Gå til innhold

Youtube bannet i Thailand.


Anbefalte innlegg

Mulig det allerede finnes en tråd om dette, men jeg fant den ikke.

 

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=139770

 

Personlig synes jeg denne saken er helt på trynet. Banne youtube over noen bilder av kongen. Eneste de har oppnådd er å gjøre saken verdenskjent, og drite ut sitt eget land. Nå vil det garantert komme mer nytt stoff om kongen deres.

 

For å ikke snakke om han gubben som fikk 10år i fengsel, for å ha "fornærmet" kongen. Synet mitt på thailand forandra seg plutselig ganske mye i løpet av de siste dagene. Selv hadde jeg aldri sagt noe stygt om han, siden jeg respekterer respekten de har for fyren.. men for å være helt ærlig virker det som thailand henger noen hundre år etter i utviklingen. Man bør kunne si hva man vil uten alt dette pisset. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehehe, artig video.

 

Thailenderne har visst et ganske spesielt forhold til sin konge, ihvertfall i forhold til hos oss. Han er vel nesten som en gud å regne.

 

Når det gjelder de strenge straffene for majestetsfornærmelse, så har man jo et prinsipp om at uvitenhet om loven unnskylder ikke. Men, et annet prinsipp er at straffen skal stå i forhold til forbrytelsen. 5-15 års fengse for majestetsfornærmelse synes jeg er rimelig drøyt.

 

Å sperre av hele YouTube virker ganske tåpelig, de har tydeligvis like lite humoristisk sans som islamistene (ref muhammed-saken).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forsøkte å åpne klippet, men det har visst blitt fjernet ... :thumbdown:

Ja Thailenderne har et for oss meget spesielt forhold til kongehuset sitt. Noe som er nesten like spesielt er at youtube lar seg presse så enkelt. :hmm:

Lenke til kommentar
Forsøkte å åpne klippet, men det har visst blitt fjernet ... :thumbdown:

Ja Thailenderne har et for oss meget spesielt forhold til kongehuset sitt. Noe som er nesten like spesielt er at youtube lar seg presse så enkelt. :hmm:

8318321[/snapback]

 

Saken var at de nekta å fjerne videoen, det var brukeren selv som fjerna den. Jeg skal poste ny link hvis jeg kommer over den.

 

edit: Kommet en ny kort video, se her, http://www.itavisen.no/php/art.php?id=376030

Endret av asad
Lenke til kommentar

Da jeg var i Thailand ble jeg av reiseledere advart mot å le av alle de rare bildene av kongen som hang overalt og om man mistet en pengeseddel (som alle hadde bilde av kongen) nå måtte man absolutt ikke tråkke på den med foten.

 

Har hørt at det mens vi var i union med Sverige så ble det i Sverige foreslått å gi Norge i gave til Thailand. *grøss*

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Rart at de kan drive med dette uten at noen av de store verdensorganisasjoene som f.eks. FN lar det få følger. Dette må vel defenitivt være et brudd på ytringsfriheten? Noe jeg trodde var relativt sentralt i blant annet menneskeretighentene.

Lenke til kommentar
Rart at de kan drive med dette uten at noen av de store verdensorganisasjoene som f.eks. FN lar det få følger. Dette må vel defenitivt være et brudd på ytringsfriheten? Noe jeg trodde var relativt sentralt i blant annet menneskeretighentene.

8328984[/snapback]

 

Vel, banninga driter vel de fleste i, utenom thaifolk som faktisk forsvarer det :dontgetit: De burde heller gripe inn da han karen ble fengsla, men det kan de jo ikke , siden loven i thailand er ganske klar på dette området? Nå er det vel snakk om å oppheve banninga, ifølge en kompis som bor der nede.

 

Men, nå er det jo blitt 100x verre en før, saken er blit verdenskjent og videoene strømmer på. Grovere enn før...

Lenke til kommentar
Fornærmelse av kongen..

8397482[/snapback]

 

Jeg kommer ikke til å reise til thailand.

 

Jeg hilset aldri til bildet av kongen ved noe måltid i forsvaret fordi det var helt meningsløst og var en skremmende propaganda-affære.

(Og da jeg ble bedt om å gjøre det av nytte befal spurte jeg hvor jeg kunne få matpengene jeg har rett på når jeg ikke kan spise i kantinen.)

 

Thailand er herved utelukket, permanent, fra min "steder jeg skulle likt å vært" liste.

 

Skremmende.

Men som mye annet er det nok et eksempel på hva mangel på logikk og resonement kan føre til; les: "hva blind tro kan føre til".

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...