Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon i tåkelys (H11)


voluz

Anbefalte innlegg

Har nå bi-Xenon lys på bilen, samt hvite parklys som står i stil med Xenon-lysene. Altså kvitt alt gult lys i hovedlyktene.

 

Har også erstattet tåkelysene/grøftelysene med hvite lys, nærmere bestemt Höen Xenon-match pærer (H11). Disse gir greit hvitt lys, og går relativt bra mot Xenon. Er imidlertid ikke helt fornøyd, og har nå hatt dem i et års tid og synes de begynner å bli gulere (som ventet). Dessuten lyser de ganske dårlig - ikke at det er det viktigste for meg, men...

 

Vurderer derfor å bare fikse Xenon også på tåkelysene. Dybvik Trading har et eget Xenon-kit for H11 (tåkelysene). Les om dem her.

 

Hvordan er loven i forhold til Xenon i tåkelysene? Tvilsomt at det er lovlig...? Kjenner ikke lysstyrken på disse, men den er sikkert rimelig heftig...

 

Hvordan er sjansen for å bli stoppet av politi etc. med Xenon i tåkelysene?

 

Noen med erfaring eller peiling? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Vil tro at reglene for xenon er samme for tåkelys som nærlys, skal ha automatisk høydejustering for å ikke blende. Har møtt mange biler med irriterende høye tåkelys.. tror aldrig jeg har sett tåkelys med xenon, men uansett så skal dem ikke blende motkommende trafikk

Lenke til kommentar
Vil tro at reglene for xenon er samme for tåkelys som nærlys, skal ha automatisk høydejustering for å ikke blende. Har møtt mange biler med irriterende høye tåkelys.. tror aldrig jeg har sett tåkelys med xenon, men uansett så skal dem ikke blende motkommende trafikk

8324003[/snapback]

Jau. Lages vel ingen biler originalt med Xenon i tåkelys, så vet ikke hvordan regelverket er her. Kravet om automatisk høydejustering gjelder jo bare nærlys - og der har jeg Xenon originalt.

 

Høydejustering for tåkelys finnes vel neppe, så må evt. være å rette dem mer nedover da, i den grad det er mulig... Litt usikker ja, vil helst ikke lage et helvete for motgående trafikk heller. ;)

Lenke til kommentar
Vil tro at reglene for xenon er samme for tåkelys som nærlys, skal ha automatisk høydejustering for å ikke blende. Har møtt mange biler med irriterende høye tåkelys.. tror aldrig jeg har sett tåkelys med xenon, men uansett så skal dem ikke blende motkommende trafikk

8324003[/snapback]

Jau. Lages vel ingen biler originalt med Xenon i tåkelys, så vet ikke hvordan regelverket er her. Kravet om automatisk høydejustering gjelder jo bare nærlys - og der har jeg Xenon originalt.

 

Høydejustering for tåkelys finnes vel neppe, så må evt. være å rette dem mer nedover da, i den grad det er mulig... Litt usikker ja, vil helst ikke lage et helvete for motgående trafikk heller. ;)

8324647[/snapback]

 

Regelverket for nivåregulering og lyktespylere gjelder etter det jeg har funnet ut kun for nærlys, og ikke for langlys og ekstralys.

 

Jeg har selv kjøpt xenon ombyggingssett som jeg er meget godt fornøyd med her www.haugland.biz

Lenke til kommentar
Hvordan er loven i forhold til Xenon i tåkelysene? Tvilsomt at det er lovlig...? Kjenner ikke lysstyrken på disse, men den er sikkert rimelig heftig...

 

Hvordan er sjansen for å bli stoppet av politi etc. med Xenon i tåkelysene?

 

Noen med erfaring eller peiling? ;)

8322710[/snapback]

 

 

Meget tvilsomt, lysstyrken på de orginale tåkelyktene ligger på 1350Lm putter du derimot xenon i dem (la os si 4500K) så blir det plutselig 3100Lm. Det sier seg selv at det blir enormt med strølys av det, eller bedre kjent som blending. E merkingen er også en faktor. Uansett å ha xenon i tåkelyktene vil garantert tiltrekke seg (uønsket) oppmerksomheten fra lovens lange arm.

Lenke til kommentar
Har nå bi-Xenon lys på bilen, samt hvite parklys som står i stil med Xenon-lysene. Altså kvitt alt gult lys i hovedlyktene.

 

Har også erstattet tåkelysene/grøftelysene med hvite lys, nærmere bestemt Höen Xenon-match pærer (H11). Disse gir greit hvitt lys, og går relativt bra mot Xenon. Er imidlertid ikke helt fornøyd, og har nå hatt dem i et års tid og synes de begynner å bli gulere (som ventet). Dessuten lyser de ganske dårlig - ikke at det er det viktigste for meg, men...

 

Vurderer derfor å bare fikse Xenon også på tåkelysene. Dybvik Trading har et eget Xenon-kit for H11 (tåkelysene). Les om dem her.

 

Hvordan er loven i forhold til Xenon i tåkelysene? Tvilsomt at det er lovlig...? Kjenner ikke lysstyrken på disse, men den er sikkert rimelig heftig...

 

Hvordan er sjansen for å bli stoppet av politi etc. med Xenon i tåkelysene?

 

Noen med erfaring eller peiling? ;)

8322710[/snapback]

 

 

Ser ikke helt problemet med matching av lysfargen på nærlysene dine, og tåkelysene.

Det er jo ikke lovlig å bruke disse samtidig, og dermed et oppkonstruert problem....

Lenke til kommentar
Ser ikke helt problemet med matching av lysfargen på nærlysene dine, og tåkelysene.

Det er jo ikke lovlig å bruke disse samtidig, og dermed et oppkonstruert problem....

8332957[/snapback]

Den loven er til for å brytes. :p Neida, men synes ikke parklysene (som nå er helt hvite/blålige) matcher med tåkelysene lenger. Noe de vil gjøre hvis jeg har Xenon i tåkelysene.

 

Ser helt klart poenget med at Xenon i tåkelysene kan blende. Spesielt ettersom jeg bare har funnet H11 i 6000 kelvin. Må jo evt. være å rette dem nedover eller noe da...

 

Andre forslag på å få tåkelysene hvitere da? ;) Noen andre Xenon-look pærer som dere vet er bra?

Lenke til kommentar
Du kan alltids prøve LED pærer da, å få tak i H11 "xenon look" pærer som ikke er jalla er vanskelig. Eller så kan du bytte ut H11 tåkelyktene med H3 tåkelykter siden det lages skikkelige "xenon look" pærer i H3 (osram, philips ect...)

Hm.. tror ikke LED blir noe alternativ. Slår ut AutoCheck'en på bilen slik at jeg får beskjed om at pæra har gått... Orker ikke begynne med relé og alt sånt for å få tilstrekkelig motstand... Men takk for tips. ;)

 

Höen (som jeg har nå) skal jo være rimelig anerkjent. Og de lager jo Xenon look H11-pærer (som jeg også har nå). Men husker ikke hvor hvite/blå disse var opprinnelig. Nå er de i hvert fall relativt gule sammenliknet med Xenon-lys...

Lenke til kommentar

Hoen, Nokya, Hilite, Eurodezings med flere er "annerkjente" i Amerika men tilbakemeldingene på disse er ganske klare:

 

De lever skjelden lenge, lysutbytte er temmelig elendig, blå og gult belegg på pærene er av dårlig kvalitet og flasser av / blir brunt, wattstyrken er oftest økt for å prøve å kompensere for det tapte lysutbyttet pga belegg på pæra, glasset i pæra er i de fleste tilfellene billig herdet glass og ikke qartz glass slik det bør være. 90% av disse pærene blir laget i Kina og kvaliteten blir også deretter.

 

Problemet er at H11 og andre mindre vanlige pærer ikke blir inkl i aftermarket produktlinjene til de store europeiske pæreprodusentene, de produserer knapt nok OEM pærer i disse formatene, noe jeg kan ha en viss forståelse for det siden de er dyrere og produsere og etterspørselen er heller dårlig. Du får bare lete videre så se om du finner noen skikkelige H11 Xenon look pærer.

Lenke til kommentar

Jau... forsåvidt enig i mye av det du sier.

 

Men Höen er vel rimelig anerkjent i bilkretser her i landet isåfall, og når de kresne gutta i div. bilklubber sier seg fornøyd med Höen så må vel jeg også gjøre det... De holder kanskje bare et års tid (det hvite lyset vel og merke), men det er da greit nok å bytte pærer en gang i året...

 

Synes lyset i Höen H11-pærer er OK isåfall (Höen-pære til venstre på bildet under):

 

euroaaudi.jpg

 

For øvrig blir quartz glass benyttet på Höen-pærer. Og H11-pærene ligger på 4000 kelvin og er 55W.

 

h11.jpg

 

Spørs om jeg får ende opp med et nytt par Höen H11 da... siden Xenon ombygging blir på kanten av loven og mye dyrere... :hmm:

Lenke til kommentar

sett inn xenon sett, har dette på min s3 helt konge. ser mye bedre ut på bilen. hvis ikke politiet har bedre ting på bruke resusjene på får du heller ta den diskusjonen, det værste som kan skje er at du må vise den uten, å den risken hadde jeg tatt glatt....

Endret av mrlany
Lenke til kommentar
sett inn xenon sett, har dette på min s3 helt konge. ser mye bedre ut på bilen. hvis ikke politiet har bedre ting på bruke resusjene på får du heller ta den diskusjonen, det værste som kan skje er at du må vise den uten, å den risken hadde jeg tatt glatt....

8397741[/snapback]

Jo... på vei hjem fra påske så jeg en A4 B6 (samme som min) med Xenon i tåkelysene. Var ikke akkurat stygt nei. ;) Så jo at det lyste ganske sterkt da, men det blendet ikke... (Var på dagtid dette da.)

 

Får vurdere det.. Ser for meg at det er helvetes trangt nede i fanger'n rundt grøftelysene, men? Men det er kanskje god plass...

 

Hvordan utførte du monteringen da? Slapp å ta av fanger'n? Hvilket Xenon-kit har du brukt?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Har nå bi-Xenon lys på bilen, samt hvite parklys som står i stil med Xenon-lysene. Altså kvitt alt gult lys i hovedlyktene.

 

Har også erstattet tåkelysene/grøftelysene med hvite lys, nærmere bestemt Höen Xenon-match pærer (H11). Disse gir greit hvitt lys, og går relativt bra mot Xenon. Er imidlertid ikke helt fornøyd, og har nå hatt dem i et års tid og synes de begynner å bli gulere (som ventet). Dessuten lyser de ganske dårlig - ikke at det er det viktigste for meg, men...

 

Vurderer derfor å bare fikse Xenon også på tåkelysene. Dybvik Trading har et eget Xenon-kit for H11 (tåkelysene). Les om dem her.

 

Hvordan er loven i forhold til Xenon i tåkelysene? Tvilsomt at det er lovlig...? Kjenner ikke lysstyrken på disse, men den er sikkert rimelig heftig...

 

Hvordan er sjansen for å bli stoppet av politi etc. med Xenon i tåkelysene?

 

Noen med erfaring eller peiling? ;)

8322710[/snapback]

 

 

 

Nå er det jo heldigvis slik at det nesten aldri er lov å bruke tåkelys.

Kun når det er behov for det, feks i ekstremt snøvær/tåke og da uten nær/fjernlys tent samtidlig. Tåkelys blender mye og gjør at du får mye mindre lys når du bruker dem samtidlig med nær/fjernlys. Du ser meget godt rett foran bilen men blir blendet fra å se det som skjer 50 meter foran bilen.

Lenke til kommentar
Nå er det jo heldigvis slik at det nesten aldri er lov å bruke tåkelys.

Kun når det er behov for det, feks i ekstremt snøvær/tåke og da uten nær/fjernlys tent samtidlig. Tåkelys blender mye og gjør at du får mye mindre lys når du bruker dem samtidlig med nær/fjernlys. Du ser meget godt rett foran bilen men blir blendet fra å se det som skjer 50 meter foran bilen.

9081849[/snapback]

 

Da må jeg få lov til å korrigere deg ;)

 

Du har lov til å bruke tåkelysene på dagtid som kjørelys (da kun tåkelys + parklys)

Lenke til kommentar
Du har lov til å bruke tåkelysene på dagtid som kjørelys (da kun tåkelys + parklys)

9083958[/snapback]

Da må jeg få lov til å korrigere deg også.

 

Du har lov til å bruke kombinasjon park+tåke så lenge forholdene ikke tilsier at en annen lyskombinasjon er påkrevd for god nok sikt/synlighet. Det har ingenting med lys/mørke å gjøre, men er altså en av mange tolkninger av loven. Generelt sett kan man si at tåkelys ikke gir godt nok lys når det er mørkt, men det er altså bare en generell tolkning.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du gør *LITT* mer reasearch før du begynner å korrigere folk, jeg vet ikke hvor du har hørt dette i fra, men det stemmer ikke.

 

Bevis 1.

 

Hva Regulativ 48 sier om kjørelys (DRL)

 

ECE regulativ 48 pt. 2.7.25

 

2.7.25. "Daytime running lamp" means a lamp facing in a forward direction used to make the vehicle more easily visible when driving during daytime

 

Mao kjørelys (DRL) skal kun brukes på dagtid.

 

ECE regulativ 48 pt. 6.19.7

 

If installed, the daytime running lamps shall be switched ON automatically when the device which starts and/or stops the engine is in a position which makes it possible for the engine to operate. It shall be possible to activate and deactivate the automatic switching ON of daytime running lamps without the use of tools. The daytime running lamp shall switch OFF automatically when the headlamps are switched ON, except when the latter are used to give intermittent luminous warnings at short intervals.

 

Dette vil i rene ord si at DRL ikke kan erstatte nærlysene.

 

Hele ECE Regulativ 48 i PDF format

 

 

Bevis 2.

 

UP-sjef Odd Reidar Humlegaard utalte seg om nettopp om bruk av tåkelys etter mørkets frembrudd i en artikkel i Nettavisen, og her er et utdrag.

 

 

Reglene:

 

Det er tillatt å bruke kurve/tåkelys som markeringslys i dagslys(men kun sammen med parklys).

Det er ikke tillatt å bruke kurve/tåkelys sammen med hovedlysene.

Det er ikke tillatt å bruke kurve/tåkelys etter mørkets frembrudd.

Det koster 2000 kroner å vri feil på lysbryteren.

 

Artikelen i Nettavisen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...