Gå til innhold

To servere - To OS


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to maskiner stående her

 

400MHz

512MB

Win 2003 Server

 

600MHz

384MB

Debian

 

Det jeg bruker dem til er for det meste:

torrent

NAS

http/ftp

 

Det jeg har begynt å lure på, er om det hadde vært lurest å bytte OS. Siden jeg har hørt at Linux bruker mer minne enn Windows. Så... noen synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg har begynt å lure på, er om det hadde vært lurest å bytte OS. Siden jeg har hørt at Linux bruker mer minne enn Windows. Så... noen synspunkter på det?

8246599[/snapback]

Lurer veldig på hvor du har hørt det...

 

Hvis du dropper X (grafisk) så sparer du en del minne :) Og husk å deaktiver alt du ikke trenger. Da vil jeg tro at Linux bruker ganske mye mindre minne en Windows ;)

Lenke til kommentar
Joa, jeg vet jo at den bruker mer minne i grafikk-mode. Men hvis det for eksempel kommer flere request av filer fra flere maskiner i nettverket. Er da 384MB minne nok til å gi en OK stream ut?

8247655[/snapback]

 

Dette er vel mer et spørsmål om ytelse på harddisk.

Man streamer vel ikke filer via minne....eller?

Lenke til kommentar
Dette er vel mer et spørsmål om ytelse på harddisk.

Man streamer vel ikke filer via minne....eller?

8248276[/snapback]

 

Alt går igjennom minne. Fra disk til ram og derfra til nettverks.kort

 

Ellers lurer jeg på om trådstarter er seriøs? Lurer på hvordan du får 2003 server til å engang kjøre på førstnevnte maskin.

Lenke til kommentar

Du har nok blitt litt villedet, Ståle. Linux er mye mer effektivt enn en hvilken som helst Windows-versjon,

i både CLI og GUI. Jeg vil tro at begge de maskinene kunne ha godt av Slackware, kanskje med et alternativt skrivebordsmiljø, som f.eks Xfce.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Dette er vel mer et spørsmål om ytelse på harddisk.

Man streamer vel ikke filer via minne....eller?

8248276[/snapback]

 

Alt går igjennom minne. Fra disk til ram og derfra til nettverks.kort

 

Ellers lurer jeg på om trådstarter er seriøs? Lurer på hvordan du får 2003 server til å engang kjøre på førstnevnte maskin.

8256056[/snapback]

 

jeg er seriøs jo.. og jeg har 2003 kjørende på maskinen min jo.. Hva er gale med det? Det går treigt, men det kjører.

 

Men da bare beholder jeg alt som det er idag da. Tusen takk for deres synspunkter. :)

Lenke til kommentar
jeg er seriøs jo.. og jeg har 2003 kjørende på maskinen min jo.. Hva er gale med det? Det går treigt, men det kjører.

 

Men da bare beholder jeg alt som det er idag da. Tusen takk for deres synspunkter. :)

8256949[/snapback]

Hvis alt fungerer greit nå, er det jo forsåvidt OK. Men en Linux-server uten GUI er langt mindre ressurskrevende enn en Windows 2003 Server. Garantert.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har to maskiner stående her

 

400MHz

512MB

Win 2003 Server

 

600MHz

384MB

Debian

 

Det jeg bruker dem til er for det meste:

torrent

NAS

http/ftp

 

Det jeg har begynt å lure på, er om det hadde vært lurest å bytte OS. Siden jeg har hørt at Linux bruker mer minne enn Windows. Så... noen synspunkter på det?

8246599[/snapback]

 

 

Vel, Linux lar ikke noe av minnet ligge ubrukt, det er sant. Men det betyr ikke at det krever mer, det bare bruker det smartere.

 

La oss si at du har 512 MB RAM, og kjører programmer som tar til sammen (inkl OS) 200 MB. Men disse programmene leser gjerne ting fra disken - ofte er det samme fila som er interessant for mange. Og da lager Linux en kopi av fila i minnet, slik at man slipper å lete på disken hver gang man trenger den. Dette fenomenet merkes veldig tydlig om du prøver å åpne samme fila to ganger på en treig disk: Første gangen er det en liten pause før den er der, og disken jobber, neste gang bare spretter fila opp omtrent før du har fått klikka på den. Samme gjelder for programmer - prøv f.eks. å starte OpenOffice (i Linux that is), lukke det igjen, og så starte det opp på nytt. Oppstartstiden datt plutselig fra 3-5 sekunder til 0-1.5 sekunder, og den rekker bare såvidt flashe splash-screenen før du har dokumentet ditt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...