Gå til innhold

Bortkastet å betale for A-post?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har lurt på lenge, hvorfor tar a-posten en uke fra sandefjord til meg, men b-post/pakker tar som regel 2 dager...

Altså trodde alltid a-post skulle gå først.. men det gjør den ikke. Flere som har opplevd samme problem?

8255742[/snapback]

 

Du må skille mellom brev-post(også småpakker) og norges-pakker. Brevpost som går som A-post sendes i all hovedsak med fly og skal derfor i de fleste tilfeller være framme dagen derpå. B-post blir sendt med tog/båt, noe som er billigere.

 

Når det kommer til Norges-pakker, som ofte er store og tunge, blir sendt med tog og båt. Skal pakken din komme fram tidligere må du betale det i form av ekspresspakke, noe som gjør at den blir sendt med fly.

 

Ikke alle har mulighet til å sende brev som B-post da det kreves at man sender minimum 30 stk (?) samtidig.

Lenke til kommentar

Jepp, du må ha et visst antall av B-post for å sende dette:

 

"Når du skal sende mer enn 20 brev på en gang kan du sende med leveringshastighet B-Økonomi."

 

http://www.posten.no/Portal/ProdukterTjene...AA/B/B-Okonomi/

 

Jeg har fått en del B-post fra store bedrifter. Som f.eks. regninger. Det har hendt at posten har vært så treig at betalingsfristen har gått ut når jeg har mottatt disse.

 

Hvis du leser litt i media for tida oppfyller ikke Posten kravene som er stilt til dem, og det vurderes å gi dem store bøter snart. Kravet er, om jeg ikke tar helt feil, at 90% eller mer av all A-post skal være fremme innen 2 dager.

Lenke til kommentar
Har trådstarter blandet begreper her eller?

8256535[/snapback]

Vet ikke helt om jeg var klar nok.

det jeg mente var at jeg mottar og når jeg sender a-post (brev) så bruker de som regel alltid lengre tid enn når jeg mottar b-post (brev) pakker o.l

En pakke bruker 2-3 dager mens jeg ennda ikke har greid å fått fram eller sendt ett A-post brev under 5 dager!

Lenke til kommentar
Har trådstarter blandet begreper her eller?

8256535[/snapback]

Vet ikke helt om jeg var klar nok.

det jeg mente var at jeg mottar og når jeg sender a-post (brev) så bruker de som regel alltid lengre tid enn når jeg mottar b-post (brev) pakker o.l

En pakke bruker 2-3 dager mens jeg ennda ikke har greid å fått fram eller sendt ett A-post brev under 5 dager!

8256545[/snapback]

 

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvor du bor :p Som regel kommer A-posten jeg sender og motar frem dagen etter, maks 2 dager etter.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg var klar nok.

det jeg mente var at jeg mottar og når jeg sender a-post (brev) så bruker de som regel alltid lengre tid enn når jeg mottar b-post (brev) pakker o.l

En pakke bruker 2-3 dager mens jeg ennda ikke har greid å fått fram eller sendt ett A-post brev under 5 dager!

8256545[/snapback]

 

 

Da er det noe alvorlig galt med postgangen der du bor! Jeg bor selv i nord-norge og jeg kan både sende å motta A-post brev over hele landet som er fremme i løpet av et døgn, maks to. Vel, bortsett fra til deg :p

Lenke til kommentar
Bor i Steinkjer.

Fikk ennda ett a-post brev i dag, stemplet 23 mars.

8265067[/snapback]

 

 

Var det stemplet oppå et frimerke, eller var det sånn ferdigstemplet?

 

En del bedrifter har egne stemplingsautomater som ikke alltid er rett på dato.

8265422[/snapback]

Stemplet av posten, privat person som har sendt det

Lenke til kommentar
Ta det opp med Posten. Fem dager for A-post til Steinkjær er vel nærmest en sensasjon, uansett hvor i Norge det sendes fra. Og attpåtil flere ganger... Enten har du telt dager over helg og jul og ... Eller så er postbudet som går hos deg moden for utskifting.

8269035[/snapback]

Det siste har jeg på følelsen av, da jeg bodde på landet fikk jeg posten i 10-11 om morgenen. Nå dukker den opp like før 2 :ph34r:

Lenke til kommentar
Ta det opp med Posten. Fem dager for A-post til Steinkjær er vel nærmest en sensasjon, uansett hvor i Norge det sendes fra. Og attpåtil flere ganger... Enten har du telt dager over helg og jul og ... Eller så er postbudet som går hos deg moden for utskifting.

8269035[/snapback]

Det siste har jeg på følelsen av, da jeg bodde på landet fikk jeg posten i 10-11 om morgenen. Nå dukker den opp like før 2 :ph34r:

8271994[/snapback]

Vel... når posten kommer har jo med ruta til postmannen å gjøre. Noen får posten tidlig, andre sent. Postvesenet er ikke som julenissen, og kan ikke levere all posten tilnærmet likt til alle.

Lenke til kommentar

Når på dagen den kommer i din postkasse kommer ann på hvordan ruten er lagt opp. Selv om man bare ser postbudet i 1-2 min så har de faktisk full arbeidsdag og det betyr at noen får posten tidlig og noen sent på dagen (som regel før 15).

 

Jeg ville klaget til posten på dette, de har som sagt plikt til å levere minst 85% av A-post innen etterfølgende dag.

Lenke til kommentar
Når på dagen den kommer i din postkasse kommer ann på hvordan ruten er lagt opp. Selv om man bare ser postbudet i 1-2 min så har de faktisk full arbeidsdag og det betyr at noen får posten tidlig og noen sent på dagen (som regel før 15).

 

Jeg ville klaget til posten på dette, de har som sagt plikt til å levere minst 85% av A-post innen etterfølgende dag.

8272228[/snapback]

Jeg får ett a-post brev som skal sendes snart, jeg få se hvor lang tid det da går.

(ny chipp til xboxen min :D)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...