Gå til innhold

Fjerne støv med software


Anbefalte innlegg

Har den oppfatningen at støv på CCD er noe man må leve med på dSLR. Dermed ser det ut for meg at støvfjerning med software og referansebilder er løsningen.

 

Canon har software som fjerener støv både i raw og jpg. Nikon Capture NX har støvferning på raw. Hva Pentax, Fuji m.fl. har jeg ikke funnet ut av.

 

Finnes det software som ikke er bundlet til en camera produsent som har denne funksjonen.

 

BTW, er der noen som har erfaring med Phase One Capture Pro Software?

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har den oppfatningen at støv på CCD er noe man må leve med på dSLR. Dermed ser det ut for meg at støvfjerning med software og referansebilder er løsningen.

 

Canon har software som fjerener støv både i raw og jpg. Nikon Capture NX har støvferning på raw. Hva Pentax, Fuji m.fl. har jeg ikke funnet ut av.

 

Finnes det software som ikke er bundlet til en camera produsent som har denne funksjonen.

 

BTW, er der noen som har erfaring med Phase One Capture Pro Software?

8285558[/snapback]

Lightroom har to støvfunksjoner, clone og heal. Jeg er litt usikker på hva du mener med bruk av referansebilder, men i Lightroom kan du bruke disse to verktøyene på ett bilde, og så overføre samme korrigering til andre bilder ved hjelp av en syncronise. Enkelt og effektivt i de aller fleste tilfeller.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Med referanse bilder mener jeg et bilde tatt mot en hvit bakrunn og softwaren "ser" da hvor støvet er.

Fordelen med dette er at man kan ta f.eks. daglige referansebilder når man ikke har mulighet til å rense CCD.

 

Hvordan virker "Clone og Heal" når bakgrunnen varierer? Det som man ønsker "Clonet" befinner seg ikke altid på samme sted.

Lenke til kommentar
Med referanse bilder mener jeg et bilde tatt mot en hvit bakrunn og softwaren "ser" da hvor støvet er.

Fordelen med dette er at man kan ta f.eks. daglige referansebilder når man ikke har mulighet til å rense CCD.

 

Hvordan virker "Clone og Heal" når bakgrunnen varierer? Det som man ønsker "Clonet" befinner seg ikke altid på samme sted.

8285683[/snapback]

Clone og heal virker i prinsippet ganske likt, men heal kloner ikke direkte, det gir litt mykere overganger. Noen ganger virker heal helt perfekt, andre ganger smører det det hele til.

 

Å ja det kan være et problem at du kloner feil område på noen eksponeringer med syncronise. På en jevn bakgrunn er ikke det noe problem. Med mer ujevn bakgrunn kan det være en fordel å se over bildene etterpå, for eventuelt å justere de bildene hvor resultatet ble uheldig.

 

Det er med andre ord ikke de perfekte verktøy, men som regel letter det arbeidet betraktelig. Jeg bekymrer meg i hvert fall mindre for støv enn det jeg ville gjort uten.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Med referanse bilder mener jeg et bilde tatt mot en hvit bakrunn og softwaren "ser" da hvor støvet er.

Fordelen med dette er at man kan ta f.eks. daglige referansebilder når man ikke har mulighet til å rense CCD.

 

Hvordan virker "Clone og Heal" når bakgrunnen varierer? Det som man ønsker "Clonet" befinner seg ikke altid på samme sted.

8285683[/snapback]

 

 

Jeg kjenner ikke noen program som kloner på forhåndsbestemte steder. Jeg bruker Photoshop Elements og det har et filter for å fjerne "dust & scrathches". Jeg tror denne funksjonen er beregnet for bilder som er skannet. Om den fungerer på bilder med støv på bildebrikken vet jeg ikke.

 

Jeg fikk disse ekle prikkene på noen solnedgangsbilder og da brukte jeg "clone" funksjonen. På slike bilder uten så mange detaljer tror jeg nok en automatisk funksjon skulle virke.

 

Men det er klart at hvis støvprikken treffer en detalj i bildet, et øye for eksempel, vil det være mer utfordrene å få automatikk til å klare dette på en god måte.

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaring med Canons nye DPP 3.0?

Denne versjonen skal i.h.t. Canon ha mulighet for støvfjerning både i RAW og JPEG.

Det jeg finner på nettet vedrørende DPP 3.0 er stort sett installasjon og oppgraderings spørsmål. Veldig lite om bruken av funksjonene i programmet.

 

Har prøvd Nikons Capture NXs Dust Removal, for meg fungerte NX Dust Removal tilfredstillende på RAW, men mangler funksjonen i JPEG.

Når man tar med de fysiske lover og hvordan lyset brytes i objektivet så vil mye av støvet ligge på den lavere delen av CCD, og det er her himmelen blir plassert av lysbrytingen. På ca. 90% av mine bilder dekker himmelen minimum 1/3.

 

Anew nevner i en annen tråd her på forumet at det var stortsett med blå himmel Dust Removal fungerte i Nikons sofware.

Lenke til kommentar
Anew nevner i en annen tråd her på forumet at det var stortsett med blå himmel Dust Removal fungerte i Nikons sofware.

8331784[/snapback]

Jeg vil bare påpeke at dette gjelder Nikon Capture 4.1, som er et par år gammelt. Jeg har ikke testet funksjonaliteten i NX, eller noe sammenligningsgrunnlag mellom NC4 og NX, og har heller ikke sett noen tester på det.

Lenke til kommentar
Anew nevner i en annen tråd her på forumet at det var stortsett med blå himmel Dust Removal fungerte i Nikons sofware.

8331784[/snapback]

Jeg vil bare påpeke at dette gjelder Nikon Capture 4.1, som er et par år gammelt. Jeg har ikke testet funksjonaliteten i NX, eller noe sammenligningsgrunnlag mellom NC4 og NX, og har heller ikke sett noen tester på det.

8331865[/snapback]

Vil bare poengtere at til mitt bruk fungerte Dust removal i Capture NX, synd det bare fungerer i RAW/NEF.

Lenke til kommentar
I følge Thom Hogan skal D200 støtte "dust reference" med jpeg: http://www.bythom.com/cleaning.htm (med alle mulig forbehold om at jeg ikke har satt meg inn i NX ;))

8331941[/snapback]

Desverre så står det på side 122 i D200 User Manual "Dust Off Ref Photo. It is not available with JPEG image.

 

I User Manual til D2Xs side 221 står der " Dust Off Ref Photo. It is not available with TIFF or JPEG images."

 

Du sjønner at jeg har studert meg blå på dette problemet med støv på CCD. :cry:

 

Kopi av tekst fra Canon, "Canon har også utviklet et innebygd system for støvfjerning (Dust Delete Data), som kan kartlegge posisjonen til synlig støv på sensoren. Støvet kan slettes automatisk etter at bildet er tatt, med den nyeste Digital Photo Professional-programvaren."

Endret av Jamm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...