d3vil Skrevet 4. april 2007 Skrevet 4. april 2007 Har en volvo 460, en 1990 modell, som slenger seg veldig i svingene. Jeg fyker nesten over til passasjer setet ved siden av meg når jeg svinger til venstre, å passasjeren fyker over til min side av bilen når jeg svinger til høyre. Hva er det som kan være grunnen til dette? å hva kan jeg gjøre for å bli kvitt eller redusere dette? Kjører ikke fort i svingene, bare så det er sagt...Vanlig kjøring det er snakk om Koste hva det koste vil, er temmelig lei av det nå!
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. april 2007 Skrevet 5. april 2007 Vanskelig å forstå symptonene men jeg vil foreslå en 4-hjulskontroll. Altså at man stiller inn hjulvinklene. Hvis problemet er mye slakk i styreledd/opphengskule/tannstang så vil dette bli oppdaget FØR 4-hjulskontrollen blir utført. Denne kontrollen koster ca 1000-lappen +/- mva.
Complexity Skrevet 5. april 2007 Skrevet 5. april 2007 bare for å få litt mere info: Er det slik at bilen "sladder" i svingene? Eller er det slik at du kjører i en sving, også plutselig hopper liksom bilen litt til siden?
rublings Skrevet 5. april 2007 Skrevet 5. april 2007 Er usikker på hva du mener =/ Kanskje noen nye fjærer? Men hør med noen som kan om dette her (de over?)
d3vil Skrevet 5. april 2007 Forfatter Skrevet 5. april 2007 (endret) nei det merkest ikke utanpå bilen, at den sladder eller noe slikt. Det er bare vi inni bilen som kjenner det.Blir nesten litt sånn klemt mot døra når jeg tar en høyre sving,hvis dere skjønner.Å passasjeren kjenner det samme når jeg tar en venstre sving osv.. Antagelig fjørene som rublings snakket om. Bør kanskje skifte de til noe bedre =). Hjelper senking kanskje? Endret 5. april 2007 av d3vil
otis Skrevet 5. april 2007 Skrevet 5. april 2007 Senkefjører eller "camping vogn" fjører, disse 2 typene er stivere. Det hjelper nok på skal du se.
Luske_Ludvig Skrevet 5. april 2007 Skrevet 5. april 2007 Kan også være foringer på stabstaget som har tatt kvelden. Det skjedde på med Mercedes jeg hadde. Bilen krenget som en ferge i svingene.
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. april 2007 Skrevet 5. april 2007 nei det merkest ikke utanpå bilen, at den sladder eller noe slikt. Det er bare vi inni bilen som kjenner det. Har du sjekket støtdemperene dine?
buskmann Skrevet 5. april 2007 Skrevet 5. april 2007 Kraften som skyver en ut i setet er veldig enkel: Sidelengs akselerasjon = fart * fart / svingradius Svingradiusen kan man ikke endre, da kjører man ut av veien. Den eneste måten å unngå å presses ut av setet på, er å senke farten. Hjulvinkler/dekk/støtdempere/fjærer/senking spiller altså ingen rolle, med mindre de bidrar til svingninger i svingradiusen (opp og ned hele tiden). Da hadde du merket at det hadde vært noe alvorlig galt, og bilen ville bli ilagt kjøreforbud på PKK. Hvis du ikke ønsker å kjøre saktere i svingene, så kan du bytte stoler til noen som er bedre egnet til å ta opp sidelengs krefter. F.eks. slike gjør det mer behagelig å kjøre fort i svingene:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå