Gå til innhold

Hvordan bør en utvikle treningsprogrammet?


Anbefalte innlegg

Kom i en diskusjon med bestevenninen min.

 

siden jeg ikke har løpt særlig siden oktober i fjor, så fant jeg ut at jeg begynner med en 5 minutters løpetur hver dag fremover i en mnd, så utvider med 5 minutter til osv.

 

jeg syns dette er bedre enn å starte med 15 minutters tur samme dag.

 

Hva er egentlig anbefalt?

 

 

det samme gjør jeg forsåvidt med vektene og sit up/push ups.

 

 

En annen vennine anbefalt protein tilskudd, men jeg leste til en sticky ovenfor at dette kanskje ikke var helt anbefalt. Nå mangler dessverre kostholdet mitt en del grønnsaker/frukt og litt fisk, så kanskje det er en ide likevel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye bedre å gå fort i en time enn å løpe 5 minutter. Sikker på at du ikke løper for fort i forhold til kondisen? Om du skal løpe så anbefaler jeg å begynne rundt 20-25 minutter.

Driver du intervalltrening er det selvsagt noe annet.

8185186[/snapback]

 

det kan sikkert stemme, fordi HPM ligger temmelig høyt i forhold til skalaen (løper og en heller ufin oppoverbakken da).

Har uansett ikke helt lyst å løpe så mye en gang, føler det kan drepe motivasjonen min.

kanskje en ide å spre det over flere turer?

 

 

eller er det kanskje bedre utgangspunkt og heller ta turen opp til den lokale fotballbanen og løpe rundt den?

(da slipper jeg forskjellen i terreng og bratte stigninger, og kan dermed løpe mer)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Du skal trene det du føler kroppen din trenger, ikke press deg for å trene like hardt som alle andre!

 

det viktigste er at du trener på ditt nivå og er fornøyd med det :)

 

 

Mvh: Pera

8196835[/snapback]

 

var det jeg tenkte, så skulle prøve i dag med 2 runder rundt kunstgresset, som egentlig er 2 fotballbaner i et, og så utvide med en ekstra runde annen hver dag.

vektene osv utvider med hver måned :whistle:

Lenke til kommentar

Hvis det er kondisjon og hjertetrening du er ute etter er intervalltrening tingen. Varm opp, løp 4 minutter på 85% av makspuls, jogg 3 minutter på 70%. Gjenta 4 ganger. Helst skal du ha 5 grader stigning, men det er bra begynnelse å bruke området rundt fotballbana.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Når det gjelder styrketrening så burde du prøve å ikke gå i den fella som mange går i, nemlig å utelate progresjon. Det å ta like mange situps og pushups hver dag i lengre tid vil ikke gi noen framgang. Du må øke antall kg og/eller antall repetisjoner.

 

Hvis du har lyst til å drive litt vekttrening så burde du gå til anskaffelse av en lang vektstang(og tilhørende løsvekter selvsagt), og da kan du allerede trene alle musklene i kroppen.

Lenke til kommentar

Når har jeg ikke lest mer enn første post, men kan si deg at kondis og utholdenhet ikke stiger det grann av 5 minutters løpeturer. For det første, ikke ta løpeturer, ta joggeturer, og 20 minutter er minimum.

Miks en spilleliste med din favoritt-musikk og slengpå deg mp3-spilleren og jogg ivei. Jeg anbefaler å springe i stier i skogen, hvis du har skog i nærheten da selvsagt. Dette er mye artigere enn å springe på veien.

 

Mitt treningsprogram for tiden:

Styrketrening med vekter 2-3 ganger i uka på Levanger Gym.

Utholdenhetstrening, det vil si joggeturer, 1-2 ganger i uka. Jeg har en fast runde jeg springer på stier i skogen, denne runden tar ca. 30 min. Jeg begynner med rolig jogg, og når jeg er varm øker jeg tempo og holder det tempoet resten av turen.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjorde om slik at det ble som dette:

 

Morgen  Ettermiddag    Kveld

 

   

200 sit-ups      100 sit-ups   

15 push ups  15 push ups    10 push ups

 

30 x 5 kg  15 x 12 kg    30 x 5 kg

15 x 12 kg      15 x 12 kg

 

 

Sykkeltur: 90 minutter hver dag

 

Sykkelturen ble målt i dag. Den tok ca 45 minutter med BPM målt til 150-170 gjennom hele turen.

Men jeg undres, er det et ille tegn dersom bena er nokså slitne etter en slik tur Merket at de ble litt gele (veldig slitne) når jeg gikk av sykkelen hjemme. Det gikk 5 minutter med slik følelse og så ble det bedre.

Lenke til kommentar

Christian86: Kommenterte nettopp bildet ditt i bilder av din overkropp tråden. Jeg vil ikke anbefale deg proteintilskudd i første omgang. Gjør du ikke dette skikkelig, legger dette seg på kroppen. Du burde gjøre endel mageøvelser, ikke nødvendigvis mye kondisjon, men ved å kjøre mye styrkeøvelser av magen vil det "fettet" bli omdannet til muskler.

Lenke til kommentar
Christian86: Kommenterte nettopp bildet ditt i bilder av din overkropp tråden. Jeg vil ikke anbefale deg proteintilskudd i første omgang. Gjør du ikke dette skikkelig, legger dette seg på kroppen. Du burde gjøre endel mageøvelser, ikke nødvendigvis mye kondisjon, men ved å kjøre mye styrkeøvelser av magen vil det "fettet" bli omdannet til muskler.

8305765[/snapback]

 

Forslag på mageøvelser?:)

Lenke til kommentar
Du burde gjøre endel mageøvelser, ikke nødvendigvis mye kondisjon, men ved å kjøre mye styrkeøvelser av magen vil det "fettet" bli omdannet til muskler.

Man kan ikke punktslanke seg. (Kroppen henter energi der den er lettest tilgjengelig)

 

Fett kan ikke omdannes til muskler.

 

 

:)

Ergo er det ingen vits å kjøre 300000 sit ups 10 ganger om dagen. Et generelt helkropsprogram som du kjører 1-2-3 ganger i uka kombinert med 2-3 kardioøkter og et solid kosthold får deg dit du vil raskere og med bedre resultat enn kun å løpe som om du var jaget/mageøvelser.

 

--

Til trådstarter:

Et generelt tips til nybegynnere er å ikke ta seg vann over hodet. Du skal trives med opplegget. La øktene derfor være lette i en periode, slik at du kommer inn i det - dette gjelder særlig styrketrening.

En god oppvarmingsperiode vil nemlig alltid lønne seg i det lange løp da sjansen er større for at du fortsetter med treningen (kanskje du ikke klarer deg uten, slik som jeg) og at du holder deg skadefri med god progresjon når du begynner å presse kroppen.

Lenke til kommentar

Link

 

Mange bruker denne maskinen, men jeg synes personlig ikke den er så god p.g.a stor belastning på ryggen.

 

Den øvelsen jeg tenkte på er ganske lik som den bortsett fra at du finner en slags "nedtrekksmaskin". Altså ett apparat som gjør at motstanden blir å dra nedover mot bakken. Du fester så ett tau til denne som deler seg i to. Du går ned på kne og holder hver tauende mot hodet på samme måte som bildet over. Du gjør så en nesten lik bevegelse som på det bildet over. Du gjør en slags situp bevegelse ved å "crunche" sammen og ut igjen. Så du "cruncher" sammen med hodet inn mot magen og så går ut igjen. Pass på å holde litt bøy i ryggen og IKKE bruker ryggen for å dra ned.

 

Skjønner du?

Lenke til kommentar
Fett kan ikke omdannes til muskler.

Mente det ikke helt slik, men når man gjør styrkeøvelser så forbrenner man fettet og genererer muskler istedetfor. Jeg sier likegreit at man omdanner da fett til muskler. De fleste skjønner da hva jeg mener.

 

Det er litt oppskrytt at du må gjøre masse utholdenhetsøvelser for å få en fin mage, ihvertfall for gutter. Jeg har bare kjørt utholdenhet i oppvarmninga og resten styrke og funker helt fint. Derimot hvis du er overvektig så er det selvsagt nødt til å kjøre utholdenhet for å forbrenne fettet vekk.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...