Gå til innhold

Hjelp til å installere harddisk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en filserver og har kjøpt meg en ny harddisk.

Harddisken e: Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM

Hovedkortet er ganske gammel: Hovedkort

 

Problemet mitt er at jeg ikke får installert den. Finner den på en måte i biosen (vet ikke hvordan jeg skal forklare det siden det er første gang jeg ser i biosen). Har prøvt å oppdatere biosen men da når jeg skal lagre den ny biosen så får jeg opp en feilmelding på at det ikke går an å lagre.

 

 

Hovedkortet mitt støtter ikke sata2 men støtter sata1 og har derfor satt jumperen på harddisken til det. Bare sånn det er sakt.

 

Så jeg lurer på om det er noe jeg har glemt å gjøre. Jeg vil heller ikke kalle meg noe dataekspert så jeg må nok ha det inn med teskje.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke noe om hvilket operativsystem du bruker, så jeg går ut fra du kjører windows.

 

Hvis disken dukker opp i bios betyr det den funker og blir registrert. Ikke begynn å tull med for mye i bios hvis du ikke er sikker på hva du gjør, kan fort bli veldig galt.

 

Tror heller du mangler driver for sata. De finner du som regel på driver CD til HK, (evnt du kan laste de ned fra HK prod. websider.)

 

Deretter må du partisjonere og formatere disken.

Høyreklikk min datamaskin -> behandle->diskbehandling

 

Der skal disken dukke opp, høyreklikk på den og partisjoner, formater osv... ikke så vanskelig..

Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om hvilket operativsystem du bruker, så jeg går ut fra du kjører windows.

 

Hvis disken dukker opp i bios betyr det den funker og blir registrert. Ikke begynn å tull med for mye i bios hvis du ikke er sikker på hva du gjør, kan fort bli veldig galt.

 

Tror heller du mangler driver for sata. De finner du som regel på driver CD til HK, (evnt du kan laste de ned fra HK prod. websider.)

 

Deretter må du partisjonere og formatere disken.

Høyreklikk min datamaskin -> behandle->diskbehandling

 

Der skal disken dukke opp, høyreklikk på den og partisjoner, formater osv... ikke så vanskelig..

8183449[/snapback]

 

Jeg bruker windoes xp. Tror heller ikke jeg skal tulle for mye med biosen.

 

Du har vel ikke lyst til å fortelle meg hvilken av disse to driverne(s-ata driverne helt nede på siden) jeg skal bruke? Og hva jeg skal brenne de som? Er litt noob på dette :p

Lenke til kommentar

Ser ut til at de driverne er kun for å legge på floppy for bruk under installasjon av windows.

Er vel muligens lettere å bruke chipset driver som inneholder sata driverne, de kommer som regel som .exe filer ... klikk og kjør.

 

Litt lengre opp på siden

 

Hyperion Pro 4in1 chipset driver

 

Merk:...du må ha Pro pakken på ca 7mb

 

"There are three main differences between a VIA Hyperion 4in1 driver package and a VIA HyperionPro package, detailed below. All other recommendations remain.

 

The HyperionPro package includes SATA/RAID drivers whilst the Hyperion 4in1 package does not. The extra contents makes the HyperionPro package over 5MB larger than the Hyperion 4in1 package. Therefore if you are not utilizing a VIA SATA or RAID controller in your system, the Hyperion 4in1 package may be a better download choice."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...