Gå til innhold

Fagprøve IKT, hva går den ut på?


phnx85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er som oftest noen på arbeidsplassen din, helst veilederen, som lager oppgaven. Dette er for å forme oppgaven i den rettning du har jobbet i læretiden. Du kan sikkert få noen hint om du spør der.

 

Eksempler på oppgaver finner du om du søker etter 'fagprøve' her eller andre steder.

Lenke til kommentar
Det er som oftest noen på arbeidsplassen din, helst veilederen, som lager oppgaven. Dette er for å forme oppgaven i den rettning du har jobbet i læretiden. Du kan sikkert få noen hint om du spør der.

 

Eksempler på oppgaver finner du om du søker etter 'fagprøve' her eller andre steder.

8193444[/snapback]

Hmm, det va da altså min veileder som lurte på om jeg klarte å skaffe en slik oppgave :hmm:

Lenke til kommentar
Det er som oftest noen på arbeidsplassen din, helst veilederen, som lager oppgaven. Dette er for å forme oppgaven i den rettning du har jobbet i læretiden. Du kan sikkert få noen hint om du spør der.

 

Eksempler på oppgaver finner du om du søker etter 'fagprøve' her eller andre steder.

8193444[/snapback]

Hmm, det va da altså min veileder som lurte på om jeg klarte å skaffe en slik oppgave :hmm:

8201011[/snapback]

 

Veilederen kunne vel hørt med fagopplæringsnemda om en mal eller eksempeloppgave om han/hun er usikker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Spørsmålet handler uansett om hva slags fagprøve du skal ha. Om du skal ha standard "gammeldags" fagprøve, eller alternativ fagprøve.

Selv fikk jeg velge og hadde alternativ fagprøve. Da går det ut på at du skal bruke de to årene som lærling på 4 større oppgaver for å så skrive utfyldende rapporter om disse oppgavene. Til slutt skal du ha en kort presentasjon (powerpoint e.l) slik at fagprøvenemnda kan bedømme om du virkelig kan det du skrev i rapportene.

 

Om du selv får lov til å velge vet jeg ikke noe om. Men dersom du føler deg usikker på skriveferdigheter og muntlige ferdigheter, anbefales det som oftest at du velger tradisjonell fagprøve. Men ikke la verken noen av delene skremme deg! Det er ganske så enkelt dersom du kan det du skal. Oppgavene i en tradisjonell fagprøve er som oftest å sette opp, konfigurere og drifte en enkel server med de tjenestene som som oftest brukes i et slikt oppsett. Men kort sagt, det skal MYE til for å ikke bestå fagprøven! :)

Lenke til kommentar

Rundt her så foregår fagprøven i IKT-Driftsfag på dette viset:

Du skal sette opp ete lite, fungerende nettverk, med server og klienter.

Nettverket skal ha DHCP, DNS, Domene, osv. osv. altså tjenester som er viktige i store bedriftsnettverk.

Nettverket skal sikres (både server og klienter), og alt skal dokumenters godt.

Du skal også vise at du kan beherske Feilsøking på nettverk, maskinvare og porgramvare, ved at "sensor" gjør noe med hver av tingene, så skal du finne ut hva som er gjort.

 

Dette gjøres over 4 dager tror jeg det er? 2 dager til å sette opp nettverket 1 dag til å dokumentere, 1 dag til feilsøking og generel prat.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

fagprøver min gikk på å sette opp 2 terminalservere med windows + få dem inn i domene med en ubuntumaster med OPEN LDAP. Der skulle også print + samba inn.

 

Viktigste man gjør er å dokumentere alt du gjør og hvorfor du gjør det.

Vis at du tenker på alle detaljer. .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...