Gå til innhold

Vista solgte bedre enn XP


Anbefalte innlegg

Er det ikke leggetid for linuxtroll snart? Greit å kritisere Microsoft, og denne svada-statistikken som snakkes om her, men dere maler et altfor pent glansbilde av Linux.

 

Linux er vanskelig, og vanskelig vil det fortsatt være i lang tid fremover. Inntil alle applikasjoner bygges for WEB så vil vi ikke kunne jobbe på 100% linux, og skal man ha litt Microsoft er det billigere å ha -alt- microsoft.

 

(med unntak av større selskaper, som det er fåtall av i Norge)

 

Herregud, brukere har vanskelig nok å gå over til Internet Explorer 7.0, så skal dere prakke på dem Linux? Makan....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke leggetid for linuxtroll snart?

8249866[/snapback]

Veeel det var liksom i hovedsak snakk om Vista VS XP her.. Windows VS Linux er en død diskusjon, alle vet at Linux er bedre hvis du ikke trenger DX-støtten til spill. At du synes dette er vanskelig, kan være en oppfatning mange deler fordi det virker uvant i begynnelsen.

Lenke til kommentar

"Alle vet"

Du er såklart klar over hvor falsifisert det uttrykket er? Jeg synes diskusjonen her inne har landet på et svært lavt nivå og no argumentere heller føleslsene mer enn fornuften.

 

Microsoft trikser sikkert med tallene sine, men her drar jo noen informasjon rett fra, ja du vet hvor :cool:

Lenke til kommentar

At Vista selger bedre enn XP trenger vel ikke bety så mye? Det kan jo bety bare at det selges flere PC'er enn tidligere og det er derfor flere PC'er på markedet å kjøpe Vista til...hvor stor andel av potensielle PC'er sammenlignet med hvor mye de faktisk får solgt, og så koble dette sammen med samme tall for XP ville vært mye mer interessant.

Lenke til kommentar

For å oppsummere tråden, så forteller jo lenkene til asbjornu ( http://slashdot.org/articles/07/03/27/0011207.shtml ) og Dromle ( http://www.microsoft-watch.com/content/vis...s_too_high.html ) ganske greit at tallene som artikkelen baserer seg på er et pent lite verk fra MS' salgsavdeling.

 

Dersom man ønsker å sammenligne adopsjonsraten av Windows XP og Windows Vista så tyder faktisk de fremkomne tallene (estimatene) heller at Vista (sålangt) selger dårligere enn XP.

 

Et annet aspekt man bør se på hvis man ønsker å sammenligne salgsvolumer for å estimere relativ suksess er størrelsen på markedsføringsbudsjettene for hhv. Windows XP og Windows Vista.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Tok fram kalkulatoren bare for morro skyld:

Vista sine utviklingskostnader var $6 mrd.

Vista OEM Ultimate starter på 1582 i prisguiden.

Vista OEM business starter på 1150.

 

Hvis vi da går ut fra at gjennomsnittsprisen til de 20millioner solgt vista-lisensene er den samme som for OEM business, altså kr 1150. Har MS allerede den første måneden tjent:

1150kr*20mill = 23 mrd kr ~ $3,8 mrd

Går vi ut fra at gjennomsnittsprisen tilsvarer OEM ultimate, 1582kr:

1582kr*20mill = 31,6 mrd kr ~ $5.2 mrd

 

Nå er det altså to måneder siden vista sin release, da kan vi kanskje gange inntektene med 2... Altså har MS allerede tjent inn utviklingskostnadene til den Windows versjonen med de høyeste utviklingskostnadene noensinne, med god margin.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

I Vista-salgene inngår vel også Vista-oppgraderingskuponger. Mange av disse ble delt ut til folk som kjøpte nye pcer med xp på siden oktober i fjor.

According to Microsoft, the 20 million Vista copies sold include licenses sold to PC makers, copies of retail full and upgrade versions sold to retailers, and upgrades ordered through the Vista Express Upgrade program between January 30 and February 28.
Skulle vært interessant å visst hvor mye oppgraderingskupongene utgjør av totalsalget :hmm:. Uansett et 20 millioner på en måned en drøy påstand så lenge oppgraderingsprogrammet startet Oktober i fjor.

 

En annen interessant ting er dette:

According to Microsoft, the 20 million Vista copies sold include licenses sold to PC makers, copies of retail full and upgrade versions sold to retailers, and upgrades ordered through the Vista Express Upgrade program between January 30 and February 28.
Så hvor mange av disse lisensene er faktisk solgt til sluttbrukere?

 

Lukter "kreativ markedsføring" lang vei av dette.

Lenke til kommentar
Tok fram kalkulatoren bare for morro skyld:

Vista sine utviklingskostnader var $6 mrd.

Vista OEM Ultimate starter på 1582 i prisguiden.

Vista OEM business starter på 1150.

 

Hvis vi da går ut fra at gjennomsnittsprisen til de 20millioner solgt vista-lisensene er den samme som for OEM business, altså kr 1150. Har MS allerede den første måneden tjent:

1150kr*20mill = 23 mrd kr ~ $3,8 mrd

Går vi ut fra at gjennomsnittsprisen tilsvarer OEM ultimate, 1582kr:

1582kr*20mill = 31,6 mrd kr ~ $5.2 mrd

 

Nå er det altså to måneder siden vista sin release, da kan vi kanskje gange inntektene med 2... Altså har MS allerede tjent inn utviklingskostnadene til den Windows versjonen med de høyeste utviklingskostnadene noensinne, med god margin.

8251505[/snapback]

 

greit dere linux brukere er vant til at ting er gratis, men i norge har vi faktisk 25% mva, og jeg vet det er hardt og tro, men denne går ikke til microsoft. i tillegg sitter både distributør og leverandør igjen med noen kroner, så skulle jeg tippe så sitter vel microsoft igjen med +-700 kroner for en vista business oem.

Lenke til kommentar
Windows Vista for Dummies; Don't install it!

8248279[/snapback]

 

Vista er lettere å jobbe med, går raskere, booter raskere, mere stabilt, penere i mine maskiner.

 

Grunnen til at jeg ikke har Linux er at Vista fungerer

8248526[/snapback]

 

Hahaha! Morsom eller? Vista går trengere, sluker mer minne og nyinstallert Vista bruker 5x så lang tid på å boote som nyinstallert XP. Eneste forskjell i mine øyne: Nytt utseende med nye lyder. For dumt spør du meg. Bare ikke si at du betalte flere tusen fra å oppgradere fra XP for det.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Tok fram kalkulatoren bare for morro skyld:

Vista sine utviklingskostnader var $6 mrd.

Vista OEM Ultimate starter på 1582 i prisguiden.

Vista OEM business starter på 1150.

 

Hvis vi da går ut fra at gjennomsnittsprisen til de 20millioner solgt vista-lisensene er den samme som for OEM business, altså kr 1150. Har MS allerede den første måneden tjent:

1150kr*20mill = 23 mrd kr ~ $3,8 mrd

Går vi ut fra at gjennomsnittsprisen tilsvarer OEM ultimate, 1582kr:

1582kr*20mill = 31,6 mrd kr ~ $5.2 mrd

 

Nå er det altså to måneder siden vista sin release, da kan vi kanskje gange inntektene med 2... Altså har MS allerede tjent inn utviklingskostnadene til den Windows versjonen med de høyeste utviklingskostnadene noensinne, med god margin.

8251505[/snapback]

greit dere linux brukere er vant til at ting er gratis, men i norge har vi faktisk 25% mva, og jeg vet det er hardt og tro, men denne går ikke til microsoft. i tillegg sitter både distributør og leverandør igjen med noen kroner, så skulle jeg tippe så sitter vel microsoft igjen med +-700 kroner for en vista business oem.

8253193[/snapback]

Hahaha, skal du nevne momsen (flisespikkeri) på et så grovt estimat som jeg kommer med her. :) Bare for å nevne det så var jeg grådig snill med MS da jeg tok utgangspunkt i OEM-prisene... Vistaprisene ligger i prisområdet 1000-5000kr. Så trolig er gjennomsnittsprisen faktisk over 2000kr inkl moms... Når jeg i tillegg tar utgangspunkt i de billigste prisene i prisguiden så har ikke selgerne veldig høy provisjon.
Lenke til kommentar
Hahaha, skal du nevne momsen (flisespikkeri) på et så grovt estimat som jeg kommer med her. :) Bare for å nevne det så var jeg grådig snill med MS da jeg tok utgangspunkt i OEM-prisene... Vistaprisene ligger i prisområdet 1000-5000kr. Så trolig er gjennomsnittsprisen faktisk over 2000kr inkl moms... Når jeg i tillegg tar utgangspunkt i de billigste prisene i prisguiden så har ikke selgerne veldig høy provisjon.

8253539[/snapback]

 

Du gjør også andre feil, her regner du bare med Microsoft sine utviklingkostnader. Hva med alle kostnadene Microsoft har for hvert eksempler av Windows som blir solgt. Tenker da på pakking av programvaren, distrobusjon kostnader, markedsføring, avanse til detaljist og grosist osv. I virkeligheten sitter kanskje ikke microsoft igjen med mer en et par hundre kroner for hver Vista lisens som blir solgt.

Lenke til kommentar

Jeg ser det som helt rimelig å anta at de forlengst har tjent inn produksjonskostnadene for Vista. - Gitt at de salgstallene de selv kommer med stemmer.

 

Fordi:

For normale produkter er uansett enhetskostnadene for distribusjon og salg langt lavere enn produksjonskostnadene. - Jeg tok bare for meg utviklingskostnadene.

 

Hvis du virkelig tror at det koster 1000-1500kr pr stk for en plasteske, en cd, trykke et omslagsark og transportere dette rundt til butikkene, så synes jeg nesten synd på deg. - Hvordan kan du kjøpe en film på elkjøp helt ned i 40kr da? - De har sikkert til og med fortjeneste på den.

 

Det gir heller ikke mening å skulle ta med markedsføringskostnadene når man ser på enhetskostnader eller utviklingskostnader for den saks skyld. Markedsføringskostnadene er av en slik natur at de ikke løper etter noen kostnadsdriver (antall solgte/produserte enheter e.l.). De er faste kostnader som bedriften (og sammarbeidspartnerne) kan fastsette selv utenom produksjonen.

 

Som jeg også sa i forrige post, så kan du med rimelig grunn anta at de som selger et produkt billigst i prisguiden ikke har noen avanse det er verdt å nevne i et såpass grovt overslag som jeg gjorde over.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Alt Multimedia så må man ha Windows rett og slett. Greitnok Linux har en del alternativer men de er dårligere og langt mindre 3rd party addons til.

 

Unix systemer er greit for en ting, servere. Alt annet blir bare ønsketenking.

8258660[/snapback]

Jeg regner med du har lang erfaring med andre operativsystemer enn Windows. - Siden du kan spy ut slik "innsiktsfull" informasjon.

 

Det du sier er selvsagt bare tøys. Linux kan selvsagt benyttes til alle slags oppgaver, desktop, multimedia, spill, server og i alle slags oppsett. - Men Griffin har et poeng i at hardcore gamere som ikke klarer seg uten de siste windows-spillene til en hver tid må rett og slett bare velge wintendo. - Evt dual-boot.

 

Det finnes også andre unix-baserte systemer slik som Mac OSX - alle vet vel at det også kan benyttes til desktop, multimedia og spill, m.m.

 

Edit: Oj, nå havnet vi visst litt off-topic.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...