Gå til innhold

Tynn! Legge på meg... To spørsmål


Anbefalte innlegg

Heisann. :cool:

 

Har nå seriøst tenkt legge på meg litt.

Jeg er 15 år, 180 cm og veier bare 55 kg. Trenger rett og slett mer fett på kroppen.

Man kan se knoklene på håndleddene og albuene etc.

 

Og ja, jeg har hørt det før: Legger du ikke på deg, så spiser du for lite.

Men jeg spiser jo som en hest! :!:

 

 

Det jeg lurte på var å spise havregrøt før jeg legger meg.

 

Ikke spis karbohydrater i timene før du legger deg, da dette lett blir til kroppsfett når du er inaktiv (sover).

 

Er dette ment for dem som ikke trenger mer fett på kroppen?

Men hva med meg? Visst jeg trenger fett, kan jeg da ete karbs før jeg legger meg?

Eller blir dette fortsatt "dårlig fett" ?

 

En liten ting til:

 

Fett inntas etter ønske. Bruk CA 1 spiseske olje til hvert måltid dersom du ønsker å legge på deg.
Hjelper dette? :hmm:

 

 

Takker for svar! :)

Endret av Bushmills
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han skriver "legge på seg" - så du kan gå utifra det ja ...

 

 

Gutt, hvis du bare legger på deg la oss si 15kg uten å øke muskelmasse samtidig vil du faktisk se enda sykere ut enn det du gjør nå (hvis du virkelig veier 55kg og er over 180). Havregryn kan du gjerne spise når du står opp også (frokost) og gjerne 2-3 ganger om dagen.

 

Få i deg noen gode proteiner, spis noen nøtter, kylling, havregryn og tren litt samtidig.

 

Jeg hadde egentlig samme problem, er 184 og veide 63-64 ... Nå veier jeg 72 med mye trening (løper 2-3 ganger i uken pluss mye styrke-trening).

 

Å spise reint fett er ikke godt! heller ikke direkte sunt. Prøv heller å spise litt mer annen mat en å trykke i deg reint fett.

 

Å gå opp i vekt skjer over tid, men det er lenge til badesessongen enda, selv om jeg har vært uti 2 ganger allerede :)

Lenke til kommentar

Alle har mulighet til å legge på seg, selv om de har stor forbrenning eller hva enn de har. Strengt kosthold, gode kostilskud og bra trening kreves det. Du må regne med å spise MINST fem måltider om dagen, om du ikke legger på deg, spis til du blir kvalm eller ikke greier mer, og spis flere stor måltider om dagen. Det finnes masse rart man kan spise, noen ideer kan være, pasta, havregryn, tunfisk+++

 

Det finnes gode sider dette står mye om, som treningsforum og iform

Lenke til kommentar

Hei og takk for raske svar!

 

Tenkte ikke på rent fett da, men ett kalorioverskudd som du sier. ;)

Det er vel bare å spise, spise, spise. (sunt)

 

EDIT: Havregryn 343 kcal! ;)

 

Vent et par år før du bruker det ordet, LarsP blir så sinna.

8296867[/snapback]

 

Hæ? :dontgetit:

Endret av Bushmills
Lenke til kommentar

For det første, ikke ta CLA.

 

Spis bare rene matvarer som havregryn, rent kjøtt, ren fisk, ris, fullkornspasta, grønsaker, egg osv.

Med å spise slikt sørger du for å spise fullverdig kcal hele tiden. Det er også meget viktig å få i seg bra med fett. Spis gjerne fet fisk som laks og ørret. Eggeplommen er også en meget god kilde til fett, det er også bra med vit/min.

 

Her må du prøve deg frem. Jeg ville ha begynt på ca 2500 kcal, for å sett hvordan kroppen hadde respondert på dette. Legger du på deg, så ligg på dette. Det er ikke vist å trykke i seg 4000 kcal hvis kroppen din vokser på 2500. Vokser du ikke så gå opp til 3000. Men dette er ting som du må prøve deg frem på.

 

F.eks

 

Frokost: 100 gram havregyn med melk.

Mellommåltid: En banan

Lunsj: 200 gram kjøtt med 100 gram pasta/ris

Mellommåltid: Nøtter og en frukt

Middag: 300 gram kjøtt/fisk med 100 gram pasta/ris

Etter trening: Proteinshake med karbohydrater

Kvelds: Omelett med et par brødskiver.

 

Putt gjerne på grønnsaker etter egent ønske.

Legger du ikke på deg kan du bare øke matinntaket gradvis.

Lenke til kommentar
Takk for den kengdal! Ser veldig bra ut  :) Ris er jo kjempegodt! (352 kcal)  :thumbup: 

 

Bør jeg ikke ta olje?

Fant ut at 5 ss. olje fordelt over 5 måltider om dagen gir nesten 450 cal!

8297195[/snapback]

Olje er bra og ta. Gjerne raps eller oliven. Ta gjerne et par siseskjeer med tran på morgene for å få litt d-vit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...