Gå til innhold

Rare ting du ikke visste innen musikk


ZenCo

Anbefalte innlegg

Gjest member-101642

Mariann fra Surferosa har hatt gjesteopptreden på forskjellige Killers-konserter.

 

Den første vokalisten til DumDum Boys, som den gang het Wannskrækk, ble sparket fordi han hadde midtskill.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Richard David James, mest kjent som Aphex Twin komponerer deler av musikken sin i drømmene sine, i tillegg har han synestesi, en sjelden mental sykdom som forbinder et bestemt sanseinntrykk med flere sanser. I hans tilfelle blir toner til farger. Tool-bassist Justin Chancellor opplever også dette. Det spekuleres også i at Syd Barrett, låtskriver og gitarist for Pink Floyd, hadde synestesi av flere typer.

Lenke til kommentar

Mange musikere som har dette. Vet ikke om jeg vil kalle det en mental sykdom, mer en egenskap(som sikkert kan være både positiv og negativ.) Dessuten, hvis jeg ikke tar feil så er det vel ganske så vanlig å ha en svak variant av det? Jeg det såvidt selv, og kjenner noen som har det(riktignok i svak grad).

 

Altså er det ingen her som har følt at musikken de har hørt på har vært litt en farge? Eller at den er varm eller kald? Eller at den har en bestemt visuell form?

 

Ang. dette så er det litt interessant at det spekuleres i om sangen "Purple Haze" rett og slett er en sang som handler om en akkord(som brukes flittig i sangen) som Jimi Hendrix rett og slett "så/følte" var fiolett(purple).

 

Richard David James, mest kjent som Aphex Twin komponerer deler av musikken sin i drømmene sine...

Han må ha hatt litt av et mareritt når han komponerte denne saken her: http://www.youtube.com/watch?v=5Az_7U0-cK0

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Filmen Rock Star er løst basert på hvordan vokalisten Tim "Ripper" Owens (som i dag er vokalist i Iced Earth) ble med i Judas Priest etter å ha vært i et Judas Priest tribute band.

 

Har ikek han sunget med yngwie malmsteen også??

 

 

Paul McCartney skal vist ha dødd i en bilulykke i 1965, iallefall ifølge senere plateutgivelser. Har mange eksempler vist noen er interresert... :whistle:

8391175[/snapback]

 

Vis meg :)

9192337[/snapback]

 

STOR forskjell på klinisk død og død...

bassisten i motely crue, nikki sixx, har også vært "død" to ganger grunnet heroin overdoser.

Endret av sixx
Lenke til kommentar

TLZ: Ja, jeg mener selv jeg får et udefinert sanseinntrykk når jeg gjør forskjellige ting. Dette er veldig vanskelig å oppfatte, men jeg tror nok alle har en svak form for synestesi. Hvorvidt det er en sykdom blir mer et definisjonsproblem. Det er ikke normalt i så store mengder, i hvert fall.

Lenke til kommentar
jeg tror nok alle har en svak form for synestesi.

 

Må si meg enig, har hatt slike opplevelser selv. Ikke i sammenheng med musikk, men jeg forbinder med og 'ser' tall og vokaler (ikke konsonanter, de er bare grå) i farger. Mulig det er noe man kan kalle en slags 'sjette sans'.

 

Men for ikke å være helt off topic:

 

Barry Manilow skrev ikke sin hit 'I Write The Songs'.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

John Entwistle (bassist i The Who) skal ha uttalt dette om Heavy metal:

 

''Heavy Metal is just like farting.

You like Your own farts, but not other ones farts.''

 

På en eller annen måte skal man klare å lese ''KILL OZZY'' på bunnen av ''Mob Rules'' albumet fra Black Sabbath (Har jeg hørt). dette er da et av albumene der Dio hadde tatt plassen til ozzy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...