Gå til innhold

Nvidia control panel AA vs. in-game AA


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 8800 GTX og slo av noen forhåndsbestemte AA-verdier i nvidia control panel for å se om det hadde noe å si på FPS in-game, og det hadde det. Økte 20+ FPS i snitt i CS:S (det eneste jeg prøvde), men det syntes jeg var litt rart, da jeg ikke hadde endret noe på grafikkinnstillingene i CS:S. Jeg trodde nemlig at funksjonene i et spill "overridet" funksjonene i control panel etterhvert som jeg endret dem i spillet.

 

Men betyr dette da at skjermkortet kjører "dobbel-AA" (som jo må være litt unødvendig?) dersom dette er aktivert i både nvidia control panel og i et spill?

Og er det nødvendig med å ha noe AA aktivert i control panel i det hele tatt så lenge disse verdiene kan angis direkte i spillet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Driverne overkjører spillet.

 

Har hørt noen rykter om at det lønner seg å sette AA i spillene, for utviklerne har da bestemt hvor og hvordan dette skal gjøres, mens driverne peiser på alt uansett. Men vet ikke om dette stemmer.

Skrevet

AA på nyere kort er programbar slik at spill utviklerene kan sette opp et sample mønster som passer bedre for spillet enn standard oppsettet. Å tvinge AA i driveren kan også ha kompatibilitet problemer med spill som bruker f.eks float point buffer/HDR og render targets. Så ja, det kan være best å la spillet styre dette.

I andre tilfeller kan det igjen være et applikasjons spesifikk løsning for AA i driveren. F.eks med Oblivion der AA må tvinges i driveren for å gi AA sammen med HDR (ATi X1x00 og Nvidia 8800).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...