Gå til innhold

Hva var før BigBang/Gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vet, men hvor kom dette fra da. Det egentlige poenget mitt var at bigbang ikke kan ha vært starten. Det må ha vært noe som skapte hva nå det var som utløste bigbang.

8181434[/snapback]

Bevis?

8181499[/snapback]

Er bare jeg som tenker høyt, og ikke noe jeg mener må være fakta ;)

 

edit:

Oi, det viste jeg ikke © ®

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
For det første finnes det vel flere teorier enn akkurat den der, som f.eks The Big Rip eller The Big Freeze.

 

Men uansett, er det et nytt univers, eller er det det samme? ;) Se på en tyggegummi f.eks., når du drar den ut og presser den sammen, og så drar den ut igjen; det er hele tiden den samme tyggegummien. Jeg har vondt for å akseptere at universet opphører å eksistere bare fordi det er singulært, før noen kommer med beviser.

8182243[/snapback]

Jeg er helt enig med deg, og selv er skepstisk til en slik filosofi.

Heldigvis viser dagens observasjoner at universet ekspandere i en altfor høy hastighet.

Det bra i den forstanden at universet expandere i denne enorm hastigheten, at gravitasjonskreftene som skal trekke "alt" tilbake er ikke nok/tilstrekkelig.

 

Det som er gøy med vitenskapet at vi skal prøv å motbevise alt! :thumbup:

Ulik en dum, naiv religion.. :thumbdown:

 

Edit: Med andre ord, det er forsatt håp på et evig univers. "GUD VET" :tease:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
...ville det ikke være riktigere å tilbe det som skapte gud, isteden for gud?

8175147[/snapback]

I følge kristen gnosisme så er Gud/Jehova(Den jødiske gud) demiurge("Blind Gud"). Han skapte den materielle verden som vi lever i. Den er et fengsel for oss, og sjelene våres hører heller hjemme oss den guden som skapte(dvs. hadde sex med ei annen gudinne kalt Sofia som fødte Jehova), og vi bør oppnå kunnskap/gnosis om denne guden igjennom en spiriutell opplevelse. Slik kan vi bli en del av det vi kom fra.

 

(Grovt forenklet, detaljene i gnosismen er nok litt mer detaljert..)

 

Skal også være sagt at BigBang beskriver BEGYNNELSEN på universet, ikke nødvendigvis hvordan det er skapt. En teori er at vi lever i 2 paralell univers med "kjernen" til universet i midten. Denne trekker seg sammen etter lang lang tid(omvendt bigbang), og eksploderer ut igjen. Dette går i det uendelige.

 

Ting trenger ikke nødvendigvis starte, ting kan ha vært evig. Tiden kan være sirkel.

Lenke til kommentar
For det første finnes det vel flere teorier enn akkurat den der, som f.eks The Big Rip eller The Big Freeze.

 

Men uansett, er det et nytt univers, eller er det det samme? ;) Se på en tyggegummi f.eks., når du drar den ut og presser den sammen, og så drar den ut igjen; det er hele tiden den samme tyggegummien. Jeg har vondt for å akseptere at universet opphører å eksistere bare fordi det er singulært, før noen kommer med beviser.

8182243[/snapback]

Jeg er helt enig med deg, og selv er skepstisk til en slik filosofi.

Heldigvis viser dagens observasjoner at universet ekspanderende i en altfor høy hastighet.

Det bra i den forstanden at universet expandere i denne enorm hastigheten, at gravitasjonskreftene som skal trekke "alt" tilbake er ikke nok/tilstrekkelig.

 

Det som er gøy med vitenskapet at vi skal prøv å motbevise alt! :thumbup:

Ulik en dum, naiv religion.. :thumbdown:

 

Edit: Med andre ord, det er forsatt håp på et evig univers. "GUD VET" :tease:

8182313[/snapback]

 

Men så antar fysikere som har kommet fram til at universet ikke blir å trekke seg sammen at den uendelige utvidelsen vil føre til at universet til slutt bare blir et tomt rom uten planeter, stjerner osv, bare litt mørk materie og støv rundt omkring...vet ikke hva som ville vært best. Hvis universet trakk seg sammen ville det i det minste være en reell mulighet for at alt ville "starte på nytt".

 

Skal også være sagt at BigBang beskriver BEGYNNELSEN på universet, ikke nødvendigvis hvordan det er skapt. En teori er at vi lever i 2 paralell univers med "kjernen" til universet i midten. Denne trekker seg sammen etter lang lang tid(omvendt bigbang), og eksploderer ut igjen. Dette går i det uendelige.

 

Ting trenger ikke nødvendigvis starte, ting kan ha vært evig. Tiden kan være sirkel.

 

Om man tror på gud, big bang eller noe annet, så må noe ha vart evig. Hvis det var noe som skapte big bang, hva skapte det som skapte big bang? Samme med en evt. gud. Hvis gud ikke er evig, hva skapte det som skapte gud? Man har 2 muligheter. Noe har vart, og vil vare, evig, eller det har vært en tid uten noe som helst...uansett hvordan man ser på det, så er begge ubegripelige, og det er i grunn like greit å ikke gruble på det noe nevneverdig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...