Gå til innhold

Hva er meningen med livet når du vet du at du dør?


Anbefalte innlegg

Hva er meningen med livet når du vet du at du dør?

Hvorfor må det være noen mening? Finn din egen.

8347374[/snapback]

 

derfor jeg spør for og se hva dere trur liksom

8348112[/snapback]

 

Ikke for ob virke slem; Men du trenger en kjæreste :whistle:

8351469[/snapback]

 

dprlig nytt til deg :thumbdown: jeg har vert i et fårhold nå i snart et halvt år :thumbup:

8351817[/snapback]

Da trenger du en ny en ;_;

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Meningen med livet er å være vitne til at universet eksisterer. Ville universet eksistert uten liv?  :whistle:

8353521[/snapback]

 

Universet eksisterte jo før det kom liv på jorden. Og liv kan ikke hverken oppstå i, eller overleve tilstandene som rådet de første 300 000 årene av universets eksistens. (Gitt at de gjeldende fysiske teoriene er sånn noenlunde på rett spor. Noe det er gode grunner til å tro at de er.)

 

Liv er ikke nødvendig for at universet skal eksistere, men universet er nødvendig for at livet skal kunne eksistere.

 

Hvis du vil kan du gjøre det til en diskusjon om treet som faller i skogen lager lyd om det ikke er noen der til å høre lyden. Men spør du meg er det en meningsløs og lite fruktbar diskusjon.

8357690[/snapback]

 

Ok. Jeg var ikke helt seriøs, men da kan jeg jo dra det enda lenger ..

 

Meningen med livet er å sørge for en kontinuerlig utvikling som kan stanse universets ekspansjon, samle all materie i en nokså liten 'ball' og vente til det smeller pånytt.

 

Edit:

 

Jeg må prøve å forsvare mitt første utsagn, det er jo litt artig å diskutere.

 

Meningen med livet er å være vitne til at universet eksisterer.

 

Legg merke til at jeg i denne setningen ikke sier at universet er avhengig av livet for å eksistere.

 

Ville universet eksistert uten liv? :whistle:

 

Det var en grunn til at jeg la til en *whistle* etter spørsmålstegnet.

 

Hvis du vil kan du gjøre det til en diskusjon om treet som faller i skogen lager lyd om det ikke er noen der til å høre lyden.

 

Treet som faller i skogen lager kanskje lyd selvom liv og hørsel ikke kan bekrefte det. Hva med et tre som faller inn i et sort hull, lager det lyd? :D

Endret av vanedyret
Lenke til kommentar
Hvis du vil kan du gjøre det til en diskusjon om treet som faller i skogen lager lyd om det ikke er noen der til å høre lyden.

 

Treet som faller i skogen lager kanskje lyd selvom liv og hørsel ikke kan bekrefte det. Hva med et tre som faller inn i et sort hull, lager det lyd?  :D

8364631[/snapback]

Nå vet jeg ikke nøyaktig når det spørsmålet ble oppfunnet. Men jeg mistenker det for å være ganske gammelt, når det ble oppfattet som et rent filosofisk spørsmål. Nå som vi vet at lyd bare er vibrasjon, så lager naturligvis treet lyd (slik som lyd er definert i dag). Eneste grunnen til at spørsmålet forsetter å leve er fordi noen ikke helt forstår definisjonen. Hva som skjer når det faller inn i et sort hull... Det blir bare spekulasjoner ettersom vi ikke helt forstår hva et sort hull innebærer.

Lenke til kommentar
Hvis du vil kan du gjøre det til en diskusjon om treet som faller i skogen lager lyd om det ikke er noen der til å høre lyden.

 

Treet som faller i skogen lager kanskje lyd selvom liv og hørsel ikke kan bekrefte det. Hva med et tre som faller inn i et sort hull, lager det lyd?  :D

8364631[/snapback]

Nå vet jeg ikke nøyaktig når det spørsmålet ble oppfunnet. Men jeg mistenker det for å være ganske gammelt, når det ble oppfattet som et rent filosofisk spørsmål. Nå som vi vet at lyd bare er vibrasjon, så lager naturligvis treet lyd (slik som lyd er definert i dag). Eneste grunnen til at spørsmålet forsetter å leve er fordi noen ikke helt forstår definisjonen. Hva som skjer når det faller inn i et sort hull... Det blir bare spekulasjoner ettersom vi ikke helt forstår hva et sort hull innebærer.

8364684[/snapback]

Tja... treet lager lydbølger. Men lyd er en opplevelse som kun eksisterer inne i en bevist entitet.

 

Så strengt tatt lager treet aldri lyd. Det lager kun svigninger i luften. Og disse svigningene lager den uavhengig av om det er folk til stede eller ikke. Selve lyden lages, og eksisterer bare, i vår bevissthet.

Lenke til kommentar
Tja... treet lager lydbølger. Men lyd er en opplevelse som kun eksisterer inne i en bevist entitet.

 

Så strengt tatt lager treet aldri lyd. Det lager kun svigninger i luften. Og disse svigningene lager den uavhengig av om det er folk til stede eller ikke. Selve lyden lages, og eksisterer bare, i vår bevissthet.

Må bare si at jeg kan fantastisk lite om fysikk og lignende. Og bør egentlig holde kjeft, men det hadde jo vært kjedelig.

Hvis lyd er en opplevelse som kun eksisterer inne i en bevist entitet, så er hele spørsmålet fullstendig selvmotsigende, fordi spørsmålet spesifiserer at det ikke er noen der som kan høre lyden. Så i denne sammenhengen kan ikke det du sier stemme. Spørsmålet må definere 'lyd' som lydbølger. Bare at når spørsmålet ble oppfunnet viste verden ikke helt hva lydbølger var. Nå som vi vet det, kan vi svare ja, treet lager lyd.

 

Kanskje lyden er annerledes hvis det er en 'observerer' i området, men det er da lyd fremdeles.

Lenke til kommentar
Interessant.

8365743[/snapback]

 

Enig...

 

Det der med "elektroner oppfører seg som partikler når vi ser på og som bølger når vi snur ryggen til" er et fenomen jeg skulle likt å se kildene på og/eller sett i levende live...

 

For øvrig var det to filmer i serien på YouTube -- og jeg *klarer* ikke å la vær å trekke religiøse referanser ut av nummer 2...

Heh...

 

http://youtube.com/watch?v=BWyTxCsIXE4&mode=related&search=

 

(Min hypotese er at måten de "observerte hendelsen" på innebar noe en eller annen form for stråling -- eller at dette er tull...)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på angående dimensjoner. Dersom man tar utgangspunkt i at vårt solsystem er et atom i en større sammenheng og at vårt atom er et solsystem i en mindre sammnheng, er dette z-aksen/3. dimensjonen eller en egen type dimensjon? Universet kan jo være materie i en annen "dimensjon".

 

Kroppen består ikke mest av vann, da den er 99,99999999% tomrom.

Lenke til kommentar
Det er en ting jeg lurer på angående dimensjoner. Dersom man tar utgangspunkt i at vårt solsystem er et atom i en større sammenheng og at vårt atom er et solsystem i en mindre sammnheng, er dette z-aksen/3. dimensjonen eller en egen type dimensjon? Universet kan jo være materie i en annen "dimensjon".

 

Kroppen består ikke mest av vann, da den er 99,99999999% tomrom.

imagining the tenth dimension

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...