lenke til kommentar

Vanskelig dette her ja, skal prøve å forklare det slik jeg ser det når jeg er ute i trafikken.

 

En ting som jeg har tatt for gitt (Ser det nå) er at Lastebil "A" kjører frem til sin svingeposisjon, altså rett forran kjørelinjen til bil "B" ikke stopper forran krysset som bildet viser. Da står jo lastebilen i veien for bilen, hvem skal da vente på hvem ?

 

Men for å slutte å argumentere mere rundt dette nå, er det noen som tar førerkortet av leserene her som kan spørre en kjørelærer om fasiten her ?

Lenke til kommentar

Hei !

 

Siden alle i denne situasjonen har vikeplikt, er det hastigheten på de ulike aktørene i krysset som vil bestemme rekkefølgen. Hvis en av bilene har stanset vil han måtte vente til trafikkanten han har vikeplikt for har kjørt gjennom krysset.

Eks: Hvis personbilen stanser, vil rekkefølgen i krysset bli - MC - lastebil - Personbil.

Eks. Hvis lastebil stanser - vil rekkefølgen bli - Personbil - MC - lastebil.

 

Det er selvsagt viktig med en defensiv kjørestil i slike situasjoner, men også at man opptrer bestemt. Hvis alle bilene stanser, kan det fort oppstå muligheter for misforståelser.

Så en god regel er å kjøre rolig inn i situasjonen og vurdere muligheten for at noen stanser. Ofte blir det slik at den som kommer sist inn i situasjonen er den som får kjøre først fordi de to andre har stanset.......

 

Det kan også være mange situasjoner som taler for at man kanskje bør la de store kjøretøyene kjøre først for å lette framkommeligheten for disse. ( Glatt føre - 50 tonns vogntog ets..) Det blir liksom på samme måte som når flere mennesker kommer samtidig til en dør - hvem skal gå først gjennom døren??

 

Håper dette var litt oppklarende. Men konklusjonen er at det ikke er noe fasitsvar her.

 

Hilsen

zensor.no

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takker for svar av ansvarshavende !

Men siden det ikke er noe fasitsvar på dette så blir det vel en feil oppgave å stille til noen som skal ta en "teoriprøve" for å sjekke seg selv før en teoriprøve ?...

 

Burde kanskje vært gitt som en forespørsel til de som allerede har fartstid i trafikken ? Og spurt om meninger om situasjonen.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Sånn situasjonen i bildet er, så blir det helt fastlåst. Det er dette som skaper trafikkork.

 

For å løse opp i dette, er man avhengig at noen ikke lenger får vikeplikt. Det enkleste er om ett av kjøretøyene rygger litt, så det er "ute" av krysset.

 

Motorsykler har ikke revers, så for dem er det vanskelig å rygge. Lastebiler har dårlig sikt bakover, så de bør heller ikke rygge. Bilen derimot (kjøretøy C) bør rygge. Da har ikke lenger kjøretøy B vikeplikt og kan kjøre. Deretter lastebilen (kjøretøy A) og til slutt bilen (kjøretøy C).

 

 

Sorry. Men må bare få sagt at dette er det dårligste fantasisvaret jeg noen gang har sett. Hva om det var 3 lastebiler eller 3 mopeder da? Dumt å kommenter når en innehar så lite tilfredstillende kunnskaper.

 

Vider til rett svar:

 

to kjøretøy skal fortsette sin ferd videre rett frem. Ett kjøretøy skal krysse sin veibane. En utelater det kryssende kjøretøyet (lastebilen). Står dermed igjen med to kjøretøy. Bil og moped. Her har mopeden vikeplikt for bilen.

 

Lsning: Først bilen, deretter mopeden så lastebilen

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sånn situasjonen i bildet er, så blir det helt fastlåst. Det er dette som skaper trafikkork.

 

For å løse opp i dette, er man avhengig at noen ikke lenger får vikeplikt. Det enkleste er om ett av kjøretøyene rygger litt, så det er "ute" av krysset.

 

Motorsykler har ikke revers, så for dem er det vanskelig å rygge. Lastebiler har dårlig sikt bakover, så de bør heller ikke rygge. Bilen derimot (kjøretøy C) bør rygge. Da har ikke lenger kjøretøy B vikeplikt og kan kjøre. Deretter lastebilen (kjøretøy A) og til slutt bilen (kjøretøy C).

 

ololol skal man rygge? haha, det skal jeg teste en gang! skape litt latter og smil da

 

kjempeartig a se sa mange hoder slumpe ut like mange losninger som det er stjerner pa himmelen, bortimot da

losningen er, som en eller annen skreiv til slutt her, at en eller annen far bare kjore. havner du i en slik situasjon, skal du bare kjore, men kjor sakte i tilfelle noen andre insjer samtidig.

Er sant som stryker folk pa proven tenker jeg! olol

Lenke til kommentar

Denne situasjonen møtte jeg på i dag faktisk.

Men da var det tre biler som stoppet for hverandre. Jeg(A) skulle til vesntre, mens han© på min venstreside skulle rett fram.

Rett ovenfor meg var det en bil(B) som skulle rett fram. Alle stoppet. Jeg var rimelig sikker på at jeg ikke skulle krysse kjørebanen til B. så jeg avventet og holdt på mitt.

 

Det hele løsnet seg veldig knirkefritt da bil B tok initiativet og kjørte rett fram. Da kunne jeg(A) kjøre og helt til sist kjørte bil C.

 

Det gikk veldig greit og det var god flyt. Det man trenger i sånne situasjoner er samarbeid og oversikt. Jeg sto veldig bestemt på mitt og stoppet kontant slik at han ovenfor meg skjønte at han måtte kjøre først, til tross for at han hadde vikeplikt for bil C på sin høyre side. Men han stoppet også rolig opp.

 

En litt morsom situasjon i denne kalde januar måned :)

Lenke til kommentar
Det er jo ganske inlysende hvem som kjører først. Den som setter kjøretøyet først i bevegelse.

Å det er lastebilen. Forskjellen på de tre kjøretøyene/sjåførene, er at motorsykklen kommer inn mot krysse, stopper, å ser seg om. Bilen kommer inn mot krysset, stopper, og ser seg om. Mens lastebilen veit hva som er i krysset lenge før han kommer dit, så han trenger ikke gjøre noe annet enn å slakke farta, og peise videre siden alle andre har stoppa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsom oppgave:)

 

Etter å hatt lappen i 18 år så vil jeg si at denne situasjonen oppstår ganske ofte. Alle har vikeplikt for hverandre men stort sett så løser det seg ved at en tar initiativet og kjører dersom alle står stilt. Personlig så opplever jeg at BAC er den rekkefølgen som blir brukt oftest da B er den eneste som ikke skal skifte kjørefelt, men fortsette rett frem. Må selfølgelig være påpasselig da han er mc, men likefullt så er det den løsningen som jeg opplever som blir brukt oftest. Andre ganger så treffer du på to tanter som nekter å kjøre uansett hvilken bil dem er i og da må du bare kjøre :)

Det er ingenting som tilsvarer her at en bare kan dure på i 90 fordi han har rett til det. Man må stoppe og "lese" de andre førerene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...