Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne Rudolf og Jokke Nielsen - to urbanpoeter


Anbefalte innlegg

Jeg driver i påsken og skal mekke sammens et særemne om Jokke og Rudolf Nielsen to urbanpoeter fra ulike perioder. Jeg har ganske nylig bestemt meg for tema og jobber nå med problemformulering og lett research.

 

Det er et par ting jeg lurer på:

Jokke drev med lyrikk og Rudolf Nielsen poesi, selv om poesi og lyrikk kan være det samme så var melodi en vesentlig del av sangene til Jokke og ikke særlig stor del av Rudolf Nielsens diktning.

Hvordan forholder jeg meg til musikken og melodiene til Jokke i særemnet? Skal jeg se bort i fra det og forholde meg til tekstene?

 

Går det an å plassere lyrikk i en litteraturhistorisk kontekst på samme måte som man gjør når man analyserer noveller, dikt o.l. fra "vanlige" forfattere? Isåfall hvilken periode kan man sette Jokke i?

 

Kommer nok til å hive inn litt ting her etterhvert om noen ønsker å gi input på det ettersom det går fremover. Men tenker først at jeg skal finne meg en tekst fra hver av dem som har sammenfallende tematikk, noe som må gå siden de begge var opptatt og skrev mye om Oslo fra sitt proletariat/bunnen av samfunnet syn.

 

Høres dette fornuftigt ut? Og et bra emne?

Hvordan tar temaet skildring av Oslo fra to urbanpoeter i ulike perioder seg ut?

 

Særemnet skal forøvrig presenteres muntlig på ca 40min om ikke så alt for lenge :p Skippertak? Ohyes.

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...