Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får en REKKE med blåskjermer.


Anbefalte innlegg

ferdig å teste alle rambrikkene også. no er det bare den siste rambrikken som står i. og snakka nettop med dama som kunne fortelle meg at det kom rare klikke lyder fra den:(

 

tok også en housecall test, men fant heller ikke noe virus på den. så kan vi utelokke at det er virus no? eller skal jeg prøve norton også?

 

er litt nykjerrig på command queuing. så hadde vert fint om noe kunne forklare litt mer om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fant noe mer angående NCQ:

 

To disable NCQ your drives must be in AHCI (native SATA) mode. You then need to go into your BIOS, change your SATA mode to IDE. You will then need to reinstall Windows as it will no longer be bootable.

 

If you are already in IDE mode, you must change to AHCI mode in the BIOS, and then reinstall Windows.

 

Basically, AHCI mode automatically has NCQ enabled. IDE mode does not.

 

noen som har noe mer å legge til? er litt skeptisk å rote i biosen :ohmy:

Lenke til kommentar

Tja. Det er ikke så farlig om du gjøre galt i BIOS egentlig. Værste som egentlig kan skje er vel at du ikke kommer inni Windows eller at du ikke komme inni BIOS. Om du no mot all formodning skulle gjøre noe galt i BIOS så kan du jo bare Resette CMOS da. Det er som regel en smal sak. På det forrige hovedkortet jeg hadde var det iallefall bare å trykke på en knapp på Hovedkortet så var den resetta. Jeg tror det er det samme på det nye også.

 

På enkelte Hovedkort må du flytte på en jumper for å få det til.

Lenke til kommentar
Ser du har vært nøye med å fjerne hybelkaniner. Hvordan har du gjort det? Hva har du brukt får å fjerne støvet?

8297202[/snapback]

 

ikke noe med å gjøre. har støvfilter på alle vifter, og er flink til å rense de og pc'en for støv. tempraturen er 30 grader på max load.

Lenke til kommentar
Så du har ikke brukt støvsuger?

8297255[/snapback]

 

bruker seff støvsuger av og til, men ikke på max watt. men som sakt, støv er ikke problemet her.

 

etter jeg har fixet NCQ og lagt inn windows på nytt. skal jeg eller skal jeg ikke velge nvidia ide drivers?

 

tenkte å prøve å laste ned disse driverne denne gangen:

 

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_win2k_6.86.html

 

er det rett drivers til mitt hovedkort?

 

eller kanskje denne:

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_wi...2_x16_6.85.html

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Selv bruker jeg aldri bios til å disable command queuing, når nvidia driverne er lagt inn så finnes muligheten til å slå det av (uten de driverne så vil det være automatisk på uten muligheter til å forandre).

8297615[/snapback]

 

 

så med andre ord så bør jeg instalere nvidia IDE drivers. også slå av Command que. men er det ikke bedre å slå det av i bios da? så slipper jeg å tenke på det neste gang jeg legger inn windows på nytt?

Lenke til kommentar

Støvsuger er en glimrende måte å skape ustabil PC på. Den lager masse statisk elektrisitet. Feil er ofte veldg vanskelg å finne i en "støvsugd" maskin. Feilene kan oppstå lenge etter man har rengjort.

 

Det er ikke støvet som er problemet, men bruken av støvsuger.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Støvsuger er en glimrende måte å skape ustabil PC på. Den lager masse statisk elektrisitet. Feil er ofte veldg vanskelg å finne i en "støvsugd" maskin. Feilene kan oppstå lenge etter man har rengjort.

 

Det er ikke støvet som er problemet, men bruken av støvsuger.

8299850[/snapback]

 

Jah, eneste som er fornuftig til slik bruk er luft på boks. Koster ikke mange kronene og en boks holder LENGE.

Lenke til kommentar
Støvsuger er en glimrende måte å skape ustabil PC på. Den lager masse statisk elektrisitet. Feil er ofte veldg vanskelg å finne i en "støvsugd" maskin. Feilene kan oppstå lenge etter man har rengjort.

 

Det er ikke støvet som er problemet, men bruken av støvsuger.

8299850[/snapback]

 

tror du tar feil der du. har brukt støvsuger på flere maskiner den jeg kan telle på begge hendene. det er bare snakk om å bruke den rett. og SELVFØLGELIG når pc'en er avslått/ikke koblet til strøm.

 

Har slått av Command que no, so far so good, men vil ikke juble enda.

Lenke til kommentar

Tro hva du vil. Jobber /har jobbet med dette siden tidenes morgen, og det er min erfaring. Har hatt så mange maskiner inne på service at jeg har mistet oversikten for mange år siden. Man kan ikke påberope seg erfaring med et tosifret antall maskiner, i hvert fall ikke når det er snakk om så diffuse feil som dette. Når det er sagt- lykke til med fortsatt støvsuging.

Postene mine var ment som en hjelp, ikke som en kritikk. Ser fram til å få deg som framtidig kunde, når støvsugingen fører til at du ikke finner fram til hva som er galt.

 

PS. Og du- det å fjerne spenning, og dermed jord fra maskinen, gjør vondt mye verre.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Tro hva du vil. Jobber /har jobbet med dette siden tidenes morgen, og det er min erfaring. Har hatt så mange maskiner inne på service at jeg har mistet oversikten for mange år siden. Man kan ikke påberope seg erfaring med et tosifret antall maskiner, i hvert fall ikke når det er snakk om så diffuse feil som dette. Når det er sagt- lykke til med fortsatt støvsuging.

Postene mine var ment som en hjelp, ikke som en kritikk. Ser fram til å få deg som framtidig kunde, når støvsugingen fører til at du ikke finner fram til hva som er galt.

 

PS. Og du- det å fjerne spenning, og dermed jord fra maskinen, gjør vondt mye verre.

8304423[/snapback]

 

Fjerner man jord når man fjerner spenning? Såvidt jeg vet (jeg er elektroingeniør), så har man jord så lenge det er jordtilkobling mellom pc og stikkontakt.

 

En ting til. Min far og min onkel har støvsugd flere tv-er enn du har vært borti pc-er, uten at det har fått dem til å gå i stykker av statisk elektrisitet. Det er som Mysticon sier, det er ikke at man bruker støvsuger som er problemet, det er hvordan man bruker den.

 

Tilbake til topic, det kan dog være at statisk elektrisitet har tatt seg en tur innom maskinen din en tur.

 

edit: Skulle til å si at du kunne sjekke diverse enheter med et voltmeter, men er ikke så lett på en pc når jeg tenker meg om.

Endret av Eplenektar1
Lenke til kommentar
Tro hva du vil. Jobber /har jobbet med dette siden tidenes morgen, og det er min erfaring. Har hatt så mange maskiner inne på service at jeg har mistet oversikten for mange år siden. Man kan ikke påberope seg erfaring med et tosifret antall maskiner, i hvert fall ikke når det er snakk om så diffuse feil som dette. Når det er sagt- lykke til med fortsatt støvsuging.

Postene mine var ment som en hjelp, ikke som en kritikk. Ser fram til å få deg som framtidig kunde, når støvsugingen fører til at du ikke finner fram til hva som er galt.

 

PS. Og du- det å fjerne spenning, og dermed jord fra maskinen, gjør vondt mye verre.

8304423[/snapback]

 

jeg tok det ikke som kritikk, og var heller ikke meningen å være frekk. kan av og til være litt gretten siden jeg jobber på natt :blush:

 

jeg tar imot all hjelp og takker selvfølgelig for det. jeg sier ikke at støvsugen er bra for pc'en vist man gjør det på feil måte. men vil tro at vist jeg slår av pc'en, "tømmer" systemet for strøm og støvsuge litt forsiktig (ikke rett på kompinenter) rett før man legger seg og så deretter lar pc'en kvile 8 timer. er helt sikkert mange som er for brutal med støvsugeren og kjører den inn i pc'en på 1600w menst pc'en står på.

 

men la oss ikke krangle mer over dette, jeg er verken en pc montør eller en elektriker, det at du sier at det ikke er bra tar jeg til meg, og kommer til å være mer forsiktig i fremtiden.

 

la oss no håpe at comman queing var problemet, og at jeg igjen kan nyte en stabil pc.

Lenke til kommentar

Det håper jeg også.

Poenget er at jeg synes det er viktig å få fortalt at støvsuging i beste fall er riskosport. Jeg vet ikke av noen "riktig" måte å støvsuge på med en vanlig støvsuger, skal man støvsuge, trenger man en spesialstøvsuger. Denne koster tusenvis av kroner, og for privatpersoner er en boks trykkluft en bedre løsning.

Hvis din maskin er skadet, er jo det leit, og det kan jo være andre årsaker til at den er ustabil. Det er jo ikke slik at en støvsuging garantert ødelegger datamaskinen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Gå over alle s-ata kontaktene. Det skal utrolig lite til for att de detter fra harddisken/får dårlig kontakt. Kan det være at hovedkortet i seg selv er ødelagt? Evt en av hdd-kontrollerne på den. For det virker som om kontakten med hdd er det store prob her

8306448[/snapback]

 

det skal jeg gjøre. etter at jeg har fixa comman que så har det virka fint hitill. kanskje jeg til og med skal tørre og koble inn resten av rammen + HD får å se om det fremderles virker fint.

 

MEN pc'en har no vert stabil opp til 5-6 dager før så vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...