Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan vi ha bil bak når me lærekjøre med moped?


Snufi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, mopedopplæringen på ungdomsskolen var jo egentlig ikke opplæring, bare lek. Jeg kjørte i to dager, 12 skoletimer, og hadde "teoriopplæring" i to dager, 8skoletimer eller noe. Teoriprøven var 6 spørsmål om fartsgrense og skilt. Hadde 10min på oss før skoledagen var over, da først begynte læreren med kopieringen av spørsmålsark. Skal nevnes at ingen strøk.

Lenke til kommentar
Ja, mopedopplæringen på ungdomsskolen var jo egentlig ikke opplæring, bare lek. Jeg kjørte i to dager, 12 skoletimer, og hadde "teoriopplæring" i to dager, 8skoletimer eller noe. Teoriprøven var 6 spørsmål om fartsgrense og skilt. Hadde 10min på oss før skoledagen var over, da først begynte læreren med kopieringen av spørsmålsark. Skal nevnes at ingen strøk.

8301845[/snapback]

 

Haha:D

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om det er mulig å stryke på den praktiske delen av mopedlappen engang. Her i området brukes det ihvertfall scootere til dette, og det skal litt til å ikke klare.

 

Kommer kanskje litt ann på kjøreskolen, men jeg har ihvertall aldri hørt om noen som har "strøket" på det.

8234936[/snapback]

En som gikk i klassen min på ungdomsskolen klarte å krasje i en annen mopedist. Ikke lenge etter kjørte han over en rundkjøring. Og han bestod! :nei:

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om det er mulig å stryke på den praktiske delen av mopedlappen engang. Her i området brukes det ihvertfall scootere til dette, og det skal litt til å ikke klare.

 

Kommer kanskje litt ann på kjøreskolen, men jeg har ihvertall aldri hørt om noen som har "strøket" på det.

8234936[/snapback]

En som gikk i klassen min på ungdomsskolen klarte å krasje i en annen mopedist. Ikke lenge etter kjørte han over en rundkjøring. Og han bestod! :nei:

8306539[/snapback]

 

når var dette ? for i dag så står en ikke sså lett , jeg strøk nesten på feilplasering i kryss for å si det slik .

Lenke til kommentar

Jeg har også hørt nå at man har lov til ø-kjøre med bil bak moped. Så lenge man har toveis kommunikasjon og refleksvest. Prata med en purk om dette. Men er det noen andre som kan bekrefte skriftlig at man har lov. Hadde vært litt dritt å ø.kjørt, så blitt stoppa for ulovelig kjøring+ bot og utsettelse :(

Det med bil bak skal visst ha blitt lov igjen etter en periode hvor det ikke var lov. Deriblant året 2006.

 

Så de som linker til vegvesen.no, skjekk når den siden er oppdatert. Jo i desember 2006. Så pass på, dere kan gi ut feilaktig informasjon!

 

Men håper at vi får klarhet i dette etterhvert :) Og JA, mopedlappen er DYR :nei:

Lenke til kommentar
Ingen som har vært inne og tatt en titt på reglene da? Men i allefall, for å få slutt på spekulasjonene så får dere reglene her!

 

På veg kan øvingskjøring i klasse M 146 berre gå for seg dersom den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg via tovegs radiosamband eller liknande.

 

Den som er med deg, må sjølv kjøre motorsykkel, det er ikkje lov å for eksempel kjøre etter i bil eller på moped.

 

Refleksvest som bakover viser bokstaven L må både du og den som er med deg ha på når øvingskjøringa går for seg.

 

Øvingsområdet må veljast etter kor langt du er komen i opplæringa. Det må vera forsvarleg å kjøre moped der! Du har ikkje lov til å øvingskjøre i utlandet.

 

På avsperra område eller øvingsbane er det lov å øvingskjøre når den som er med deg har visuell kontakt og kan instruere deg.

Hentet fra Vegvesen.no

8268855[/snapback]

 

Hadde du lest igjennom alle innleggene hadde du vel sett at jeg hadde sitert Evegvesenet?

 

Som du ser så er svaret nei, og politimannen tar feil! Politiet gjør ofte mye rart. Var borti et tilfelle der noen kontaktet politiet for å finne ut noe med hengerkjøring mtp BE-sertfikatet. Da henviste politiet/trafikketaten til DinSide.no... :ohmy:

Lenke til kommentar
Reglene har ikke endret seg de siste fem månedene.

8339809[/snapback]

 

Jeg er like usikker på temaet som flere her. Men legg merke til hva jeg skrev.... KAN :blush:

8340182[/snapback]

Den regelen vi snakker om her har vel vært gjeldende fra det nye systemet kom 1.1.2005 trur jeg. Den regelen var ihvertfall i 2006 også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...