Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Båndbreddekontroll på ADSL


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med båndbreddekontroll på ADSL?

 

Caset mitt er en hybelleilighet som jeg ønsker å dele noe av min båndbredde med. Har snakket med både Telenor ADSL og Canal Digital, og de går faktisk begge god for at man kan dele en internettoppkobling på denne måten. Trodde det var fyfy....

 

Men: Si at jeg har 4Mbit inn, og ønsker å gi leiligheten max. 700Kbit. Vil dette fungere i praksis, eller vil f.eks. en download initiert fra leiligheten gå på max ADSL fart ned til båndbreddekontrollen hos meg, hvor pakker der evt. blir kastet etc.

 

Altså, vil jeg egentlig få den praktiske effekten jeg ønsker, at ikke hele ADSL linja kan brukes av leiligheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg gjør dette, så gjør jeg det med en managed switch med båndbreddekontroll.

 

Spørsmålet mitt var mest om noen har praktisk erfaring av dette, siden hastigheten da vil bremses *etter* at dataene allerede har gått gjennom DSL linja. Så ved en f.eks. 4Mbit linje, og en reduksjon til 700Kbit på min side, vil det da i praksis være 3300Kbit "igjen" til meg?

 

Utgående hastighet er grei, den bremses før den går gjennom DSL linja.

Lenke til kommentar

sett opp en freebsd boks med FP + altq. Da kan du velge hva slags trafikk som skal få prioritet. Resultatet er at jeg dunderseeder/laster bittorrent /p2p for harde livet, mens web, mail og video fortsatt flyter sømløst! :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Spørsmålet mitt var mest om noen har praktisk erfaring av dette, siden hastigheten da vil bremses *etter* at dataene allerede har gått gjennom DSL linja. Så ved en f.eks. 4Mbit linje, og en reduksjon til 700Kbit på min side, vil det da i praksis være 3300Kbit "igjen" til meg?

 

Dette er ikke noe problem, siden tcp protokollen sørger for ende til ende kommunikasjon, og tilpasser sendehastigheten etter flaskehalser på nettet, som switchen din vil fungere som i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Hvis jeg forsto deg riktig kan dette gjøres hvis du har en router som støtter QoS

8202482[/snapback]

 

QoS har blitt et misbrukt uttrykk, det sier i grunnen ingenting... Om en router har QoS, så kan det bety alt fra at den prioriterer enkelte type pakker (uten brukerkontroll), til full båndbreddestyring. Førstnevnte er mest riktig i mine øyne hva QoS betyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...