Gå til innhold

Generelle spørsmål om HTPC og LCD-TV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke har særlig peiling eller erfaring med annet enn hardware til en "vanlig" PC. Har aldri bygget HTPC eller eid en LCD-TV og kjenner derfor ikke til utfordringene som følger dette. Til sommeren skal jeg kjøpe to HTPCer og to LCD-TVer, en til stue og en til soverom :)

Har lest noe her på forumet og andre steder, men lurer konkret på:

1. Kan en HTPC (med HDMI utgang) erstatte en god DVD-spiller?

2. Hvordan finner jeg ut om LCD-TVer støtter 1:1 pixeladressering? Dette er aldri oppgitt i spesifikasjonene (tror jeg).

Flere spørsmål kommer... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg må innrømme at jeg ikke har særlig peiling eller erfaring med annet enn hardware til en "vanlig" PC. Har aldri bygget HTPC eller eid en LCD-TV og kjenner derfor ikke til utfordringene som følger dette. Til sommeren skal jeg kjøpe to HTPCer og to LCD-TVer, en til stue og en til soverom :)

Har lest noe her på forumet og andre steder, men lurer konkret på:

1. Kan en HTPC (med HDMI utgang) erstatte en god DVD-spiller?

2. Hvordan finner jeg ut om LCD-TVer støtter 1:1 pixeladressering? Dette er aldri oppgitt i spesifikasjonene (tror jeg).

Flere spørsmål kommer...  :)

8283215[/snapback]

1: Ja, som en meget bra DVD spiller.

2: Det står i spec.

Skrevet (endret)

8283215[/snapback]

Sjelden at dette er opplyst om i specs til TV'en. Mange TV'er har pixelmapping over VGA inngangen, mens langt færre har dette over HDMI. For å sjekke om TV'en du ønsker har dette anbefaler jeg deg å søke opp TV'en på diverse forum som AVforum.no, AVforums.com og MinHembio.com. Her finnes masse erfaringer med diverse TV'er.

Edit: Feil i webadresse :whistle:

Endret av WebKnight
Skrevet

Igjen, takk for svar :)

Nå har jeg brukt noe tid på å lese litt om blandt annet etterprosessering i ffdshow. Har også lest litt om diverse programvare for avspilling av media. For meg innebærer en HTPC at man kjører TV-signalene igjennom PCen og videre inn i TVen. Har et par spørsmål til dette:

1. Vil ffdshow, uten problem, kunne etterprosessere bildene fra TV-kortet til en høyere oppløsning og dermed gi bedre TV-bilder?

2. Skjer dette på lik linje som f.eks. ved avspilling av en DVD-plate, AVI-fil mv.?

3. Hvilke mediespillere benyttes normalt til TV-bilder?

4. Vil dekoderen fra TV-leverandøren ha stor innflytelse på resultetet og selve prosesseringen fra PCen? Vil etterhvert få en "digital" dekoder fra Get.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...