Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: 1992 Subaru Legacy 2.2 GX


Anbefalte innlegg

Åja, det var du med den antennemotoren som ikke fungerte? ;)

 

Jeg gleder meg sånn til å få min egen bil, kribler skikkelig i magen. Vet bare at den blir ledig "en gang" i september .. Det kan jo bli November for alt jeg vet :cry:

9376313[/snapback]

Da er vi to, er det ikke helg snart så jeg kan hente den?!

 

Henter min på fredag. så en tur over grensen for handle litt øl og for å kjøre den.

 

Skikkelig lyst å begynne planleggingen og byggingen på bilen :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Ser du skriver litt om bilen din i andre tråder, bare til opplysning så har ikke du 50/50 fordeling av motorkraften til for/bak-aksel. Forakselen din er drevet direkte og bakaksel blir drevet gjennom en viskosekobling i fordelingskassen din. Dvs at mellom 5 og 40% av motorkraften går til bak-aksel. Din bil er egentlig en forhjulstrekker som er påmontert viskosekobling for 4x4. Den tar seg godt frem alikevel! Tar du en Militær Jeep eller en gammel land cruiser/hilux så har disse 50/50 fordeling der både for og bakaksel blir direkte drevet uten noe slags differensial mellom dem. Dette merker man meget godt hvis man kjører på asfalt med 4x4 inne og svinger... Forakselen vil da gå fortere enn bakakselen og det bil spenn mellom her, blir spennet for stort vil bilen gjøre ett hopp og spinne på ett hjul. Er ganske sikker på at du ikke har sperre bak på din bil heller, dette finner du fort ut hvis du jekker opp bilen din bak (begge hjulene i været) og snurrer på ett hjul, hvis det andre hjulet snurrer motsatt vei (som jeg tror) har du altså ikke sperre. Grunnen til at Differensial-sperre er avkrysset i ditt vognkort er at viskosekoblingen fungerer som en differensial brems mellom for og bak-aksel.

Lenke til kommentar
Tull og tøv, Subarus system på GL og GX modellene er basert på en midtdifferensial som fordeler 50 / 50 foran og bak. :cool:

9444483[/snapback]

 

Mener og at Subaruer med manuell kasse har 50/50 fordeling av drivkreftene.

 

Er vel biler med automat som har den løsningen Almar_84 nevnte :hmm: ?

Endret av erasmussen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Tull og tøv, Subarus system på GL og GX modellene er basert på en midtdifferensial som fordeler 50 / 50 foran og bak. :cool:

9444483[/snapback]

 

Mener og at Subaruer med manuell kasse har 50/50 fordeling av drivkreftene.

 

Er vel biler med automat som har den løsningen Almar_84 nevnte :hmm: ?

9444978[/snapback]

 

Vel prat med en dere vet har peiling så skal dere se. Hvor har dere dette fra?!?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Det er faktisk et faktum som også sto i brosjyren til legacy 1.generasjon for GL og GX modellene. Ikke for å være frekk, men dette er oppgitt av fabrikk. Noe jeg vil kalle trofulle opplysninger.

9449153[/snapback]

 

Dette vil jeg gjerne se

Lenke til kommentar
Vel prat med en dere vet har peiling så skal dere se. Hvor har dere dette fra?!?

9448925[/snapback]

 

"3.2 Senterdifferensial med viskosesperre

 

Fordel: Godt forhold mellom effekt og pris. Lettere og rimelige enn Torsen. Liten dekkslitasje, uproblematisk kjøring, god stabilitet og framkommelighet.

 

Ulempe: Ingen spesielle

 

Eksempler på modeller med viskosedifferensial med sperre på senterakselen: Ford Escort RS Cosworth, Lancia Delta Integrale, Mitsubishi Lancer GSR og 3000GT VR4, Subaru Impreza, Forester og Legacy, og Toyota Celica GT4. Lancia og Toyota var utstyrt med Torsen bakakseldifferensial, noen av de øvrige med viskosedifferensial bak. Forester har viskossperre også på bakakseldifferensialen. Mitsubishi Space Wagon 4WD har åpen midtdifferensial, men viskosesperre på bakakselen."

 

Dette var det jeg fant om det på Wikipedia.

 

Vil dette si at Legacyer av eldre årgang ikke har 50/50 fordeling? Står vel at det er sperre på bilene i listen? Jeg har hvertfall lest tester av nyere Legacyer, og der har det vært poengtert at der er 50/50 fordeling på manuelle Legacyer, mens legacyer med automat har et annet system. Med mindre alle biljournalistene lyver, så stemmer dette.

Endret av erasmussen
Lenke til kommentar

1.8 DL: Selektiv 4WD (trykknapp på girspak)

2.0 GL, 2.2 GX (manuell): Permanent 50/50 med åpen diff foran, viskosediff uten sperre på senter, diffbrems bak.

 

Subaru Basic manual transmissions have a 50/50 center differential with viscous clutch, performance models have a planetary differential with computer regulated lockup. Automatic transmission models have ~45/55 planetary with computer controlled lock up

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
1.8 DL: Selektiv 4WD (trykknapp på girspak)

2.0 GL, 2.2 GX (manuell): Permanent 50/50 med åpen diff foran, viskosediff uten sperre på senter, diffbrems bak.

 

Subaru Basic manual transmissions have a 50/50 center differential with viscous clutch, performance models have a planetary differential with computer regulated lockup. Automatic transmission models have ~45/55 planetary with computer controlled lock up

9473053[/snapback]

Så min (som er automat) drar mer på bakhjula? eller omvendt?

Drar sinnsykt godt uansett.

Lenke til kommentar
1.8 DL: Selektiv 4WD (trykknapp på girspak)

2.0 GL, 2.2 GX (manuell): Permanent 50/50 med åpen diff foran, viskosediff uten sperre på senter, diffbrems bak.

 

Subaru Basic manual transmissions have a 50/50 center differential with viscous clutch, performance models have a planetary differential with computer regulated lockup. Automatic transmission models have ~45/55 planetary with computer controlled lock up

9473053[/snapback]

Så min (som er automat) drar mer på bakhjula? eller omvendt?

Drar sinnsykt godt uansett.

9476961[/snapback]

 

Forhjula er drevet direkte, mens bakhjula blir "slura inn" når forhjula begynner å spinne. Ganske likt det systemet som vw bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...