Gå til innhold

15k/10k rpm disk for OS/prog


Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kjøpe meg en rba HD til Windows og programmer.

Har fra før: 2*250GB 16mb S-ATA disker

Utganger i PC'en: 3*S-ATA2 1*IDE

 

På 15k rpm disker var det bare SCSI og SAS utganger, men har hørt at du kan bruke SAS på S-ATA, stemmer det? Vil jeg få dårligere ytelse fordi PC'en min ikke har SAS?

Er det mulig å kjøpe en slags overgang fra SCSI til S-ATA?

 

Vil helst ha en stille disk som ikke knitrer(hvis det er mulig på så høy rpm), så jeg kan skru av de 2 andre diskene om natta og laste ned til denne disken for så å flytte filene.

Den bør heller ikke gi fra seg spess mye varme.

 

Noen som kan komme med tips? Vil helst ha 15k rpm, men er det ikke mulig på min PC så er det ikke mulig;)

 

Min PC: Shuttle SD37P2

 

På forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyere omdreiningstall på disken gir mer støy. Hvis du er allergisk mot litt knitring er alle 10k og 15k disker vanskelige å tåle. De bråker ikke mye, men de bråker litt mer enn 7,2k disker.

 

Forøvrig er det vel slik at du kan bruke SATA disker på en SAS kontroller, men ikke en SAS-disk på en SATA kontroller. (Correct me if I'm wrong...)

Lenke til kommentar
Okey, takk for svar:) noen som kan bekrefte det med SAS/SATA?

 

Er det stor forskjell på 8/16 mb hurtig minne og de forskjellige merkene?

 

Sleng gjerne opp et forslag:p Men disken skal kjøpes inn 13-15. mai, er det noen spessielle HD nyheter som kommer da eller litt senere?

8242414[/snapback]

 

Solid State Disker er på tur inn på markedet. De kan bli fine som systemdisker, med ultralave aksesstider. Om de blir kommersielt tilgjengelig til mai, er kanskje tvilsomt, men du kan undersøke.

Lenke til kommentar
Undersøkte disse litt og de så veldig smarte ut. Det har jo kommet noen få allerede, men de er dyre:(

 

Men hvordan er tilkoblingen på disse? Og nesten alle diskene er 2,5" eller mindre, er det mulig å kjøpe en skuff e.l. til PC'en min som den kan ligge i?

8258516[/snapback]

 

Du kan kjøpe en skuff ja, men det vil kon komme 3,5" SSD disker etterhvert. Det er forresten SATA på SSD disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...