Gå til innhold

Forum medlemenes kunnskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er elektroingeniør med tileggsutdannelse innen programmering (tilegget ga meg samme kompetansen som en dataingeniør ville ha hatt). Leser det meste jeg kommer over, teknisk ukeblad, scientific american, ymse på nett, wikipedia og en og annen bok. Kan på det sterkeste anbefale Bill Brysons "En kort historie om nesten alt". Gir deg det store bildet på en lettlest men ikke fordummende måte. :)

 

 

Studerer til Msc. Energi & Miljø på NTNU

...

8269683[/snapback]

Litt OT men hva slags jobb kan du få etterpå? Jeg har sittet snart 10 år bak skjermen og begynner å bli litt lei data, en jobb innen 'miljø' høres for øyeblikket ut som drømmen. :)

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Det er litt avhengig av hvilke fag man tar. Kan få utrolig mange slags jobber, men det er avhengig av et valg man gjør til 3. klasse.

 

Er 3 hovedretninger:

 

Elektrisk Energiteknikk

Fag innen elkraft, elektriske maskiner, komponentdesign.

Jobbmuligheter: Kraftbransjen, kraftkomponentindustri, forsyning av kraft til bygg, båter, offshore ++++

 

Varme- og energiprosesser

Fag innen termodynamikk, strømningslære, forbrenning osv.

Jobbmuligheter: Oljebransjen, de fleste store industribedrifter i norge, planlegging av kjøleanlegg, fjernvarme ++++

 

Energibruk & Energiplanlegging

Er litt mindre faglig dypt enn de andre to. I tillegg til å velge og vrake fag fra begge de to andre retningene kan man ha fag innen ledelse og planlegging.

Jobbmuligheter: Kraftbransjen, Oljebransjen, så vel som det meste av det som er nevnt før avhengig av hvilke fag du velger.

 

I tillegg kan man hoppe over på et studium innen industriell økologi, hvor de fleste kommer fra industriell økonomi og teknologiledelse. Her tar man for seg livsløpsanalyser, konsekvensutredninger osv..

 

Edit: hadde et vedlegg som forklarer dette mye bedre. det er en brosjyre om retningsvalget før 3. årstrinn. Klarte ikke legge det ved, så jeg måtts skrive litt mye her. Viss du er interessert i den brosjyren kan du sende meg mailadr. på PM.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...