Gå til innhold

Koble pc'en til forsterker=dårlig lyd


Anbefalte innlegg

Utstyr:

PC, hovedkort Asus P5B

Forsterker, NAD C720BEE Receiver

 

Når jeg spiller fra cd-spilleren er lyden utrolig bra (ikke den i pc'en :)), men når jeg kobler pc'en til forsterkeren blir lyden hørbart dårligere.

Hva kan gjøre lyden bedre?

Er det mulig å bruke SPDIF-utgangen på pc'en?

Bedre kabler?

Nytt lydkort?

 

Hvis noen har erfaringer med dette taes det mot med takk!

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at lyden ikke er like høy (dB) eller at det mangler detaljer i lydbildet, er dårlig kvalitet på sangene osv..?

Begge deler kan løses ved å kjøpe et nytt lydkort, men det kan også være sangkvaliteten som er litt for dårlig.

Nå vet ikke jeg om du spiller av FLAC eller 128kbps mp3 filer..

Lenke til kommentar

1. Du kan ikke bruke SPDIF med mindre du har en ekstern DAC. Nad-forsterkerenhar ikke innebygd DAC, den tar kun imot analoge signaler.

 

Grunne til at lyden er så dårlig er at du bruker det interne lydkortet. Det kan sammenliknes med å bruke discman i stedet for en ordentlig stasjonær CD-spiller.

 

Kjøp et ordentlig lydkort, f.eks ESI Juli@.

Lenke til kommentar
Mener du at lyden ikke er like høy (dB) eller at det mangler detaljer i lydbildet, er dårlig kvalitet på sangene osv..?

Jeg synes faktisk begge deler. Det mest merkbare var at jeg måtte skru lyden mye høyere for å få samme lyd. Det føltes også ut som om det var dårligere kvalitet på sangene, men dette kan jo ha med mp3 kvaliteten å gjøre. Det merklige er at cd'ene jeg testet var brente cd'er, så kvaliteten på disse skulle jo ikke være noe bedre enn samme mp3 på dataen?

 

Det var mange ulike tanker rundt dette problemet, så jeg får teste litt med forskjellige løsninger og kanskje jeg finner noe som funker.

Lenke til kommentar

For å ikke få forskjell på testene så brenner du en CD av de mp3ene du har på maskinen, så hører du de samme sporene fra CD og PC.

 

Lydnivået er det bare til å justere.

 

Er det støy, susing, kan det være forstyrrelser på kablene. Ikke la disse ligge nær skjermer, strømforsyninger eller andre elektriske komponeneter.

Lengden på kablene har noe å si.

 

Vurder å bruk skikkelige kabler, ikke slike som følger med CD spilleren, discmanen e.l. Trenger ikke koste skjorta, men kabler til 100-300 er utrolig mye bedre en de som følger med.

 

Nå vet jeg ikke hvordan lydkort i PC fungerer, men har opplevd på en Amiga at -12V på strømforsyningen røk. Da var ikke lyden bra etterpå. Tviler på det kan være noe slikt.

Lenke til kommentar
Hvis du har kopiert en CD så har du ikke mp3-filer, men sansynligvis wav.

Hvis du derimot har brent mp3-filer ut på cd syntes jeg nesten at der var litt rart du fikk dårligere kvalitet på PCen. Forskjellen skal ikek være så stor.

8219976[/snapback]

Det kan jo hende at programmet han har brukt 'ordlegger' seg litt feil, slik at den kaller det "kopiering" når programmet bare leser av CD'en og enkoder dette automatisk til mp3. Da er det jo ikke kopiering av CD.

 

Kan forøvrig nevne til trådstarter at mp3 er et lossy komprimeringformat slik at lydkvaliteten forringes permanent. Dermed vil man ikke vinne tilbake den gode lyden på magisk vis bare ved å brenne dette tilbake på en CD som vanlig lyd-CD. I digital terminologi vil lydkvaliteten aldri bli bedre enn det leddet som forringer kvaliteten mest. Digital kopiering er teoretisk perfekt, da også inkludert all forringelse :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Når man snakker om relativt rimelig utstyr som det er snakk om her, har kvaliteten på lydkortet mye mer å si enn om man har komprimert musikken med lossy format (så lenge man ikke beveger seg under 192kb/s). Du kan enkelt teste dette ved å spille av en CD først i CD-spilleren, og deretter i CD-ROMen på PCen, da hører du kun hardware-forskjellene. Du kan også teste en CD avspilt i CD-ROM vs. rippet CD til mp3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...